Księgowość pełna i uproszczona
Każde przedsiębiorstwo musi zapewnić sobie obsługę operacji księgowych. Co do zasady, każda firma może prowadzić księgowość pełną. Jednak w przypadku mikroprzedsiębiorstw i małych firm znacznie wygodniejsze jest prowadzenie księgowości uproszczonej. Wymaga ona tworzenia zdecydowanie mniejszej liczby dokumentów. Operacje księgowe i rozliczenia odbywają się w oparciu o PKPiR (Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub kartę podatkową.
Wybierając pełną księgowość, będziemy musieli prowadzić księgę główną, księgi pomocnicze, wykaz aktywów i pasywów oraz zestawienia obrotów i sald. Obsługa pełnej księgowości wymaga dużej wiedzy, znacznych nakładów pracy i odpowiedniego oprogramowania. Prowadzenie pełnej księgowości oznacza też potrzebę opracowania polityki rachunkowości. Dzięki szczegółowym zestawieniom wszelkich operacji biznesowych, pełna księgowość umożliwia szybką i dokładną kontrolę finansów firmy. Mogą z niej korzystać zarówno wewnętrzne, jak też zewnętrzne organy kontrolne do prowadzenia skutecznego monitorowania finansów.