8% VAT na usługi budowlane i konserwacyjne

Usługi budowlane można rozliczać preferencyjną stawką, ale tylko niektóre. 8% VAT obejmuje wyłącznie takie usługi, które są świadczone w obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym. Trzeba spełnić też konkretne warunki.

Niższa stawka 8% VAT nie dla wszystkich

Usługi budowlane z zasady rozlicza się standardowo stawką 23% VAT, chyba że spełniają one wymogi określone w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z niższej stawki 8% podatku VAT mogą skorzystać firmy, które świadczą usługi:

  • Dostawy,
  • Budowy,
  • Remontu,
  • Modernizacji,
  • Termomodernizacji,
  • Przebudowy,
  • Robót konserwacyjnych.

Usługi te muszą obejmować wyłącznie obiekty lub ich części zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

usługi budowlane 8% VAT

8% podatku VAT dotyczy dodatkowo robót konserwacyjnych:

  • Na obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych: budynki stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.
  • Obejmujących lokal mieszkalne w budynkach sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: dział 12.

Usługi muszą być związane z budownictwem mieszkaniowym. Chodzi o to, aby dotyczyły obiektów:

  • Jednorodzinnych nieprzekraczających 300 m2.
  • Lokali mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych o powierzchni nie większej niż 150 m2.

Jeśli zostanie przekroczony limit m2, obniżona stawka VAT dotyczy wyłącznie części usług obejmujących powierzchnie mieszczącą się w limicie. Przykładowo budowa jednorodzinnego domu o powierzchni 350 m2 umożliwia zastosowanie 8% VAT-u do powierzchni 300 m2, a pozostałe 50m2 należy rozliczyć już standardowo stawką 23%.

Lokalizacja usług – wewnątrz czy zewnątrz?

8% VAT-u dotyczy zarówno usług świadczonych wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków mieszkalnych. Muszą jednak one mieścić się w limitach mieszkaniowych. Mówiąc dokładniej, będą to np. usługi dotyczące ocieplenia budynków, wymiany okien i drzwi czy wymiany instalacji. Warto pamiętać, że nawet jeśli prace odbywają się na zewnątrz, muszą bezpośrednio dotyczyć budynków. Przykłady poniżej.

Kto zastosuje 8% VAT? Przykłady

  1. Budowa domu jednorodzinnego o powierzchni 250 m2 umożliwia zastosowanie preferencyjnej stawki VAT dla całości usług.
  2. Remont mieszkania w bloku o powierzchni 70m2 umożliwia zastosowanie stawki 8% VAT.
  3. Wymiana okien w domu jednorodzinnym o powierzchni 320 m2 umożliwia zastosowanie obniżonej stawki tylko dla części usług. 8% VAT obejmie 300 m2. Pozostała część musi być rozliczona już 23% VAT-em.
  4. Naprawa i konserwacja urządzeń infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przy budynkach (np. kanalizacja deszczowa) nie uprawnia do skorzystania z 8% VAT-u. Prace odbywają się poza bryłą budynku, a więc należy rozliczyć je stawką 23%.
  5. Konserwacja elementów placu zabaw nie uprawnia do skorzystania z 8% VAT. Prace nie dotyczą bezpośrednio budynków, a więc należy rozliczyć je stawką 23% VAT.

Kiedy stawka 8% VAT na usługi budowlane nie ma zastosowania?

Niższej stawki VAT za usługi budowlane nie można zastosować przy usługach świadczonych na rzecz budynków niemieszkalnych. Będą to przykładowo biura, hale magazynowe czy budynki przemysłowe.

Nie obowiązuje ona również przy usługach dotyczących dostawy materiałów budowlanych, w przypadku gdy są one sprzedawane oddzielnie – bez jednoczesnego świadczenia usług ich montażu.

Nie wystarczy rozliczenie. Trzeba udokumentować usługi

Aby firma mogła skorzystać z preferencyjnej stawki, musi zgromadzić dokumenty, które potwierdzą uprawnienie do 8% VAT-u.

Będzie to więc wszelka dokumentacja typu:

  • Umowy z kontrahentami.
  • Dokumentacja techniczna budynków: plany, pozwolenia.
  • Dowody wykonania usług: protokół, umowa.

Zgodnie z art. 180 dowodem może być wszystko, co przyczyni się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Podstawą jest oczywiście umowa z nabywcą usług, która zawiera szczegółowe warunki wykonania konkretnych prac. Nie bez znaczenia jest też protokół zdawczo-odbiorczy. To właśnie taki dokument stanowi odpowiednie potwierdzenie wykonania prac i określa moment ich świadczenia. Jako dokumentację można także przygotować potwierdzenia płatności, np. w formie przelewów.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail
Jak biuro rachunkowe w Krakowie może pomóc w optymalizacji podatków?

08 December 2025

Wiele firm zaczyna myśleć o podatkach dopiero wtedy, gdy pojawi się problem: wyższe składki, niespodziewana kontrola lub kwota do zapłaty, która nijak nie pasuje do planów...

post-thumbnail
Limity podatkowe w dół w 2026 r. – kogo dotyczą zmiany?

14 November 2025

Nowy rok przyniesie przedsiębiorcom coś, czego raczej nikt się nie spodziewał – niższe limity podatkowe, choć bez żadnej nowelizacji ustaw. Wszystko przez euro, a dokładniej przez...

post-thumbnail
System kaucyjny a VAT – nowe zasady rozliczeń

03 November 2025

System kaucyjny obowiązuje w Polsce od 1 października 2025 r. i już zdążył wprowadzić sporo zmian w rozliczeniach firm. Dla klientów to kilka groszy więcej przy...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024r.

Zyskaj

  • Dedykowaną księgową i kadrową
  • Obsługę stacjonarną i zdalną
  • Obsługę w języku polskim, angielskim i rosyjskim
  • Konsultacje bez limitów
  • Bezpłatny program do fakturowania online
  • Usługi doradcy podatkowego na życzenie
  • Reprezentację przed urzędami
  • Wysokie ubezpieczenie OC
  • Gwarancję bezpieczeństwa Twoich danych
Otrzymaj ofertę
Otrzymaliśmy łącznie
2 0 9
opinii ze średnią
4 , 8 8
Michał Stanoch
Michał Stanoch
09:35 07 Nov 25
Profesjonalnie rzeczowo i szybko zwłaszcza w kwestiach pilnych.Na zadanie pytanie odpowiedź udzielana jest jeszcze tego samego dnia nieraz w ciągu kilku minut.
Joanna Gruszka
Joanna Gruszka
10:16 28 May 25
Fantastyczna współpraca z Panią Julią: reaguje na każdy kontakt, profesjonalność oraz zaangażowanie ponad normę i w każdym calu, bardzo pomocna, uprzejma i życzliwa osoba z dużą wiedzą.
Tomasz Skurzyński
Tomasz Skurzyński
09:41 28 May 25
Bardzo sobie chwalę współpracę i z czystym sercem mogę polecić to miejsce:) Szczególnie lubię współpracować z Panią Julią, która jest zawsze dobrze zorientowana oraz pomocna. Pozdrawiam. Zadowolony klient pan Tomek:)
Tomasz Pyk
Tomasz Pyk
10:07 23 Jan 25
Najwyższy poziom usług i wiedzy.Uprzejmi, dostępni i pomocni fachowcy.Współpraca to czysta przyjemność.POLECAM!
Martyna Matelska
Martyna Matelska
19:16 24 Nov 24
Obsługa bardzo profesjonalna
Magda Radek
Magda Radek
14:40 24 Nov 24
Marianna Cholewa
Marianna Cholewa
10:21 19 Nov 24
Maciej Bartnicki
Maciej Bartnicki
09:42 12 Nov 24
Bardzo duże zaangażowanie w załatwianiu spraw. Milo sprawnie. Gorąco polecam 🙂
Weronika Lipka
Weronika Lipka
07:14 11 Nov 24
Świetne biuro, pełen profesjonalizm i do tego z uśmiechem :) obsługa rzeczowa i na najwyższym poziomie, polecam!
Adam K
Adam K
19:28 03 Nov 24
Konto Prywatne
Konto Prywatne
19:28 03 Nov 24
Wszystko ok
Weronika Sekreta
Weronika Sekreta
19:26 03 Nov 24
Aleksandra dfgrg
Aleksandra dfgrg
13:46 03 Nov 24
Daria Czekała
Daria Czekała
22:21 02 Nov 24
Marius Kolanowski
Marius Kolanowski
09:25 02 Aug 24
Dziękuję za profesjonalne podejście biura we wszystkich sprawach, w których GP Partner reprezentuje moją firmę. Szczególnie pragnę podziękować Pani Juli Jankiewicz za jej podejście do pracy.
R / A
R / A
10:52 20 Jun 24
Polecam jak najbardziej
MK
MK
08:00 29 May 24
Profesjonalna obsługa, terminowe działanie i fachowa wiedza. Zawsze mogę liczyć na szybką i dokładną obsługę.Gorąco polecam!
Żaneta Duliban
Żaneta Duliban
08:04 10 May 24
Księgowością mojej Spółki zajmuje się Pani Julia, która jest w 100% zaangażowana w to, co robi. Bezproblemowy kontakt sms, mail i telefoniczny. Pani Julia posiada ogromną wiedzę, zawsze doradzi najlepsze rozwiązanie. :)
Build Investments
Build Investments
09:13 24 Apr 24
Fantastyczna współpraca z Panią Julią: reaguje na każdy kontakt, profesjonalność oraz zaangażowanie ponad normę i w każdym calu, bardzo pomocna, uprzejma i życzliwa osoba z dużą wiedzą.
Tomek
Tomek
11:47 23 Apr 24
Z biura jestem bardzo zadowolony. Wszystko terminowo i profesjonalnie. Bardzo dobry kontakt z Panią Julią, która obsługuje moją firmę. Polecam z czystym sumieniem
Adam Dobosz
Adam Dobosz
10:31 23 Apr 24
Profesjonalne podejście do potrzeb indywidualnych, rzetelne i terminowe sprawozdania i raporty. Firma PG Partner Gospodarczy Wrocław obsługuje moją firmę już kilka, polecam.
Wakor Wrocław
Wakor Wrocław
15:53 26 Mar 24
Z biurem PG Partner Gospodarczy Wrocław współpracujemy od stycznia tego roku i z czystym sumieniem możemy je polecić. Cenimy ich za profesjonalizm, kompleksową obsługę, atrakcyjne ceny i nowoczesne rozwiązania. Szczególnie doceniamy możliwość korzystania z obsługi całkowicie online.
Anastasiya Piterska
Anastasiya Piterska
17:09 11 Mar 24
Polecam biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy. Wszystkie dokumenty są na czas oraz kompletne. Pani (opiekun) jest niezwykle pomocna i kompetentna. Przyjemna cena oraz pełna uczciwość ze strony pracowników. Są zawsze dostępni i chętni udzielenia pomocy. Polecam z całego serca!
Marta Gaik
Marta Gaik
09:38 08 Mar 24
Polecam biuro. Każda z osób niezwykle merytoryczna i kompetentna. Dedykowany opiekun to jeden z największych plusów współpracy. Bezproblemowy kontakt, pomoc, doradztwo przy zachowaniu uczciwych stawek. Zdecydowanie polecam każdemu, kto szuka przyjaznej i kompetentnej księgowości.
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech | Polityka prywatności