Przechowywanie e-faktur. Zmiany w 2024 r.

Ministerstwo Finansów już w zeszłym roku ogłosiło, że od 1 lipca 2024 roku będzie obowiązywać Krajowy System e-Faktur, czyli KSeF. Jednak w styczniu resort poinformował o istotnych zmianach, które wydłużą ten czas. Kiedy ostatecznie zacznie obowiązywać KSeF? Na czym polegają zmiany w przechowywaniu e-faktur w 2024 roku?

Czym jest KSeF?

Głównym założeniem Krajowego Systemu e-Faktur miało być obowiązkowe wystawianie faktur przez przedsiębiorców. Jako nowa metoda, system ten miał fundamentalnie zmienić proces nie tylko fakturowania, ale też obiegu dokumentów dla podatników.

Krajowy System e-Faktur na zasadzie dobrowolności funkcjonuje od 1 stycznia 2022 roku. Pozwala ona na wystawianie, otrzymywanie i przechowywanie faktur ustrukturyzowanych.

W naturalny sposób pojawiło się wiele wątpliwości na polu tego, jak będzie działać KSeF. Obecnie jednak przełożono termin wprowadzenia w życie nowego systemu. Początkowo miał wejść on w życie już 1 lipca 2024 roku (od 1 stycznia 2025 roku w przypadku małych i średnich firm zwolnionych z VAT), jednak ostatecznie zmianę zaplanowano na późniejszy termin.

Dlaczego przełożono termin zmiany przepisów?

Ministerstwo Finansów poinformowało o tym, że w nowym systemie wykryto błędy o statusie krytycznym, które sprawiają, że nie jest możliwe odpowiedzialne wprowadzenie obowiązku fakturowania w KSeF w pierwotnie przewidzianym terminie. Zapowiedziano wewnętrzny audyt systemu i ostatecznie zakłada się, że w 2024 roku nowe przepisy nie wejdą w życie.

Ostateczny termin rozpoczęcia okresu obowiązkowego funkcjonowania KSeF zostanie ogłoszony po zakończeniu audytu. Jednak jedno jest pewne: system ten prędzej czy później zacznie obowiązywać. Jakie zmiany są więc istotne dla przedsiębiorców?

KSeF – najważniejsze zmiany dla przedsiębiorców

Podstawową kwestią jest maksymalne ograniczenie stosowania papierowej dokumentacji. Z założenia bezpieczna archiwizacja dokumentów i możliwość stałego dostępu do dowodów sprzedaży ma być uruchomiona przez całą dobę. Kluczowe jest to, aby przedsiębiorcy mieli do nich dostęp w każdym miejscu i o każdej porze.

Tym samym KSeF ma wspomóc przedsiębiorców w bezpiecznej archiwizacji dokumentów finansowych. Jednocześnie ma być to system ułatwiający organom podatkowym sprawowanie kontroli i nadzoru.

KSeF

Jak długo ma trwać przechowywanie e-faktur w KSeF?

W ramach funkcjonowania Krajowego Systemu e-Faktur przechowywanie faktur ustrukturyzowanych ma trwać 10 lat. Czas ten jest liczony od końca roku, w którym został dany dokument wystawiony. Po tym czasie dokumentacja ma być usuwana z systemu. Jeśli więc przedsiębiorca chce przechowywać je dłużej, musi samodzielnie dokonać ich archiwizacji również i poza KSeF.

Jak archiwizować dokumenty?

Archiwizacja dokumentów jest niezbędnym procesem, jeśli przedsiębiorca chce liczyć na prawo do odliczenia podatku VAT. Organy kontrolne dokonują weryfikacji wystawionych oraz otrzymanych faktur – co przy udziale systemu KSeF będzie usprawnione.

Należy pamiętać o trym, że podatnik ma prawo przechowywać dowody w formie elektronicznej lub papierowej również poza KSeF – oczywiście po uprzednich wprowadzeniu dokumentów do tego systemu. Z założenia warto dokona archiwizacji nie tylko w archiwum KSeF, ale i przy użyciu innych narzędzi. Zaleca się pobieranie i katalogowanie faktur dot. m.in. nabycia środków trwałych.

Kiedy nie trzeba wystawiać faktur w KSeF?

Z obowiązkowego fakturowania w KSeF zostały wyłączone pewne rodzaje działalności, które wymagają zapewnienia szczególnego udokumentowania przeprowadzonej czynności i które mają szczególne wymagania o charakterze techniczno-organizacyjnym.

Z obowiązkowego fakturowania są zwolnione m.in. następujące czynności:

  • Usługi w zakresie sprawowania kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, za które pobiera się opłaty trasowe, które są udokumentowane fakturami wystawianymi za miesięczne okresy przez CRCO, czyli Centralne Biuro Opłat Trasowych Europejskiej Organizacji do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej. Te są wystawiane w imieniu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
  • Świadczenie usług przejazdu autostradą płatną, który są udokumentowane fakturami w formie biletu jednorazowego wystawionymi przez:
    • podatników VAT z uprawnieniem do świadczenia takich usług;
    • podmioty działające w imieniu i na rzecz podatnika;
    • upoważnione do tego przez osoby trzecie.
  • Świadczenie usług przewozu na odległość udokumentowanych fakturami w formie jednorazowego biletu, wystawionymi przez podmioty działające w imieniu i na rzecz podatnika. Wystawione przez podatników podatku VAT uprawnionych do świadczenia tego typu usług lub upoważnione przez niego osoby trzecie. W tym miejscu mowa o przewozie na odległość następującymi typami przewozu:
    • Taborem samochodowym;
    • Kolejami normalnotorowymi;
    • Statkami pełnomorskimi;
    • Środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej;
    • Promami;
    • Śmigłowcami i samolotami.

Co istotne, nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w przypadku świadczeń zwolnionych od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 7, 37–41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług udokumentowanych fakturami lub innymi dowodami). Obowiązek nie istnieje także przy dostawie towarów lub świadczeń usług udokumentowanych fakturami wystawionymi zgodnie z art. 106d ust. 1 Ustawy VAT, gdy nabywca nie jest zidentyfikowany za pomocą numeru identyfikacji podatkowej na potrzeby dokonania danej czynności.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Reverse charge – jak działa odwrotne obciążenie?

03 July 2025

Sprowadzasz towary lub usługi z zagranicy? A może współpracujesz z podwykonawcą z innego kraju UE? W takich sytuacjach możesz spotkać się z mechanizmem reverse charge, czyli...

post-thumbnail

Opodatkowanie donate’ów – co muszą wiedzieć twórcy internetowi?

25 June 2025

Tworzysz treści online i zastanawiasz się, co zrobić z donate’ami od widzów? Od 2024 r. fiskus przestał traktować je ulgowo. Donaty nie są już miłym prezentem,...

post-thumbnail

Zawyżona stawka VAT – jak dokonać korekty?

12 June 2025

W świecie podatków liczy się każdy szczegół, ale pomyłki są na porządku dziennym. Jeśli wystawiłeś fakturę lub paragon z zawyżoną stawką VAT, da się to naprawić....

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024r.

Zyskaj

  • Dedykowaną księgową i kadrową
  • Obsługę stacjonarną i zdalną
  • Obsługę w języku polskim, angielskim i rosyjskim
  • Konsultacje bez limitów
  • Bezpłatny program do fakturowania online
  • Usługi doradcy podatkowego na życzenie
  • Reprezentację przed urzędami
  • Wysokie ubezpieczenie OC
  • Gwarancję bezpieczeństwa Twoich danych
Otrzymaj ofertę
Otrzymaliśmy łącznie
1 8 0
opinii ze średnią
4 , 9 7

Opinie

Joanna Gruszka
Joanna Gruszka
10:16 28 May 25
Fantastyczna współpraca z Panią Julią: reaguje na każdy kontakt, profesjonalność oraz zaangażowanie ponad normę i w każdym calu, bardzo pomocna, uprzejma i życzliwa osoba z dużą wiedzą.
Tomasz Skurzyński
Tomasz Skurzyński
09:41 28 May 25
Bardzo sobie chwalę współpracę i z czystym sercem mogę polecić to miejsce:) Szczególnie lubię współpracować z Panią Julią, która jest zawsze dobrze zorientowana oraz pomocna. Pozdrawiam. Zadowolony klient pan Tomek:)
Tomasz Pyk
Tomasz Pyk
10:07 23 Jan 25
Najwyższy poziom usług i wiedzy.Uprzejmi, dostępni i pomocni fachowcy.Współpraca to czysta przyjemność.POLECAM!
Martyna Matelska
Martyna Matelska
19:16 24 Nov 24
Obsługa bardzo profesjonalna
Magda Radek
Magda Radek
14:40 24 Nov 24
Marianna Cholewa
Marianna Cholewa
10:21 19 Nov 24
Maciej Bartnicki
Maciej Bartnicki
09:42 12 Nov 24
Bardzo duże zaangażowanie w załatwianiu spraw. Milo sprawnie. Gorąco polecam 🙂
Weronika Lipka
Weronika Lipka
07:14 11 Nov 24
Świetne biuro, pełen profesjonalizm i do tego z uśmiechem :) obsługa rzeczowa i na najwyższym poziomie, polecam!
Adam K
Adam K
19:28 03 Nov 24
Konto Prywatne
Konto Prywatne
19:28 03 Nov 24
Wszystko ok
Weronika Sekreta
Weronika Sekreta
19:26 03 Nov 24
Aleksandra dfgrg
Aleksandra dfgrg
13:46 03 Nov 24
Daria Czekała
Daria Czekała
22:21 02 Nov 24
Marius Kolanowski
Marius Kolanowski
09:25 02 Aug 24
Dziękuję za profesjonalne podejście biura we wszystkich sprawach, w których GP Partner reprezentuje moją firmę. Szczególnie pragnę podziękować Pani Juli Jankiewicz za jej podejście do pracy.
R / A
R / A
10:52 20 Jun 24
Polecam jak najbardziej
MK
MK
08:00 29 May 24
Profesjonalna obsługa, terminowe działanie i fachowa wiedza. Zawsze mogę liczyć na szybką i dokładną obsługę.Gorąco polecam!
Żaneta Duliban
Żaneta Duliban
08:04 10 May 24
Księgowością mojej Spółki zajmuje się Pani Julia, która jest w 100% zaangażowana w to, co robi. Bezproblemowy kontakt sms, mail i telefoniczny. Pani Julia posiada ogromną wiedzę, zawsze doradzi najlepsze rozwiązanie. :)
Build Investments
Build Investments
09:13 24 Apr 24
Fantastyczna współpraca z Panią Julią: reaguje na każdy kontakt, profesjonalność oraz zaangażowanie ponad normę i w każdym calu, bardzo pomocna, uprzejma i życzliwa osoba z dużą wiedzą.
Tomek
Tomek
11:47 23 Apr 24
Z biura jestem bardzo zadowolony. Wszystko terminowo i profesjonalnie. Bardzo dobry kontakt z Panią Julią, która obsługuje moją firmę. Polecam z czystym sumieniem
Adam Dobosz
Adam Dobosz
10:31 23 Apr 24
Profesjonalne podejście do potrzeb indywidualnych, rzetelne i terminowe sprawozdania i raporty. Firma PG Partner Gospodarczy Wrocław obsługuje moją firmę już kilka, polecam.
Wakor Wrocław
Wakor Wrocław
15:53 26 Mar 24
Z biurem PG Partner Gospodarczy Wrocław współpracujemy od stycznia tego roku i z czystym sumieniem możemy je polecić. Cenimy ich za profesjonalizm, kompleksową obsługę, atrakcyjne ceny i nowoczesne rozwiązania. Szczególnie doceniamy możliwość korzystania z obsługi całkowicie online.
Anastasiya Piterska
Anastasiya Piterska
17:09 11 Mar 24
Polecam biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy. Wszystkie dokumenty są na czas oraz kompletne. Pani (opiekun) jest niezwykle pomocna i kompetentna. Przyjemna cena oraz pełna uczciwość ze strony pracowników. Są zawsze dostępni i chętni udzielenia pomocy. Polecam z całego serca!
Marta Gaik
Marta Gaik
09:38 08 Mar 24
Polecam biuro. Każda z osób niezwykle merytoryczna i kompetentna. Dedykowany opiekun to jeden z największych plusów współpracy. Bezproblemowy kontakt, pomoc, doradztwo przy zachowaniu uczciwych stawek. Zdecydowanie polecam każdemu, kto szuka przyjaznej i kompetentnej księgowości.
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech | Polityka prywatności