Leasing samochodowy w działalności gospodarczej

Pojazdy stanowią jeden z podstawowych środków wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej. Prawo przewiduje bowiem wiele korzystnych rozwiązań, w ramach których przedsiębiorcy mogą nabyć samochód na firmę. Do najbardziej popularnych należą dwie odmiany leasingu – operacyjny i finansowy. Wybór odpowiedniej formy prawnej powinien zostać poprzedzony dokładną analizą możliwości podmiotu. Przedsiębiorcy, którzy zastanawiają się nad wyborem formy leasingu samochodowego, mogą skorzystać z profesjonalnego doradztwa, prowadzonego przez biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy.

Leasing samochodowy a koszty uzyskania przychodu

Właściciele firm mogą rozliczyć koszty związane z zakupem samochodu osobowego w ramach leasingu operacyjnego lub finansowego. Obie opcje wiążą się z określonymi konsekwencjami podatkowymi. Zgodnie z nowelizacją Ustawy o podatku dochodowym, która weszła w życie 1 stycznia 2019 r., przedsiębiorca może zaliczyć część wydatków związanych z leasingiem do kosztów uzyskania przychodów. Wszystko jednak zależy od wartości auta.

Samochód osobowy do 150 000 zł netto (spalinowy/hybrydowy) lub do 225 000 zł netto (elektryczny) – w KUP można wrzucić całość opłat związanych z leasingiem tj. czynsz inicjalny i raty. W przypadku pojazdów o wartości przekraczającej powyższe limity kosztem uzyskania przychodu będzie ta część należności, która proporcjonalnie do ceny auta, nie przekracza 150 000 zł lub 225 000 zł.

Na czym polega finansowy leasing auta osobowego?

Nabywając samochód osobowy na zasadach leasingu finansowego, do kosztów uzyskania przychodów można zakwalifikować część odsetkową dotyczącą rat (pod warunkiem ich zapłaty). Podatnik uprawniony jest również do wprowadzenia pojazdu do ewidencji środków trwałych i amortyzowania go w czasie za pomocą dwóch metod:

  • amortyzacja liniowa – jest to podstawowy sposób amortyzacji samochodu osobowego, w którym stawka wynika z ustawowego wykazu (załącznik do ustawy o PIT) i wynosi 20% w skali roku. Oznacza to, że pojazd będzie amortyzowany przez 5 lat;
  • amortyzacja indywidualna – znajduje zastosowanie w przypadku samochodów używanych (przed nabyciem użytkowane przez okres minimum 6 miesięcy) oraz ulepszonych. Maksymalna stawka amortyzacji, jaką można zastosować, wynosi 40% w skali roku, co oznacza, że auto będzie amortyzowane przez 2,5 roku.

Należy pamiętać, że w przypadku samochodu osobowego o wartości powyżej 10 000 zł, właściciel nie może zastosować amortyzacji jednorazowej. Należy także uiścić podatek VAT w całości z góry przy pierwszej racie tuż po odbiorze pojazdu. W ramach leasingu finansowego umowa podpisywana jest na co najmniej 6 miesięcy.

Co oznacza operacyjny leasing samochodowy?

Ta forma prawna polega na udostępnieniu przedsiębiorcy samochodu osobowego, ale bez przeniesienia prawa własności do auta. W dniu zawarcia umowy opłaca on czynsz inicjalny oraz raty wraz z podatkiem VAT dodawanym do każdej z nich. W tym przypadku nie następuje pełna spłata wartości początkowej pojazdu, dlatego po zakończeniu umowy zostaje on zwrócony właścicielowi, czyli leasingodawcy. Przedsiębiorca może jednak go wykupić na własność za określony procent.

Zaletą leasingu operacyjnego auta jest możliwość odliczenia wszystkich kosztów związanych z utrzymaniem pojazdu, a także rat leasingowych. Ponadto do dokonywania odpisów amortyzacyjnych uprawniona jest firma leasingowa, czyli formalny właściciel samochodu osobowego. To on ponosi ryzyko w przypadku odstąpienia od umowy. Przedsiębiorca nie wprowadza więc do ewidencji środków trwałych auta użytkowanego na podstawie leasingu operacyjnego.

Zalety leasingu na jednoosobową działalność gospodarczą

Korzystając z tej formy finansowania samochodu osobowego, przedsiębiorcy mogą zainwestować w rozwój firmy, nawet jeżeli nie są w stanie jednorazowo przeznaczyć na ten cel sporych środków. Leasing w jednoosobowej działalności gospodarczej wiąże się także z możliwością zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu całości raty (części kapitałowej i odsetkowej) – w przypadku leasingu samochodów osobowych obowiązuje limit do 150 tysięcy złotych. Firma ma również prawo odliczać naliczany VAT w wysokości 50% lub 100% – jeżeli pojazd jest używany wyłącznie w celach służbowych, a warunki formalne zostały dochowane.

leasing samochodowy

Choć leasingobiorca nie staje się właścicielem pojazdu, może odliczać wydatki eksploatacyjne, np. koszty serwisu, płynów, wymiany opon czy wycieraczek – 75% w przypadku samochodów używanych w sposób mieszany (do celów firmowych i prywatnych) oraz 100%, jeżeli auto będzie wykorzystywane wyłącznie na rzecz prowadzonej działalności (warunkiem jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu).

Ważną zaletą leasingu operacyjnego w jednoosobowej działalności gospodarczej jest możliwość regularnej wymiany pojazdu na nowy. W tym celu wystarczy zrezygnować z wykupu i podpisać nową umowę po zakończeniu aktualnie obowiązującej. Finansujący jest także w stanie uzyskać atrakcyjne zniżki u dealerów samochodowych, dzięki czemu przedsiębiorca nie płaci zbyt wysokiej raty.

Leasing samochodowy a podatek VAT

Nabywając samochód na firmę w ramach usługi leasingu, przedsiębiorca może rozliczyć VAT dwoma sposobami, w zależności od celu, w jakim pojazd jest wykorzystywany w działalności gospodarczej. Jeżeli auto używane jest zarówno na prywatne, jak i służbowe potrzeby, podatnik ma prawo do odliczenia jedynie 50% kwoty podatku VAT od wszystkich rat leasingowych. Ograniczenie to dotyczy również wydatków związanych z bieżącą eksploatacją samochodu osobowego, w tym paliwa.

Natomiast, gdy przedsiębiorca zadeklaruje, że samochód osobowy jest wykorzystywany wyłącznie w prowadzonej działalności gospodarczej, wówczas ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT. Należy jednak pamiętać o zgłoszeniu do urzędu skarbowego pojazdu ​jako firmowego na formularzu VAT-26, przygotowaniu regulaminu używania auta w firmie i prowadzeniu ewidencji przebiegu pojazdu. Wszelkie wątpliwości dotyczące kwestii leasingu samochodowego rozwieje PG Partner Gospodarczy – biuro rachunkowe Łódź.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Wsparcie pomostowe a samozatrudnienie – jak rozliczyć?

29 September 2025

Pierwsze miesiące prowadzenia działalności gospodarczej są okresem największego ryzyka – to wtedy przedsiębiorca konfrontuje się z wysokimi kosztami stałymi i niepewnością przychodów. Niewłaściwe rozliczenie nawet drobnej...

post-thumbnail

Wycofanie środka trwałego z firmy do majątku prywatnego

21 July 2025

Przedsiębiorco, rozważasz przeniesienie składnika majątku firmowego do swojego użytku prywatnego? To w pełni dopuszczalna operacja, jednak jej przeprowadzenie wymaga dokładności i znajomości przepisów. Nieprawidłowe rozliczenie może...

post-thumbnail

Koszty prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej

19 May 2025

Jeśli zakładasz jednoosobową działalność gospodarczą, robisz pierwszy krok w stronę niezależności finansowej. Jednak zanim zaczniesz zarabiać, musisz wiedzieć jedno: samo prowadzenie firmy kosztuje, i to niezależnie...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024r.

Zyskaj

  • Dedykowaną księgową i kadrową
  • Obsługę stacjonarną i zdalną
  • Obsługę w języku polskim, angielskim i rosyjskim
  • Konsultacje bez limitów
  • Bezpłatny program do fakturowania online
  • Usługi doradcy podatkowego na życzenie
  • Reprezentację przed urzędami
  • Wysokie ubezpieczenie OC
  • Gwarancję bezpieczeństwa Twoich danych
Otrzymaj ofertę
Otrzymaliśmy łącznie
8 5
opinii ze średnią
1 , 9 4

Opinie

Cezary Sitek
Cezary Sitek
15:42 18 Nov 25
Beata Paczyńska
Beata Paczyńska
20:36 11 Nov 25
Pavel Cherkasov
Pavel Cherkasov
22:22 10 Nov 25
Vladimir Belousov
Vladimir Belousov
14:50 10 Nov 25
Dobra księgowość, polecam.
Patrik Halgaš
Patrik Halgaš
11:20 10 Nov 25
Devooght bv
Devooght bv
16:24 07 Nov 25
Jacek “Heniooweb” Hernet
Jacek “Heniooweb” Hernet
10:00 27 Oct 25
Korzystam z tego biura w dwóch firmach od 8 lat. Zawsze wszystko na czas i bez błędnie. Panie bardzo pomocne od przepisów po potrzebne dokumenty. Polecam
KORYCKI & GRACZYK CONSULTING GROUP
KORYCKI & GRACZYK CONSULTING GROUP
19:45 23 May 25
Bardzo polecamy! Profesjonalna, rzetelna księgowość. Wszelkie wątpliwości są zawsze wyjaśnione i zawsze odbierają telefon. Takiej księgowości oczekiwaliśmy!
Ivan Hryhorenko
Ivan Hryhorenko
12:51 20 Jan 25
Wysokie ceny, słaba obsługa, długie opóźnienia w naliczaniu jednej faktury miesięcznie (a w niektórych miesiącach niepoprawnie), niski poziom kwalifikacji w zakresie banalnych wstępnych konsultacji z klientem. W zasadzie sto dolarów miesięcznie za imitację pliku Excel z formułą do obliczania podatku. Nie polecam
Jakub Grajek
Jakub Grajek
08:26 18 Nov 24
Polecam w 100% ! Rzetelna i wykfalifikowana kadra spełni oczekiwania najbardziej wymagających.
Koray Kemaloğlu
Koray Kemaloğlu
12:50 14 Nov 24
Rozwiązali mój problem, który trwał przez rok! Najbardziej rozsądna cena na rynku. Gorąco polecam!
Roman Kolesov
Roman Kolesov
10:16 14 Nov 24
Polecam ich każdemu, kto prowadzi działalność B2B lub potrzebuje usług księgowych. Odpowiedzieli na wiele moich pytań i wszystko załatwili sprawnie i bezproblemowo. Moim zdaniem ceny są bardzo dobre jak na taką usługę.
Krystian Klesiński
Krystian Klesiński
09:31 13 Nov 24
Jestem zadowolony ze współpracy z p. Kingą :)
ula ula
ula ula
09:12 05 Nov 24
Polecamy PG Partner Gospodarczy w Poznaniu. Bardzo profesjonalne biuro, pomocna księgowa i kadrowa, komunikacja na najwyższym poziomie, zawsze na czas i rzetelnie.
Oksana
Oksana
11:38 31 Oct 24
Księgowi tutaj są dobrze wykwalifikowani i świadczą naprawdę dobre usługi.
Sylwia Kecher
Sylwia Kecher
12:31 28 Aug 24
Jestem bardzo mile zaskoczona współpraca z p. Kingą Kurzawą 😊To sama przyjemność !!!Profesjonalizm, łatwość kontaktu, obsługa na najwyższym poziomie to cechy, które mogą opisać naszą współpracę. Serdecznie polecam wszystkim tym, którzy chcą skupić się na swojej profesji i rozwijaniu firmy a formalności oddać w ręce profesjonalistów.Pozdrawiam Sylwia KecherRoluxa MDR Sp. z o.o.
Bogusław Korycki
Bogusław Korycki
15:17 28 Jun 24
Jestem bardzo zadowolony zw współpracy z biurem rachunkowym Partner Gospodarczy, a szczególnie ze współpracy z Panią Justyną W. :)
Karolina Wożniak
Karolina Wożniak
17:12 30 Apr 24
Polecam 😊
Ростислав Ясинский
Ростислав Ясинский
13:47 26 Apr 24
Świetna obsługa. Bardzo wykwalifikowani i doświadczeni księgowi. Wszystkie problemy są rozwiązywane szybko i pomyślnie. Zawsze miło jest komunikować się z pracownikami.
paul
paul
06:12 25 Apr 24
Świetna obsługa! Edyta bardzo pomocna!
Nina Zhyshkevich
Nina Zhyshkevich
17:59 24 Apr 24
Gorąco polecam usługi księgowe firmy PG Partner Gospodarczy.Współpracuję z Panią Svetlaną oraz Panią Ewą od około dwóch lat i jestem zachwycona poziomem obsługi, jaki otrzymuję. Od samego początku kontakt był bardzo przyjemny i profesjonalny.Pani Svetlana i Pani Ewa zawsze dotrzymują terminów i rzetelnie wykonują swoje obowiązki. Mogę liczyć na ich pomoc w każdej sprawie i zawsze otrzymuję wyczerpujące odpowiedzi na wszystkie nurtujące mnie pytania.Cenię sobie również ich kompetencję i wiedzę merytoryczną. Czuję się bezpiecznie, wiedząc, że moje finanse są w dobrych rękach.Oprócz profesjonalizmu, Pani są również bardzo miłe i uprzejme. Współpraca z nimi to czysta przyjemność!Doceniam ich cierpliwość i zrozumienie w tłumaczeniu skomplikowanych kwestii księgowych. Zawsze potrafią wyjaśnić wszystko w prosty i zrozumiały sposób, co jest dla mnie niezwykle ważne.Jeśli szukasz rzetelnej i kompetentnej firmy księgowej, z czystym sumieniem mogę polecić PG Partner Gospodarczy. Jestem przekonana, że nie zawiodą się Państwo!Dodatkowe zalety:Szybka komunikacjaKonkurencyjne cenyMożliwość korzystania z usług online
Kuba
Kuba
10:04 23 Apr 24
wspolpracuje z PG od 5 lat, bardzo pomocni i profesjonalni.Zawsze ktos odbierze telefon i pomoze/doradzi.polecam
Jakub Cichocki
Jakub Cichocki
17:43 07 Mar 23
Mając okazje pracować z wieloma biurami rachunkowymi, to mogę polecić z czystym sumieniem, zespół niezwykle rzetelnych, skrupulatnych i pracowitych księgowych i kadrowych.
Iza Dróżdż
Iza Dróżdż
17:44 03 Aug 21
Współpracuję z biurem dopiero od kilku miesięcy, ale dzięki Pani Ani i Milenie znajduję odpowiedzi na wszystkie moje wątpliwości i śpię spokojnie. Takiego biura jak PG Partner szukałam kilka lat i nie spodziewałam się, ze znajdę kogoś dla kogo nadal liczy się jakość. Zdecydowanie polecam!!!
Przemek
Przemek
21:06 15 Apr 21
Łukasz Sturma
Łukasz Sturma
16:33 15 Apr 21
Konrad Nowak
Konrad Nowak
19:42 14 Apr 21
Rzetelność, sumienność, solidność, profesjonalizm, bardzo dobry kontakt oraz właściwe podejście do klienta sprawiają, że z pełnym przekonaniem mogę rekomendować współpracę z Biurem Rachunkowym PG Partner Gospodarczy sp. z o.o. Gorąco polecam.
Andrii Zaborovskyi
Andrii Zaborovskyi
18:07 14 Apr 21
Dzień dobry. Od 2020 roku nasza firma współpracuje z PG PARTNER GOSPODARCZY Sp. z o. o. W tej firmie pracują doświadczeni pracownicy znający swoją pracę. Zawsze pomogą w rozwiązywaniu trudnych problemów. Polecam firmę jako solidnego partnera.
Marek Paweł
Marek Paweł
14:10 14 Apr 21
PG Partner Gospodarczy obsługuje naszą firmę od roku. Obsługa na wysokim poziomie, na czas, pełen profesjonalizm. Sympatycznie, wesoło i po prostu normalnie :) W porównaniu z innymi biurami księgowymi, które znam PG jest z pewnością w czołówce. Polecam
Jacek B. Roszak
Jacek B. Roszak
09:10 08 May 20
Bardzo dziękuję przede wszystkim za rzeczowe i proste wytłumaczenie zawiłości przepisów dotyczących przedsiębiorcy w tym kraju. Współpraca z PG przyniosła naszej firmie wiele korzyści. Serdecznie pozdrawiam zwłaszcza panią A.Polecam każdemu ofertę księgową PG, nie tylko z uwagi na kompetencje i wiedzę, ale i miłą atmosferę oraz fakt, że "będzie dobrze" oznacza w praktyce że naprawde tak będzie ;)
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech | Polityka prywatności