Zmiany w amortyzacji 2024

W roku 2024 istotne zmiany dotknęły kwestii amortyzacji środków trwałych dla przedsiębiorców. Przede wszystkim w przypadku niektórych spośród nich pojawia się możliwość skorzystania z przyśpieszonej amortyzacji. Dotyczyłaby ona środka trwałego nie mającego charakteru mieszkalnego, a  jednocześnie znajduje się na terenie takiej gminy, która spełnia określony wskaźnik stopy bezrobocia. Jakie dokładniej zmiany weszły w życie w 2024 roku?

Najważniejsze zmiany w amortyzacji 2024

Zmiany polegają na skorzystaniu z możliwości skrócenia czasu amortyzacji dla budynków niemieszkalnych, czyli na ustaleniu indywidualnych stawek amortyzacyjnych. Dotyczy to szczegółowo wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych, które są lokalami niemieszkalnymi oraz budowlami spełniającymi poniższe trzy warunki:

  1. Są zaliczone do grupy 1 i 2 Klasyfikacji Środków Trwałych;
  2. Są zlokalizowane na terenie powiatu z wysoką stopą bezrobocia;
  3. Do ewidencji środków trwałych zostały wprowadzone po raz pierwszy nie wcześniej niż przed 1 stycznia 2024 roku.

Skrócony czas amortyzacji dla budynków spełniających powyższe warunki w 2024 roku wynosi do 5 lat (przy 20-procentowej stawce amortyzacji) lub też 10 lat (przy 10-procentowej stawce amortyzacji. Dokładny czas jest zależny od lokalizacji.

Kiedy obowiązuje skrócony czas amortyzacji?

Skrócenie czasu amortyzacji dla budynków niemieszkalnych (przy czym mieszkalne nie mają takiej możliwości!) przysługuje lokalom znajdującym się na ternie gminy:

  1. Umiejscowionej w powiecie z przeciętną stopą bezrobocia wynoszącą co najmniej 120% przeciętnej krajowej stopy bezrobocia.
  2. W której wskaźnik dochodów podatkowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca wynosi mniej niż 100% wskaźnika dla wszystkich gmin.

Istotny jest przedział stopy bezrobocia. Jeśli wspomniany środek trwały jest w gminie o:

  • Stopie bezrobocia na poziomie od 120 do 170 procent krajowego bezrobocia – tu okres amortyzacji wynosi co najmniej 10 lat.
  • Stopie bezrobocia powyżej 170 procent przeciętnej krajowej – okres amortyzacji wynosi co najmniej 5 lat.

Ustalenie spełnienia warunków

Sprawdzenie, czy powyższe warunki zostały spełnione, dokonuje się poprzez sprawdzenie warunków dochodów i stopy bezrobocia na miesiąc, w którym dojdzie do jednego z następujących zdarzeń:

  • Decyzja o pozwoleniu na budowę ulegnie uprawomocnieniu;
  • Upłynie termin wniesienia sprzeciwu wobec zgłoszenia budowy lub też zostało wydane zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia tego typu sprzeciwu;
  • Środek trwały pierwszych raz został wprowadzony do ewidencji środków trwałych – dotyczy to sytuacji, gdy nie jest wymagana decyzja o pozwoleniu na budowę bądź nie doszło do wydania takiej decyzji lub zgłoszenia z innych przyczyn.

Gdzie szukać wskaźnika dochodów i przeciętnej stopy bezrobocia?

Informację o przeciętnej stopie bezrobocia powiatu i kraju znaleźć można w ogłoszonych przez GUS statystykach. Pojawiają się one w roku poprzedzającym zaistnienie jednej z powyższych akcji związanych z budową.

zmiany w amortyzacji

W przypadku dochodów podatkowych na mieszkańca gminy i wszystkich gmin, należy rozumieć kolejno wskaźnik G, oraz wskaźnik Gg. Są one podstawą do wyliczenia kwot części wyrównawczej subwencji ogólnej na rok poprzedzający wystąpienie jednego z powyższych trzech zdarzeń.

Wskaźniki dochodów i przeciętnej stopy bezrobocia są ogłaszane przez Ministra Finansów do 31 grudnia każdego roku.

Kto korzysta z wyższej stawki amortyzacji w 2024 roku?

Wyższe stawki amortyzacji, czyli skrócony jej czas, przysługują mikro, małym oraz średnim przedsiębiorcom.

Sektor MSP składa się z przedsiębiorców, którzy w jednym z ostatnich dwóch lat spełniają wskazane poniżej warunki.

  • Mikroprzedsiębiorcy:
    • Średnioroczne zatrudnienie poniżej 10 pracowników i roczny obrót netto poniżej 2 mln euro.
  • Mali przedsiębiorcy:
    • Średnioroczne zatrudnienie poniżej 10 pracowników i roczny obrót netto poniżej 10 mln euro.
  • Średni przedsiębiorcy
    • Mniej niż 250 pracowników średniorocznego zatrudnienia i obrót netto poniżej równowartości 43 mln euro.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Spadek po rodzicu – jak rozliczyć podatek?

18 November 2024

Jak przystąpić do rozliczenia spadku po zmarłym rodzicu? Dziedziczenie po najbliższych wiąże się z koniecznością załatwienia formalności podatkowych. Aby prawidłowo uregulować wszelkie zobowiązania, konieczne jest skontaktowanie...

post-thumbnail

Pełna księgowość w jednoosobowej działalności gospodarczej

30 September 2024

Pełna księgowość, choć zazwyczaj kojarzona z dużymi firmami, coraz częściej jest wymagana również w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG). W Polsce przedsiębiorcy prowadzący JDG są zobowiązani...

post-thumbnail

Sprzedaż telefonu kupionego na firmę

29 July 2024

Czy przedsiębiorca może sprzedać telefon zakupiony na działalność gospodarczą, nie narażając się na komplikacje prawne czy podatkowe? Przekazanie własności takiego urządzenia wykracza poza prostą transakcję między...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2023 r.

Dlaczego my?

PG Partner Gospodarczy to profesjonalne biuro rachunkowe z oddziałami w 10 największych miastach w Polsce.

  • Doświadczony i silny zespół

    Zatrudniamy profesjonalistów, którzy nie tylko zaksięgują Twoje dokumenty, ale też podzielą się wiedzą, doradzą w kwestiach biznesowych oraz podatkowych.

Otrzymaliśmy łącznie
1 6 1
opinii ze średnią
4 , 9 8

Opinie

Maciej Bartnicki
Maciej Bartnicki
09:42 12 Nov 24
Bardzo duże zaangażowanie w załatwianiu spraw. Milo sprawnie. Gorąco polecam 🙂
Weronika Lipka
Weronika Lipka
07:14 11 Nov 24
Świetne biuro, pełen profesjonalizm i do tego z uśmiechem :) obsługa rzeczowa i na najwyższym poziomie, polecam!
Adam K
Adam K
19:28 03 Nov 24
Konto Prywatne
Konto Prywatne
19:28 03 Nov 24
Wszystko ok
Weronika Sekreta
Weronika Sekreta
19:26 03 Nov 24
Aleksandra dfgrg
Aleksandra dfgrg
13:46 03 Nov 24
Daria Czekała
Daria Czekała
22:21 02 Nov 24
Marius Kolanowski
Marius Kolanowski
09:25 02 Aug 24
Dziękuję za profesjonalne podejście biura we wszystkich sprawach, w których GP Partner reprezentuje moją firmę. Szczególnie pragnę podziękować Pani Juli Jankiewicz za jej podejście do pracy.
R / A
R / A
10:52 20 Jun 24
Polecam jak najbardziej
MK
MK
08:00 29 May 24
Profesjonalna obsługa, terminowe działanie i fachowa wiedza. Zawsze mogę liczyć na szybką i dokładną obsługę.Gorąco polecam!
Żaneta Duliban
Żaneta Duliban
08:04 10 May 24
Księgowością mojej Spółki zajmuje się Pani Julia, która jest w 100% zaangażowana w to, co robi. Bezproblemowy kontakt sms, mail i telefoniczny. Pani Julia posiada ogromną wiedzę, zawsze doradzi najlepsze rozwiązanie. :)
Build Investments
Build Investments
09:13 24 Apr 24
Fantastyczna współpraca z Panią Julią: reaguje na każdy kontakt, profesjonalność oraz zaangażowanie ponad normę i w każdym calu, bardzo pomocna, uprzejma i życzliwa osoba z dużą wiedzą.
Tomek
Tomek
11:47 23 Apr 24
Z biura jestem bardzo zadowolony. Wszystko terminowo i profesjonalnie. Bardzo dobry kontakt z Panią Julią, która obsługuje moją firmę. Polecam z czystym sumieniem
Adam Dobosz
Adam Dobosz
10:31 23 Apr 24
Profesjonalne podejście do potrzeb indywidualnych, rzetelne i terminowe sprawozdania i raporty. Firma PG Partner Gospodarczy Wrocław obsługuje moją firmę już kilka, polecam.
Wakor Wrocław
Wakor Wrocław
15:53 26 Mar 24
Z biurem PG Partner Gospodarczy Wrocław współpracujemy od stycznia tego roku i z czystym sumieniem możemy je polecić. Cenimy ich za profesjonalizm, kompleksową obsługę, atrakcyjne ceny i nowoczesne rozwiązania. Szczególnie doceniamy możliwość korzystania z obsługi całkowicie online.
Anastasiya Piterska
Anastasiya Piterska
17:09 11 Mar 24
Polecam biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy. Wszystkie dokumenty są na czas oraz kompletne. Pani (opiekun) jest niezwykle pomocna i kompetentna. Przyjemna cena oraz pełna uczciwość ze strony pracowników. Są zawsze dostępni i chętni udzielenia pomocy. Polecam z całego serca!
Marta Gaik
Marta Gaik
09:38 08 Mar 24
Polecam biuro. Każda z osób niezwykle merytoryczna i kompetentna. Dedykowany opiekun to jeden z największych plusów współpracy. Bezproblemowy kontakt, pomoc, doradztwo przy zachowaniu uczciwych stawek. Zdecydowanie polecam każdemu, kto szuka przyjaznej i kompetentnej księgowości.
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech