Leasing finansowy vs leasing operacyjny – wybierz właściwy model dla Twojej firmy

Wielu przedsiębiorców korzysta z możliwości leasingowania pojazdów, maszyn i innych ruchomości, które wchodzą w skład wyposażenia firmy. W ten sposób zwiększają koszty uzyskania przychodów, dzięki czemu uzyskują niższą kwotę podatku dochodowego do zapłaty. Istnieją dwie główne formy leasingu – finansowy i operacyjny. Czym się różnią i która z nich jest korzystniejsza? O tym dowiesz się z dzisiejszego artykułu.

Czym jest i na czym polega leasing operacyjny?

Leasing operacyjny, zwany również usługowym, to umowa pomiędzy leasingodawcą a leasingobiorcą, która trwa minimum 2 lata. Polega na przekazaniu w użytkowanie środka trwałego w zamian za opłacanie rat leasingowych. Pozwala wrzucić w KUP prawie wszystkie wydatki z nim związane, w tym: opłatę początkową (tzw. czynsz inicjalny, który w przypadku samochodu osobowego może wynosić od 10-20% jego wartości netto), odsetki od rat leasingowych, prowizje, opłaty manipulacyjne oraz koszty ponoszone na co dzień (np. paliwo). Przedmiot leasingu pozostaje we własności leasingodawcy, który może dokonywać odpisów amortyzacyjnych. Po wygaśnięciu umowy leasingobiorca ma prawo wykupić przedmiot leasingu.

To, co wyróżnia leasing operacyjny, to specyficzna forma własności przedmiotu umowy. Choć to przedsiębiorca podejmie decyzję o wzięciu środka trwałego w leasing, faktycznym jego właścicielem pozostaje bank lub firma leasingowa. W związku z tym przedmiot ten stanowi element składników majątkowych leasingodawcy.

Dla kogo przeznaczony jest leasing operacyjny?

Leasing operacyjny doskonale sprawdzi się w przypadku przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność co najmniej od trzech miesięcy, nie widnieją w bazie dłużników oraz mają dobrą historię kredytową w BIK. Leasingobiorca musi być jednak wiarygodny dla leasingodawcy oraz przekonać go, że jest w stanie spełnić warunki umowy, a przedmiot leasingu jest bezpieczny.

Ta forma leasingu daje przedsiębiorcy możliwość uzyskania optymalizacji podatkowej i obniżenia podstawy opodatkowania oraz zachowania pełnej płynności finansowej. Nie wymaga wykupienia przedmiotu umowy po jej zakończeniu (choć dopuszcza takie rozwiązanie) i nie wiąże się z koniecznością uiszczania całości podatku VAT (płatność ratalna) z góry. Ponadto przedmiotem umowy leasingu może być nie tylko samochód służbowy, ale również oprogramowanie, maszyna rolnicza, komputer dla pracowników itp.

Chcąc skorzystać z leasingu operacyjnego, należy spełnić określone warunki. Przedsiębiorca musi złożyć wymagane dokumenty, a firma leasingowa na ich podstawie może zdecydować się na zawarcie umowy. Należy pamiętać, że jest ona podpisywana na co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji przedmiotu leasingu, dlatego inny czas trwania umowy będzie obowiązywał w przypadku samochodu osobowego, a inny dla maszyn i urządzeń. Podatek VAT jest doliczany do każdej z rat leasingowych.

leasing operacyjny

Leasing finansowy – najważniejsze informacje

Istnieje wiele różnych sposobów, aby skorzystać z zewnętrznych źródeł finansowania zakupu składników majątku, np. samochodów osobowych, pojazdów ciężarowych lub maszyn produkcyjnych. Jednym z najbardziej popularnych jest leasing finansowy – umowa, na podstawie której leasingodawca oddaje do użytkowania środek trwały w zamian za wnoszenie comiesięcznych opłat z tego tytułu.

Cechy charakterystyczne umowy leasingu finansowego to:

  • przejście przedmiotu umowy na własność leasingobiorcy wraz z zakończeniem czasu jej trwania,
  • prawo do nabycia środka trwałego po zakończeniu umowy, po cenie niższej od wartości rynkowej z dnia zakupu,
  • czas trwania umowy powinien odpowiadać w przeważającej części przewidywanemu okresowi ekonomicznej użyteczności rzeczy lub prawa majątkowego. Nie może być krótszy niż 75% tego czasu,
  • suma opłat, pomniejszona o dyskonto, ustalona w dniu zawarcia umowy leasingowej i przypadająca do zapłaty w okresie jej obowiązywania, przekracza 90% wartości rynkowej przedmiotu umowy na ten dzień,
  • przedmiot umowy powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb klienta,
  • możliwość wypowiedzenia umowy, przyrzeczenie kontynuowania lub podpisanie kolejnej.

W przeciwieństwie do leasingu operacyjnego przedmiot umowy wpisany jest do ewidencji korzystającego, a nie finansującego. Dlatego to leasingobiorca dokonuje od niego odpisów amortyzacyjnych. W przypadku wątpliwości związanych z wyborem odpowiedniej formy leasingu warto skorzystać z profesjonalnej pomocy PG Partnera Gospodarczego, który udzieli fachowych porad biznesowych.

Kiedy przedsiębiorca powinien wybrać leasing finansowy?

To idealny wybór dla przedsiębiorców, którzy chcą być właścicielami przedmiotu leasingu od początku trwania umowy oraz preferują odliczenie całości podatku VAT od razu. To odpowiednia opcja także dla osób preferujących krótszy czas trwania umowy (nie dłuższy niż 40% okresu amortyzacji) oraz wybierających środek trwały z inną niż 23% stawką podatku VAT (np. samochód używany).

Niewątpliwą zaletą leasingu finansowego jest fakt, że umowa może być zawarta na dowolnie określony czas. Korzystający ma możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub skorzystania w niektórych sytuacjach z jednorazowej amortyzacji, dzięki czemu odlicza koszt związany ze stopniowym zużywaniem się ruchomości lub nieruchomości. Leasingobiorca jest jednak zobowiązany płacić zgodnie z harmonogramem raty składające się z części kapitałowej i odsetek, przy czym koszt podatkowy stanowi wyłącznie część odsetkowa. W przypadku pojazdów musi mieć on zawartą polisę OC.

Przy wykupie środka trwałego również można zauważyć wyraźną różnicę między leasingiem operacyjnym a finansowym. W pierwszym przypadku przedsiębiorca nie ma obowiązku dokonania wykupu przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy. Może to zrobić dobrowolnie lub pozostawić środek trwały firmie finansującej, przy czym jest on zobowiązany zapłacić pozostałą wartość przedmiotu leasingu, której nie objęły wpłata wstępna i raty. W leasingu finansowym przedmiot transakcji po zakończeniu umowy obligatoryjnie staje się własnością leasingobiorcy, który nie musi już ponosić kolejnych kosztów związanych z wykupem.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Obowiązkowe badanie sprawozdania finansowego – procedury

07 April 2025

Sprawozdanie finansowe to nie tylko zbiór liczb, ale przede wszystkim nieocenione źródło wiedzy o aktualnym stanie ekonomicznym przedsiębiorstwa. Analizując wyniki z ostatniego roku podatkowego, można nie...

post-thumbnail

Wyższa kwota wolna od podatku – kiedy wejdzie w życie?

02 April 2025

W Polsce od 2 lat bezzmiennie obwiązuje kwota wolna od podatku w wysokości 30 000 zł. Ulga zwalnia podatników z płacenia podatku dochodowego całkowicie, jeśli ich...

post-thumbnail

Dopłaty bezpośrednie 2025 – terminy i stawki

31 March 2025

15 marca 2025 roku rozpoczął się nabór wniosków o dopłaty bezpośrednie i płatności obszarowe dla polskich rolników. Wnioski można składać do 15 maja za pośrednictwem aplikacji...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024 r.

Zyskaj

  • Dedykowaną księgową i kadrową
  • Obsługę stacjonarną i zdalną
  • Obsługę w języku polskim, angielskim i rosyjskim
  • Konsultacje bez limitów
  • Bezpłatny program do fakturowania online
  • Usługi doradcy podatkowego na życzenie
  • Reprezentację przed urzędami
  • Wysokie ubezpieczenie OC
  • Gwarancję bezpieczeństwa Twoich danych
Otrzymaj ofertę
Otrzymaliśmy łącznie
1 7 6
opinii ze średnią
4 , 9 7

Opinie

Krzysztof Matusiak
4 months ago
Dream Europa Sp.z o.o.Z biurem PG Partner Gospodarczy współpraca trwa od 2021 roku,dzięki Pani Annie wszystkie rozliczenia są prowadzone profesjonalnie i bezproblemowo.Sprawy z urzędami załatwianeterminowo.Profesjonalne podejście Pani Anny oraz Pani Ewy (po zatrudnieniu pracownika) powoduje,że po dostarczeniu dokumentów do biura wszystko jest konsultowane ,wyjaśniane i rozliczone na bieżąco.Wiedza i profesjonalizm Pani Anny Duda i Ewy Cesarz zachęca do korzystania z usług Waszego biura.Polecam innym przedsiębiorcom do korzystania z firmy PG Partner.
Michał Czarnecki
8 months ago
Gorąco polecam - usługi księgowe prowadzone są bardzo sumiennie i zawsze terminowo :)
Krystian Goc
8 months ago
Zawsze wszystko profesjonalnie i na czas. Współpraca z Panią Anią to czysta przyjemność. Polecam to biuro.
Specbud Wiktor Bereda
9 months ago
Po kilku latach współpracy z biurem PG Partner Gospodarczy możemy stanowczo powiedzieć, że nigdy nie mieliśmy tak profesjonalnej obsługi. Nasze relacje biznesowe opierają się na partnerstwie, rzetelności, sumienności, a przede wszystkim terminowości. Zarówno Pani Anna Duda, jak również Pani Ewa Cesarz cechują się profesjonalizmem i chęcią współpracy. Nigdy nie zdarzyło się abyśmy oczekiwali dłużej na jakąkolwiek odpowiedź ze strony biura- wszelkie sprawy omawiane są na bieżąco.
Zobacz więcej
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech | Polityka prywatności