"

Kary finansowe i postępowanie w razie awarii KSeF

W lipca 2024 roku wchodzą w życie przepisy regulujące obowiązek wdrożenia KSeF przez podatników. Między innymi dotyczą one również kar, jakie mogą być nałożone na w razie awarii systemu. Konsekwencje zależą od konkretnego od przypadku. Co dokładnie mówią poszczególne regulacje?

Wdrożenie KSeF obowiązkowe od 1 lipca

Wszyscy podatnicy prawdopodobnie już wiedzą, że 1 lipca 2024 r. wchodzi w życie ustawa regulująca obowiązek korzystania z systemu KSeF. Obowiązek ten na mocy ustawy wejdzie w życie 1 lutego 2026 r. w wyniku przesunięcia terminu, spowodowanego zaistniałymi wadami projektu.

Po prześledzeniu wszystkich regulacji, niektóre z nich budzą wiele wątpliwości. Tak też jest z kwestią nakładania kar na podatników, którzy z powodu awarii nie dotrzymają terminu wysłania faktur.

Kiedy kary w przypadku awarii KSeF?

Kar nie muszą obawiać się wszyscy. To, czy podatnik poniesie jakieś konsekwencje, zależy od powodu wystąpienia awarii czy niedostępności KSeF. Jeśli jest on niedostępny i uniemożliwia rozliczenie z powodu awarii KSeF (po stronie Ministerstwa Finansów lub podatnika) przedsiębiorcy nie muszą obawiać się przykrych skutków. Jednak w przypadku gdy nie mogą poczekać z wysłaniem faktury, konieczne jest jej wystawienie jej w trybie offline. W tym przypadku należy po naprawie awarii przesłać ją do KSeF. Ostateczny termin, w którym musi trafić ona do systemu, wynosi maksymalnie 7 dni albo 1 dzień, w zależności od tego, po czyjej stronie nastąpiła awaria:

  • Niedostępność KSeF – nie później niż kolejnego dnia roboczego po dniu zakończenia niedostępności.
  • Awaria KSeF – w ciągu 7 dni roboczych od dnia zakończenia awarii.
  • Problemy techniczne występujące po stronie podatnika (np. awaria internetu) – najpóźniej kolejnego dnia roboczego po dniu wystawienia faktury poza systemem KSeF.

KSeF

Kto może spodziewać się kar, w razie niedotrzymania obowiązku wystawienia faktury za pośrednictwem KSeF? Są to podatnicy, którzy:

  • nie dotrzymają terminu wysłania faktury do systemu (w przypadku awarii wynosi on 1 lub 7 dni),
  • wystawią fakturę, która nie jest zgodna z udostępnionym w KSeF wzorem (w przypadku awarii faktura w trybie offline zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej),
  • nie wdrożą nowego obowiązkowego systemu e-faktur od lutego 2026 r.

Jakie kary finansowe w przypadku awarii KSeF obowiązują?

Jeśli podatnika dotyczy wyżej wymieniona sytuacja, naczelnik może nałożyć na niego karę w drodze decyzji. Może wynosić ona nawet 100% wysokości kwoty podatku widniejącego na fakturze, której dotyczy przypadek.

W sytuacji, gdy na fakturze nie wskazano podatku, kara pieniężna będzie inna. Wówczas może wynieść do 18,7% wysokości kwoty należności ogółem, widniejącej na danej fakturze.

Podczas postępowania naczelnik weźmie pod uwagę kilka elementów, mających istotny wpływ na wydanie decyzji.

Są to np.:

  • Dokładne okoliczności, w jakich zostało naruszone prawo przez podatnika.
  • Częstotliwość niedopełniania obowiązku wynikającego z wdrożenia z krajowego systemu e-Faktur.
  • Poprzednio nałożone kary o podobnym charakterze.
  • Wysokość korzyści, jakie podatnik osiągnął poprzez złamanie przepisów.
  • Działania podjęte dobrowolnie przez podatnika w celu uniknięcia skutków naruszenia prawa.
  • Jeśli sprawa dotyczy osoby fizycznej – osobiste warunki strony.

Jak uniknąć kar finansowych przy awarii KSeF?

Już dzisiaj dobrze wiedzieć, jakie istnieją sposoby na uniknięcie ewentualnych kar, którym z pewnością chce zapobiec każdy podatnik. W przypadku awarii systemu nie dla wszystkich jest to zrozumiałe. Istnieje metoda, aby umożliwić wystawienie faktury mimo niedziałającego systemu i dostarczyć ją drogą elektroniczną. W tym celu należy skorzystać z trybu awaryjnego, który daje możliwość wizualizacji faktury, opatrzenia jej kodem QR i dostarczenia np. mailowo. Pamiętajmy jednak o obowiązku dostarczenia faktury w KSeF we wskazanym terminie.

Jeśli powód awarii jest po stronie KSeF, podatnik może dostarczyć fakturę do systemu w ciągu 7 dni roboczych. W pozostałych przypadkach jest do 1 dzień roboczy.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Pełna księgowość w jednoosobowej działalności gospodarczej

30 September 2024

Pełna księgowość, choć zazwyczaj kojarzona z dużymi firmami, coraz częściej jest wymagana również w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG). W Polsce przedsiębiorcy prowadzący JDG są zobowiązani...

post-thumbnail

Sprzedaż telefonu kupionego na firmę

29 July 2024

Czy przedsiębiorca może sprzedać telefon zakupiony na działalność gospodarczą, nie narażając się na komplikacje prawne czy podatkowe? Przekazanie własności takiego urządzenia wykracza poza prostą transakcję między...

post-thumbnail

Podatek PCC przy zakupie towarów handlowych

08 July 2024

Z podatkiem PCC mamy najczęściej do czynienia przy transakcjach zakupu lub sprzedaży nieruchomości o charakterze prywatnym. Obowiązek jego odprowadzenia nie dotyczy jednak wyłącznie takich sytuacji. Nie...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2023 r.

Dlaczego my?

PG Partner Gospodarczy to profesjonalne biuro rachunkowe z oddziałami w 10 największych miastach w Polsce.

  • Doświadczony i silny zespół

    Zatrudniamy profesjonalistów, którzy nie tylko zaksięgują Twoje dokumenty, ale też podzielą się wiedzą, doradzą w kwestiach biznesowych oraz podatkowych.

Otrzymaliśmy łącznie
1 2 6
opinii ze średnią
4 , 9 8

Opinie

Michał Czarnecki
Michał Czarnecki
10:19 19 Aug 24
Gorąco polecam - usługi księgowe prowadzone są bardzo sumiennie i zawsze terminowo :)
Krystian Goc
Krystian Goc
05:51 13 Aug 24
Zawsze wszystko profesjonalnie i na czas. Współpraca z Panią Anią to czysta przyjemność. Polecam to biuro.
Specbud Wiktor Bereda
Specbud Wiktor Bereda
09:04 02 Jul 24
Po kilku latach współpracy z biurem PG Partner Gospodarczy możemy stanowczo powiedzieć, że nigdy nie mieliśmy tak profesjonalnej obsługi. Nasze relacje biznesowe opierają się na partnerstwie, rzetelności, sumienności, a przede wszystkim terminowości. Zarówno Pani Anna Duda, jak również Pani Ewa Cesarz cechują się profesjonalizmem i chęcią współpracy. Nigdy nie zdarzyło się abyśmy oczekiwali dłużej na jakąkolwiek odpowiedź ze strony biura- wszelkie sprawy omawiane są na bieżąco.
Iwona Stolarska
Iwona Stolarska
10:46 20 May 24
Polecam usługi świadczone przez biuro PG Partner. Pracownicy mają ogromną wiedzę i są bardzo pomocni. Miesieczne deklaracje księgowe i kadrowe wysyłane są na czas. Pomoc Pani Ani przy kontakcie z Urzędem Skarbowym oraz pomoc w wysyłce sprawozdania rocznego była nieoceniona. Dzięki pracy Pani Ani, Magdy i Weroniki mogę zajmować się prowadzeniem działalności nie martwiąc się o sprawy księgowe.
Leszek L.
Leszek L.
09:31 13 May 24
Gorąco polecam.. współpraca bezproblemowa... Pani Ania miła uśmiechnięta nigdy nas nie zawiodła...
Forge Play
Forge Play
16:12 10 May 24
Zdecydowanie polecam całą firmę jak i panią Kowalską zajmującą kadrami i płacami.
Jubiler Kroza
Jubiler Kroza
10:13 10 May 24
Współpracujemy z księgową Pani Svetlaną oraz kadrowej Pani Magdaleną od dwóch lat. Polecamy! Ich profesjonalizm, uprzejmość i zaangażowanie w naszą firmę zasługują na najwyższe pochwały. Zawsze cierpliwie odpowiadają na nasze pytania, co pomaga nam czuć się pewnie w kwestiach finansowych.
Żaneta Duliban
Żaneta Duliban
08:08 10 May 24
Kadry w mojej Spółce prowadzi Pani Magda, z którą mam bezproblemowy kontakt sms, mail i telefoniczny. Zawsze chętnie odpowie na każde pytanie, a wszystkie dokumenty są na czas.Polecam współpracę :))
B2B Service
B2B Service
08:55 25 Apr 24
Bardzo chciałbym podzielić się moimi wrażeniami na temat biura rachunkowego PG Partner Gospodarczy w Katowicach, a zwłaszcza mojej księgowej, Pani Annie Dudzie. Od momentu rozpoczęcia współpracy z tym biurem, doświadczyłem profesjonalizmu, zaangażowania i niezwykłej precyzji w prowadzeniu mojej księgowości.Pani Anna Duda wykazuje się ogromną wiedzą oraz doświadczeniem w dziedzinie księgowości, zawsze służąc mi pomocą w rozwiązywaniu wszelkich problemów. Jej staranność i dokładność w pracy dają mi pewność, że moje finanse są w najlepszych rękach.Dodatkowo, biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy w Katowicach jest miejscem, które cechuje profesjonalizm, elastyczność i otwartość na potrzeby klienta. Obsługa jest zawsze uprzejma i pomocna, a wszelkie sprawy są załatwiane sprawnie i terminowo.Zdecydowanie polecam biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy oraz Panią Annę Dudę wszystkim przedsiębiorcom poszukującym solidnego partnera w dziedzinie księgowości.
Iulian Dordea
Iulian Dordea
12:12 23 Apr 24
At the bookkeeping company "PG Partner Gospodarczy - Katowice" i met wonderful people, that were always, ALWAYS very helpful. Their office location in Katowice is right on the pietonal street, with easy access. And with their group of companies, they offer many other services for Polish companies (companies setup in Poland, HR services, virtual office, etc etc.). Should someone need bookkeeping services in Katowice area, I recommend to contact them.W firmie księgowej "PG Partner Gospodarczy - Katowice" spotkałem wspaniałych ludzi, którzy zawsze, ZAWSZE byli bardzo pomocni. Ich biuro w Katowicach znajduje się tuż przy głównej ulicy, z łatwym dostępem. A wraz ze swoją grupą firm oferują wiele innych usług dla polskich firm (zakładanie firm w Polsce, usługi HR, wirtualne biuro itp.). Jeśli ktoś potrzebuje usług księgowych w okolicach Katowic, polecam skontaktować się z nimi.
Jacek Cholewa
Jacek Cholewa
10:35 23 Apr 24
Biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy jest Biurem profesjonalnym, sumiennym i co bardzo ważne terminowym. Prowadzę działalność gospodarczą ponad 23 lata i korzystałem wcześniej z różnych Biur. Współpraca z PG trwa już nieprzerwanie od kilku ładnych lat i jest współpraca bezproblemową. Ze strony Biura można liczyć na wsparcie, doradztwo a tematy trudne rozwiązywane są "od ręki". Personel Biura poza profesjonalnym podejściem, wiedzą, starannością charakteryzuje się "ludzkim podejściem". Korzystając z okazji chciałbym podziękować Pani Ani i Pani Ewie za pilnowanie moich tematów :-)
Maciej D
Maciej D
20:12 28 Mar 24
Współpracuję z Biurem Rachunkowym PG Partner Gospodarczy od momentu powołania naszej spółki, czyli już ponad 4 lata. Jestem zadowolony z ich kompleksowej obsługi w zakresie księgowości i części kadrowej, którą również postanowiliśmy powierzyć PG.Dlaczego polecam to biuro?1. Profesjonalizm i rzetelność: Księgi handlowe spółki są prowadzone rzetelnie, a wszelkie zadania realizowane terminowo. (To ważne, aby mieć pewność, że nasze finanse są w dobrych rękach).2. Przyjazna atmosfera: współpraca z Biurem przebiega w bardzo przyjaznej atmosferze. Pracownicy są zaangażowani, otwarci i zawsze gotowi pomóc. Szczególnie chciałbym podkreślić dobry kontakt z Panią Anią, księgową :)Rozmowa z nią to czysta przyjemność, a jej doradztwo jest zawsze konkretne i trafne.3. Fachowa i kompleksowa pomoc: Biuro nie tylko prowadzi księgi, ale również dba o część kadrowo-płacową. W sytuacjach wymagających niezwłocznej interwencji zawsze mogę liczyć na ich wsparcie.W pełni rekomenduję Biuro Rachunkowe PG Partner Gospodarczy wszystkim, którzy poszukują solidnego partnera w zakresie obsługi księgowej oraz kadrowej. To miejsce, gdzie można liczyć na profesjonalizm, zaangażowanie i fachową pomoc.
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech