"

Przechowywanie e-faktur. Zmiany w 2024 r.

Ministerstwo Finansów już w zeszłym roku ogłosiło, że od 1 lipca 2024 roku będzie obowiązywać Krajowy System e-Faktur, czyli KSeF. Jednak w styczniu resort poinformował o istotnych zmianach, które wydłużą ten czas. Kiedy ostatecznie zacznie obowiązywać KSeF? Na czym polegają zmiany w przechowywaniu e-faktur w 2024 roku?

Czym jest KSeF?

Głównym założeniem Krajowego Systemu e-Faktur miało być obowiązkowe wystawianie faktur przez przedsiębiorców. Jako nowa metoda, system ten miał fundamentalnie zmienić proces nie tylko fakturowania, ale też obiegu dokumentów dla podatników.

Krajowy System e-Faktur na zasadzie dobrowolności funkcjonuje od 1 stycznia 2022 roku. Pozwala ona na wystawianie, otrzymywanie i przechowywanie faktur ustrukturyzowanych.

W naturalny sposób pojawiło się wiele wątpliwości na polu tego, jak będzie działać KSeF. Obecnie jednak przełożono termin wprowadzenia w życie nowego systemu. Początkowo miał wejść on w życie już 1 lipca 2024 roku (od 1 stycznia 2025 roku w przypadku małych i średnich firm zwolnionych z VAT), jednak ostatecznie zmianę zaplanowano na późniejszy termin.

Dlaczego przełożono termin zmiany przepisów?

Ministerstwo Finansów poinformowało o tym, że w nowym systemie wykryto błędy o statusie krytycznym, które sprawiają, że nie jest możliwe odpowiedzialne wprowadzenie obowiązku fakturowania w KSeF w pierwotnie przewidzianym terminie. Zapowiedziano wewnętrzny audyt systemu i ostatecznie zakłada się, że w 2024 roku nowe przepisy nie wejdą w życie.

Ostateczny termin rozpoczęcia okresu obowiązkowego funkcjonowania KSeF zostanie ogłoszony po zakończeniu audytu. Jednak jedno jest pewne: system ten prędzej czy później zacznie obowiązywać. Jakie zmiany są więc istotne dla przedsiębiorców?

KSeF – najważniejsze zmiany dla przedsiębiorców

Podstawową kwestią jest maksymalne ograniczenie stosowania papierowej dokumentacji. Z założenia bezpieczna archiwizacja dokumentów i możliwość stałego dostępu do dowodów sprzedaży ma być uruchomiona przez całą dobę. Kluczowe jest to, aby przedsiębiorcy mieli do nich dostęp w każdym miejscu i o każdej porze.

Tym samym KSeF ma wspomóc przedsiębiorców w bezpiecznej archiwizacji dokumentów finansowych. Jednocześnie ma być to system ułatwiający organom podatkowym sprawowanie kontroli i nadzoru.

KSeF

Jak długo ma trwać przechowywanie e-faktur w KSeF?

W ramach funkcjonowania Krajowego Systemu e-Faktur przechowywanie faktur ustrukturyzowanych ma trwać 10 lat. Czas ten jest liczony od końca roku, w którym został dany dokument wystawiony. Po tym czasie dokumentacja ma być usuwana z systemu. Jeśli więc przedsiębiorca chce przechowywać je dłużej, musi samodzielnie dokonać ich archiwizacji również i poza KSeF.

Jak archiwizować dokumenty?

Archiwizacja dokumentów jest niezbędnym procesem, jeśli przedsiębiorca chce liczyć na prawo do odliczenia podatku VAT. Organy kontrolne dokonują weryfikacji wystawionych oraz otrzymanych faktur – co przy udziale systemu KSeF będzie usprawnione.

Należy pamiętać o trym, że podatnik ma prawo przechowywać dowody w formie elektronicznej lub papierowej również poza KSeF – oczywiście po uprzednich wprowadzeniu dokumentów do tego systemu. Z założenia warto dokona archiwizacji nie tylko w archiwum KSeF, ale i przy użyciu innych narzędzi. Zaleca się pobieranie i katalogowanie faktur dot. m.in. nabycia środków trwałych.

Kiedy nie trzeba wystawiać faktur w KSeF?

Z obowiązkowego fakturowania w KSeF zostały wyłączone pewne rodzaje działalności, które wymagają zapewnienia szczególnego udokumentowania przeprowadzonej czynności i które mają szczególne wymagania o charakterze techniczno-organizacyjnym.

Z obowiązkowego fakturowania są zwolnione m.in. następujące czynności:

  • Usługi w zakresie sprawowania kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, za które pobiera się opłaty trasowe, które są udokumentowane fakturami wystawianymi za miesięczne okresy przez CRCO, czyli Centralne Biuro Opłat Trasowych Europejskiej Organizacji do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej. Te są wystawiane w imieniu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
  • Świadczenie usług przejazdu autostradą płatną, który są udokumentowane fakturami w formie biletu jednorazowego wystawionymi przez:
    • podatników VAT z uprawnieniem do świadczenia takich usług;
    • podmioty działające w imieniu i na rzecz podatnika;
    • upoważnione do tego przez osoby trzecie.
  • Świadczenie usług przewozu na odległość udokumentowanych fakturami w formie jednorazowego biletu, wystawionymi przez podmioty działające w imieniu i na rzecz podatnika. Wystawione przez podatników podatku VAT uprawnionych do świadczenia tego typu usług lub upoważnione przez niego osoby trzecie. W tym miejscu mowa o przewozie na odległość następującymi typami przewozu:
    • Taborem samochodowym;
    • Kolejami normalnotorowymi;
    • Statkami pełnomorskimi;
    • Środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej;
    • Promami;
    • Śmigłowcami i samolotami.

Co istotne, nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w przypadku świadczeń zwolnionych od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 7, 37–41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług udokumentowanych fakturami lub innymi dowodami). Obowiązek nie istnieje także przy dostawie towarów lub świadczeń usług udokumentowanych fakturami wystawionymi zgodnie z art. 106d ust. 1 Ustawy VAT, gdy nabywca nie jest zidentyfikowany za pomocą numeru identyfikacji podatkowej na potrzeby dokonania danej czynności.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Pełna księgowość w jednoosobowej działalności gospodarczej

30 September 2024

Pełna księgowość, choć zazwyczaj kojarzona z dużymi firmami, coraz częściej jest wymagana również w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG). W Polsce przedsiębiorcy prowadzący JDG są zobowiązani...

post-thumbnail

Sprzedaż telefonu kupionego na firmę

29 July 2024

Czy przedsiębiorca może sprzedać telefon zakupiony na działalność gospodarczą, nie narażając się na komplikacje prawne czy podatkowe? Przekazanie własności takiego urządzenia wykracza poza prostą transakcję między...

post-thumbnail

Podatek PCC przy zakupie towarów handlowych

08 July 2024

Z podatkiem PCC mamy najczęściej do czynienia przy transakcjach zakupu lub sprzedaży nieruchomości o charakterze prywatnym. Obowiązek jego odprowadzenia nie dotyczy jednak wyłącznie takich sytuacji. Nie...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2023 r.

Dlaczego my?

PG Partner Gospodarczy to profesjonalne biuro rachunkowe z oddziałami w 10 największych miastach w Polsce.

  • Doświadczony i silny zespół

    Zatrudniamy profesjonalistów, którzy nie tylko zaksięgują Twoje dokumenty, ale też podzielą się wiedzą, doradzą w kwestiach biznesowych oraz podatkowych.

Otrzymaliśmy łącznie
1 2 6
opinii ze średnią
4 , 9 8

Opinie

Sylwia Kecher
Sylwia Kecher
12:31 28 Aug 24
Jestem bardzo mile zaskoczona współpraca z p. Kingą Kurzawą 😊To sama przyjemność !!!Profesjonalizm, łatwość kontaktu, obsługa na najwyższym poziomie to cechy, które mogą opisać naszą współpracę. Serdecznie polecam wszystkim tym, którzy chcą skupić się na swojej profesji i rozwijaniu firmy a formalności oddać w ręce profesjonalistów.Pozdrawiam Sylwia KecherRoluxa MDR Sp. z o.o.
Bogusław Korycki
Bogusław Korycki
15:17 28 Jun 24
Jestem bardzo zadowolony zw współpracy z biurem rachunkowym Partner Gospodarczy, a szczególnie ze współpracy z Panią Justyną W. :)
Karolina Wożniak
Karolina Wożniak
17:12 30 Apr 24
Polecam 😊
Ростислав Ясинский
Ростислав Ясинский
13:47 26 Apr 24
Świetna obsługa. Bardzo wykwalifikowani i doświadczeni księgowi. Wszystkie problemy są rozwiązywane szybko i pomyślnie. Zawsze miło jest komunikować się z pracownikami.
paul
paul
06:12 25 Apr 24
Świetna obsługa! Edyta bardzo pomocna!
Nina Zhyshkevich
Nina Zhyshkevich
17:59 24 Apr 24
Gorąco polecam usługi księgowe firmy PG Partner Gospodarczy.Współpracuję z Panią Svetlaną oraz Panią Ewą od około dwóch lat i jestem zachwycona poziomem obsługi, jaki otrzymuję. Od samego początku kontakt był bardzo przyjemny i profesjonalny.Pani Svetlana i Pani Ewa zawsze dotrzymują terminów i rzetelnie wykonują swoje obowiązki. Mogę liczyć na ich pomoc w każdej sprawie i zawsze otrzymuję wyczerpujące odpowiedzi na wszystkie nurtujące mnie pytania.Cenię sobie również ich kompetencję i wiedzę merytoryczną. Czuję się bezpiecznie, wiedząc, że moje finanse są w dobrych rękach.Oprócz profesjonalizmu, Pani są również bardzo miłe i uprzejme. Współpraca z nimi to czysta przyjemność!Doceniam ich cierpliwość i zrozumienie w tłumaczeniu skomplikowanych kwestii księgowych. Zawsze potrafią wyjaśnić wszystko w prosty i zrozumiały sposób, co jest dla mnie niezwykle ważne.Jeśli szukasz rzetelnej i kompetentnej firmy księgowej, z czystym sumieniem mogę polecić PG Partner Gospodarczy. Jestem przekonana, że nie zawiodą się Państwo!Dodatkowe zalety:Szybka komunikacjaKonkurencyjne cenyMożliwość korzystania z usług online
Kuba
Kuba
10:04 23 Apr 24
wspolpracuje z PG od 5 lat, bardzo pomocni i profesjonalni.Zawsze ktos odbierze telefon i pomoze/doradzi.polecam
Jakub Cichocki
Jakub Cichocki
17:43 07 Mar 23
Mając okazje pracować z wieloma biurami rachunkowymi, to mogę polecić z czystym sumieniem, zespół niezwykle rzetelnych, skrupulatnych i pracowitych księgowych i kadrowych.
Iza Dróżdż
Iza Dróżdż
17:44 03 Aug 21
Współpracuję z biurem dopiero od kilku miesięcy, ale dzięki Pani Ani i Milenie znajduję odpowiedzi na wszystkie moje wątpliwości i śpię spokojnie. Takiego biura jak PG Partner szukałam kilka lat i nie spodziewałam się, ze znajdę kogoś dla kogo nadal liczy się jakość. Zdecydowanie polecam!!!
Przemek
Przemek
21:06 15 Apr 21
Łukasz Sturma
Łukasz Sturma
16:33 15 Apr 21
Konrad Nowak
Konrad Nowak
19:42 14 Apr 21
Rzetelność, sumienność, solidność, profesjonalizm, bardzo dobry kontakt oraz właściwe podejście do klienta sprawiają, że z pełnym przekonaniem mogę rekomendować współpracę z Biurem Rachunkowym PG Partner Gospodarczy sp. z o.o. Gorąco polecam.
Andrii Zaborovskyi
Andrii Zaborovskyi
18:07 14 Apr 21
Dzień dobry. Od 2020 roku nasza firma współpracuje z PG PARTNER GOSPODARCZY Sp. z o. o. W tej firmie pracują doświadczeni pracownicy znający swoją pracę. Zawsze pomogą w rozwiązywaniu trudnych problemów. Polecam firmę jako solidnego partnera.
Marek Paweł
Marek Paweł
14:10 14 Apr 21
PG Partner Gospodarczy obsługuje naszą firmę od roku. Obsługa na wysokim poziomie, na czas, pełen profesjonalizm. Sympatycznie, wesoło i po prostu normalnie :) W porównaniu z innymi biurami księgowymi, które znam PG jest z pewnością w czołówce. Polecam
Jacek B. Roszak
Jacek B. Roszak
09:10 08 May 20
Bardzo dziękuję przede wszystkim za rzeczowe i proste wytłumaczenie zawiłości przepisów dotyczących przedsiębiorcy w tym kraju. Współpraca z PG przyniosła naszej firmie wiele korzyści. Serdecznie pozdrawiam zwłaszcza panią A.Polecam każdemu ofertę księgową PG, nie tylko z uwagi na kompetencje i wiedzę, ale i miłą atmosferę oraz fakt, że "będzie dobrze" oznacza w praktyce że naprawde tak będzie ;)
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech