Obowiązki biur rachunkowych na przełomie roku – o czym należy pamiętać?
Przełom roku to czas wzmożonej pracy zarówno dla przedsiębiorców, jak i biur rachunkowych. W tym okresie należy zamknąć wszystkie sprawy związane z rokiem podatkowym 2024 i przygotować się na kolejny. Jeśli prowadzisz biuro rachunkowe lub jesteś przedsiębiorcą, sprawdź, o czym musisz pamiętać, aby przejść przez ten czas sprawnie i bez stresu. Przygotowaliśmy dla Ciebie zbiór najważniejszych obowiązków i terminów, które warto mieć na uwadze.
Zamknięcie roku podatkowego 2024
Zbliża się zakończenie roku podatkowego, a więc trzeba dopilnować obowiązku przygotowania niezbędnych dokumentów i analizy finansowej klientów.
Należy w związku z tym:
- Sporządzić sprawozdania finansowe – firmy prowadzące pełną księgowość muszą przygotować bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową.
- Dopilnować rozliczenia podatkowego – deklaracje podatkowe (CIT-8 dla osób prawnych lub PIT-36/36L dla osób fizycznych prowadzących działalność). Pamiętaj o możliwych ulgach i odliczeniach!
- Zweryfikować zapisy księgowe – sprawdzenie, czy wszystkie faktury i dokumenty księgowe zostały prawidłowo wprowadzone do systemu. Ważne jest też przeanalizowanie rozrachunków z kontrahentami.
- Sporządzić rozliczenie VAT – przygotowanie deklaracji VAT-7 lub VAT-7K za ostatni okres rozliczeniowy.
Najważniejsze daty – pamiętaj o dotrzymaniu terminów!
- 31 stycznia 2025 r. – termin na przesłanie deklaracji PIT-28 dla ryczałtowców.
- 28 lutego 2025 r. – przekazanie PIT-11 pracownikom i skarbówce.
- 31 marca 2025 r. – ostateczny termin zatwierdzenia sprawozdań finansowych.
- 30 kwietnia 2025 r. – złożenie deklaracji PIT-36 i PIT-36L.
Obowiązki kadrowo-płacowe
Jeśli biuro rachunkowe obsługuje również sprawy kadrowo-płacowe, warto dopilnować:
- Przygotowania rocznych informacji o dochodach pracowników na formularzach PIT-11 i przekazania ich do urzędu skarbowego oraz do pracowników. Termin ostateczny to koniec lutego 2025 roku.
- Obliczenia składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za grudzień 2024 i zgłoszenie ich do ZUS.
- Weryfikacji limitów kosztów uzyskania przychodów, które można uwzględnić w PIT-11 zatrudnionych pracowników.
Jak biura rachunkowe mogą przygotować się do wszystkich obowiązków na przełomie roku?
Sprawdź kilka cennych wskazówek, które pomogą usprawnić pracę na przełomie roku. Dobra organizacja i odpowiednie narzędzia pozwolą uniknąć niepotrzebnego stresu.
- Zorganizowanie pracy z wyprzedzeniem. Warto zaplanować terminarz wszystkich prac na przełomie roku.
- Skorzystanie z pomocnych narzędzi. Przydatne okazują się aplikacje do zarządzania dokumentacją i przypomnieniami.
- Informacje udzielane klientom. Przypomnienia o terminach, dokumentach do dostarczenia i szykujących się zmianach w przepisach.
Rozpoczęcie nowego roku podatkowego 2025
Z początkiem nowego roku przychodzi czas przygotowania do dalszej pracy księgowej. W tym celu niezbędna jest aktualizacja polityki rachunkowości, biorąc pod uwagę zmiany w przepisach, które wchodzą w życie od stycznia 2025 roku. Jest ich całkiem sporo!
Niezbędne będzie sprawdzenie limitów podatkowych, dotyczących progów VAT, kwot wolnych od podatku, limitów amortyzacji.
Nie można zapomnieć o archiwizacji dokumentów księgowych za poprzedni rok. Musi to odbywać się zgodnie z wymogami prawnymi. Faktury należy przechowywać przez kolejne 5 lat od zakończenia roku podatkowego.
Na koniec bardzo ważna sprawa: przygotowanie systemów księgowych. Ważna rolę odgrywa tutaj aktualizacja oprogramowań, aby uwzględniały nowe stawki podatkowe i zmiany w przepisach.
Jakie zmiany w przepisach dla przedsiębiorców na 2025 rok?
Od stycznia 2025 roku wchodzi w życie wiele zmian w przepisach prawa dotyczących przedsiębiorców. Nowe regulacje dotyczą np.:
- Wprowadzenia metody kasowej.
- Nowego limitu przychodów bieżących dla małych podatników.
- Zwolnienia z VAT w całej UE dla małych przedsiębiorców.
- Podwyżek akcyzy.
- Nowych regulacji dla branży e-commerce.
- Ulgi dla mikro przedsiębiorców na składki ZUS.
- Obniżenia podstawy wymiaru składki zdrowotnej.
- Systemu kaucyjnego.
- Rozszerzonego JPK_KR_PD dla dużych firm z dochodem powyżej 50 mln.
- Wielu innych.
Każde biuro rachunkowe wie, jak intensywnym czasem jest przełom roku. W tym okresie czekają nas wyzwania związane z zamknięciem roku podatkowego i rozpoczęciem kolejnego. Dobra organizacja pracy i znajomość wprowadzanych zmian okazują się bezcenne. Dzięki odpowiednim przygotowaniom biuro usprawni swoją pracę w najgorętszym okresie w roku, ale też zyska zaufanie klientów, wykazując się profesjonalizmem i poważnym podejściem do sprawy.