Jak rozliczyć zakup reklam od Google i Meta?
Zamawiasz kampanie reklamowe? Korzystasz z Google Ads i Meta Ads na Facebooku lub Instagramie? W marketingu to chleb powszedni, ale z perspektywy księgowości masz przed sobą obowiązek rozliczeń. Google i Meta to podmioty zagraniczne. Musisz widzieć, że zakup reklamy z pomocą tych narzędzi wiąże się z obowiązkami w zakresie podatku VAT, podatku u źródła i rozliczenia w deklaracji IFT-2R. Jak się w tym nie pogubić? Przejdźmy wspólnie przez każdy kolejny krok formalności.

Zakup reklamy od zagranicznego kontrahenta = import usług
Zarówno Google, jak i Meta, wystawiają faktury z Irlandii jako Google Ireland Limited i Meta Platforms Ireland Limited. Dla Ciebie oznacza to jedno. Kupując reklamę, nabywasz usługę od unijnego kontrahenta. W świetle przepisów jest to import usług, który skutkuje określonymi obowiązkami po stronie polskiego nabywcy.
Co trzeba zrobić jako nabywca reklamy od Google lub Meta? Musisz:
- Rozliczyć VAT należny (naliczyć go samodzielnie).
- Wykazać VAT należny i naliczony w deklaracji VAT-7 lub VAT-7K.
- Podatnicy niebędący czynnymi podatnikami VAT, muszą zapłacić VAT od importowanej usługi i rozliczyć na formularzu VAT-9M. W tym przypadku nie można odliczyć VAT jako podatnik zwolniony. Uwaga! Nawet, gdy nie możesz odliczyć podatku, całą kwotę (netto +VAT) możesz wrzucić w koszty uzyskania przychodu.
Przykład: Powiedzmy, że kupujesz reklamę na Facebooku za 1000 zł. Jak to rozliczyć? W deklaracji JPK_V7 musisz wykazać:
- VAT należny: czyli kwotę 230 zł,
- VAT naliczony: kwotę 230 zł (jeśli przysługuje odliczenie),
- Koszt netto reklamy: czyli 1000 zł.
Czy musisz zapłacić podatek u źródła od reklam Google i Meta?
W przypadku tej kwestii pojawia się najwięcej wątpliwości. Część przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z tego, że reklama Google lub Meta może podlegać podatkowi u źródła. Ma tutaj zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT, który wskazuje, że opłaty za usługi reklamowe świadczone przez nierezydentów mogą być objęte podatkiem na poziomie 20%.
Pamiętajmy jednak, że Polska ma podpisane umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Irlandią. W związku z tym, jeśli spełnisz warunki formalne, możesz uniknąć konieczności zapłaty podatku u źródła.
Co zrobić, żeby nie płacić podatku u źródła? Musisz:
- Uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej dostawcy Google czy Meta. Certyfikat taki jest udostępniony co roku w wersji elektronicznej.
- Mieć pewność, że usługa nie jest świadczona przez zakład podatkowy w Polsce.
- Udokumentować warunki poprzez wydruk z panelu Google Ads, certyfikat czy oświadczenie płatnika.
Uwaga! Jeśli nie masz certyfikatu rezydencji lub nie przedłożysz go swojej księgowej, będziesz musiał zapłacić 20% WHT.
Złóż formularz IFT-2R – obowiązek informacyjny
Nawet jeśli nie zapłaciłeś WHT dzięki certyfikatowi rezydencji, nadal musisz złożyć informację podatkową. Należy zrobić to na formularzu IFT-2R, który przekazujesz do urzędu skarbowego właściwego dla nierezydenta.
IFT-2R musi złożyć każda firma lub osoba fizyczna prowadząca działalność, która zlecała usługę reklamową firmie zagranicznej. Obowiązek istnieje niezależnie od tego, czy zapłaciłeś WHT, czy skorzystałeś ze zwolnienia.
Jak wypełnić IFT-2R?
- Początek to dane płatnika wraz z NIP i okresem, którego dotyczy informacja.
- W części A (pole 7) zaznacz cel złożenia formularza: złożenie informacji.
- Część B to miejsce na Twoje dane. Osoby fizyczne wpisują imię i nazwisko, datę urodzenia oraz adres zamieszkania.
- W sekcji C musisz wpisać dane zagranicznej firmy, od której kupiłeś usługę reklamową. Pamiętaj! Należy podać pełną nazwę podmiotu i numer identyfikacyjny Google Ireland Limited, 6388047V. W sekcji C.2. podajesz adres siedziby.
- Sekcja D to miejsce najważniejsze w całej deklaracji. Tutaj musisz podać kwoty zapłacone zagranicznym podmiotom za reklamy. Uwaga! Musisz przeliczyć je na naszą walutę, stosując kurs walut z dnia, w którym dokonałeś płatności. Sumę zaokrąglij do pełnej kwoty. Osoby prowadzące działalność najczęściej korzystają ze zwolnienia z opodatkowania. Usługi reklamowe są oznaczone symbolem 98, a kwotę dochodu zwolnionego należy podać w polu 51.
- Zostały jeszcze sekcje Q-T, która służą do podania informacji dodatkowych. Mowa o podpisie, dacie sporządzenia formularza i terminie przekazania Facebook’owi lub Google. Dokument możesz dostarczyć mailowo lub pocztą. Oczywiście formularz musisz złożyć też do urzędu skarbowego (w każdym przypadku będzie to Lubelski Urząd Skarbowy w Lublinie).
Formularz składamy do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym. Za 2025 r. Będzie to data max. 31 marca 2026 r.
Reklamy od Google i Meta a koszty uzyskania przychodu
Koszt kupionych reklam w Google Ads lub Meta Ads możesz zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, ale tylko wtedy, gdy dopełnisz wszystkich obowiązków podatkowych.
Czyli:
- rozliczysz import usług VAT (reverse charge),
- złożysz formularz IFT-2R,
- w razie potrzeby zapłacisz WHT lub w przypadku zwolnienia posiadasz ważny certyfikat rezydencji.
Jeśli tego nie zrobisz, urząd skarbowy może zakwestionować koszt uzyskania przychodu i wykluczy go z Twojego rozliczenia podatkowego.
Jak rozliczyć Google i Meta Ads? Checklista podsumowująca
Krok po kroku:
- Zbierz faktury za reklamy (Google, Meta) w wersji PDF (pobierzesz je z panelu reklamowego).
- Rozlicz VAT metodą reverse charge – wpisz do JPK_V7 VAT należny i naliczony.
- Sprawdź, czy masz certyfikat rezydencji podatkowej Google i Meta – jeśli tak, nie płacisz WHT.
- Nie masz certyfikatu? Zapłać 20% WHT do urzędu skarbowego i wyślij deklarację CIT-10Z.
- Niezależnie od wszystkiego – wypełnij IFT-2R i przekaż do US do końca marca kolejnego roku.
- Możesz ująć reklamę w kosztach, ale tylko jeśli spełnisz wszystkie powyższe warunki.
























