Kary finansowe i postępowanie w razie awarii KSeF

W lipca 2024 roku wchodzą w życie przepisy regulujące obowiązek wdrożenia KSeF przez podatników. Między innymi dotyczą one również kar, jakie mogą być nałożone na w razie awarii systemu. Konsekwencje zależą od konkretnego od przypadku. Co dokładnie mówią poszczególne regulacje?

Wdrożenie KSeF obowiązkowe od 1 lipca

Wszyscy podatnicy prawdopodobnie już wiedzą, że 1 lipca 2024 r. wchodzi w życie ustawa regulująca obowiązek korzystania z systemu KSeF. Obowiązek ten na mocy ustawy wejdzie w życie 1 lutego 2026 r. w wyniku przesunięcia terminu, spowodowanego zaistniałymi wadami projektu.

Po prześledzeniu wszystkich regulacji, niektóre z nich budzą wiele wątpliwości. Tak też jest z kwestią nakładania kar na podatników, którzy z powodu awarii nie dotrzymają terminu wysłania faktur.

Kiedy kary w przypadku awarii KSeF?

Kar nie muszą obawiać się wszyscy. To, czy podatnik poniesie jakieś konsekwencje, zależy od powodu wystąpienia awarii czy niedostępności KSeF. Jeśli jest on niedostępny i uniemożliwia rozliczenie z powodu awarii KSeF (po stronie Ministerstwa Finansów lub podatnika) przedsiębiorcy nie muszą obawiać się przykrych skutków. Jednak w przypadku gdy nie mogą poczekać z wysłaniem faktury, konieczne jest jej wystawienie jej w trybie offline. W tym przypadku należy po naprawie awarii przesłać ją do KSeF. Ostateczny termin, w którym musi trafić ona do systemu, wynosi maksymalnie 7 dni albo 1 dzień, w zależności od tego, po czyjej stronie nastąpiła awaria:

  • Niedostępność KSeF – nie później niż kolejnego dnia roboczego po dniu zakończenia niedostępności.
  • Awaria KSeF – w ciągu 7 dni roboczych od dnia zakończenia awarii.
  • Problemy techniczne występujące po stronie podatnika (np. awaria internetu) – najpóźniej kolejnego dnia roboczego po dniu wystawienia faktury poza systemem KSeF.

KSeF

Kto może spodziewać się kar, w razie niedotrzymania obowiązku wystawienia faktury za pośrednictwem KSeF? Są to podatnicy, którzy:

  • nie dotrzymają terminu wysłania faktury do systemu (w przypadku awarii wynosi on 1 lub 7 dni),
  • wystawią fakturę, która nie jest zgodna z udostępnionym w KSeF wzorem (w przypadku awarii faktura w trybie offline zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej),
  • nie wdrożą nowego obowiązkowego systemu e-faktur od lutego 2026 r.

Jakie kary finansowe w przypadku awarii KSeF obowiązują?

Jeśli podatnika dotyczy wyżej wymieniona sytuacja, naczelnik może nałożyć na niego karę w drodze decyzji. Może wynosić ona nawet 100% wysokości kwoty podatku widniejącego na fakturze, której dotyczy przypadek.

W sytuacji, gdy na fakturze nie wskazano podatku, kara pieniężna będzie inna. Wówczas może wynieść do 18,7% wysokości kwoty należności ogółem, widniejącej na danej fakturze.

Podczas postępowania naczelnik weźmie pod uwagę kilka elementów, mających istotny wpływ na wydanie decyzji.

Są to np.:

  • Dokładne okoliczności, w jakich zostało naruszone prawo przez podatnika.
  • Częstotliwość niedopełniania obowiązku wynikającego z wdrożenia z krajowego systemu e-Faktur.
  • Poprzednio nałożone kary o podobnym charakterze.
  • Wysokość korzyści, jakie podatnik osiągnął poprzez złamanie przepisów.
  • Działania podjęte dobrowolnie przez podatnika w celu uniknięcia skutków naruszenia prawa.
  • Jeśli sprawa dotyczy osoby fizycznej – osobiste warunki strony.

Jak uniknąć kar finansowych przy awarii KSeF?

Już dzisiaj dobrze wiedzieć, jakie istnieją sposoby na uniknięcie ewentualnych kar, którym z pewnością chce zapobiec każdy podatnik. W przypadku awarii systemu nie dla wszystkich jest to zrozumiałe. Istnieje metoda, aby umożliwić wystawienie faktury mimo niedziałającego systemu i dostarczyć ją drogą elektroniczną. W tym celu należy skorzystać z trybu awaryjnego, który daje możliwość wizualizacji faktury, opatrzenia jej kodem QR i dostarczenia np. mailowo. Pamiętajmy jednak o obowiązku dostarczenia faktury w KSeF we wskazanym terminie.

Jeśli powód awarii jest po stronie KSeF, podatnik może dostarczyć fakturę do systemu w ciągu 7 dni roboczych. W pozostałych przypadkach jest do 1 dzień roboczy.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Nowy limit przychodów dla ksiąg rachunkowych

21 January 2025

Od 1 stycznia 2025 roku wprowadzono znaczącą modyfikację limitu przychodów, powyżej którego przedsiębiorcy są zobowiązani do stosowania pełnej księgowości. Zgodnie z najnowszymi zmianami, opublikowanymi w Dzienniku...

post-thumbnail

Wybór formy opodatkowania 2025

15 January 2025

Wybór odpowiedniej formy opodatkowania stanowi istotny element strategii finansowej każdego przedsiębiorcy. W roku 2025 osoby prowadzące działalność gospodarczą w Polsce będą miały możliwość wyboru spośród trzech...

post-thumbnail

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

13 January 2025

Od 1 stycznia 2025 r. weszły w życie ważne zmiany dotyczące zasad wystawiania faktur VAT. Nowe regulacje wynikają z nowelizacji ustawy o VAT, która związana jest...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024 r.

Dlaczego my?

PG Partner Gospodarczy to profesjonalne biuro rachunkowe z oddziałami w 10 największych miastach w Polsce.

  • Doświadczony i silny zespół

    Zatrudniamy profesjonalistów, którzy nie tylko zaksięgują Twoje dokumenty, ale też podzielą się wiedzą, doradzą w kwestiach biznesowych oraz podatkowych.

Otrzymaliśmy łącznie
1 5 1
opinii ze średnią
4 , 9 8

Opinie

Tomasz Pyk
Tomasz Pyk
10:07 23 Jan 25
Najwyższy poziom usług i wiedzy.Uprzejmi, dostępni i pomocni fachowcy.Współpraca to czysta przyjemność.POLECAM!
Martyna Matelska
Martyna Matelska
19:16 24 Nov 24
Obsługa bardzo profesjonalna
Magda Radek
Magda Radek
14:40 24 Nov 24
Marianna Cholewa
Marianna Cholewa
10:21 19 Nov 24
Maciej Bartnicki
Maciej Bartnicki
09:42 12 Nov 24
Bardzo duże zaangażowanie w załatwianiu spraw. Milo sprawnie. Gorąco polecam 🙂
Weronika Lipka
Weronika Lipka
07:14 11 Nov 24
Świetne biuro, pełen profesjonalizm i do tego z uśmiechem :) obsługa rzeczowa i na najwyższym poziomie, polecam!
Adam K
Adam K
19:28 03 Nov 24
Konto Prywatne
Konto Prywatne
19:28 03 Nov 24
Wszystko ok
Weronika Sekreta
Weronika Sekreta
19:26 03 Nov 24
Aleksandra dfgrg
Aleksandra dfgrg
13:46 03 Nov 24
Daria Czekała
Daria Czekała
22:21 02 Nov 24
Marius Kolanowski
Marius Kolanowski
09:25 02 Aug 24
Dziękuję za profesjonalne podejście biura we wszystkich sprawach, w których GP Partner reprezentuje moją firmę. Szczególnie pragnę podziękować Pani Juli Jankiewicz za jej podejście do pracy.
R / A
R / A
10:52 20 Jun 24
Polecam jak najbardziej
MK
MK
08:00 29 May 24
Profesjonalna obsługa, terminowe działanie i fachowa wiedza. Zawsze mogę liczyć na szybką i dokładną obsługę.Gorąco polecam!
Żaneta Duliban
Żaneta Duliban
08:04 10 May 24
Księgowością mojej Spółki zajmuje się Pani Julia, która jest w 100% zaangażowana w to, co robi. Bezproblemowy kontakt sms, mail i telefoniczny. Pani Julia posiada ogromną wiedzę, zawsze doradzi najlepsze rozwiązanie. :)
Build Investments
Build Investments
09:13 24 Apr 24
Fantastyczna współpraca z Panią Julią: reaguje na każdy kontakt, profesjonalność oraz zaangażowanie ponad normę i w każdym calu, bardzo pomocna, uprzejma i życzliwa osoba z dużą wiedzą.
Tomek
Tomek
11:47 23 Apr 24
Z biura jestem bardzo zadowolony. Wszystko terminowo i profesjonalnie. Bardzo dobry kontakt z Panią Julią, która obsługuje moją firmę. Polecam z czystym sumieniem
Adam Dobosz
Adam Dobosz
10:31 23 Apr 24
Profesjonalne podejście do potrzeb indywidualnych, rzetelne i terminowe sprawozdania i raporty. Firma PG Partner Gospodarczy Wrocław obsługuje moją firmę już kilka, polecam.
Wakor Wrocław
Wakor Wrocław
15:53 26 Mar 24
Z biurem PG Partner Gospodarczy Wrocław współpracujemy od stycznia tego roku i z czystym sumieniem możemy je polecić. Cenimy ich za profesjonalizm, kompleksową obsługę, atrakcyjne ceny i nowoczesne rozwiązania. Szczególnie doceniamy możliwość korzystania z obsługi całkowicie online.
Anastasiya Piterska
Anastasiya Piterska
17:09 11 Mar 24
Polecam biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy. Wszystkie dokumenty są na czas oraz kompletne. Pani (opiekun) jest niezwykle pomocna i kompetentna. Przyjemna cena oraz pełna uczciwość ze strony pracowników. Są zawsze dostępni i chętni udzielenia pomocy. Polecam z całego serca!
Marta Gaik
Marta Gaik
09:38 08 Mar 24
Polecam biuro. Każda z osób niezwykle merytoryczna i kompetentna. Dedykowany opiekun to jeden z największych plusów współpracy. Bezproblemowy kontakt, pomoc, doradztwo przy zachowaniu uczciwych stawek. Zdecydowanie polecam każdemu, kto szuka przyjaznej i kompetentnej księgowości.
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech