Jak rozwiązywać pozasądowe spory konsumenckie?

Spory konsumenckie niejednokrotnie trafiają na drogę sądową. Wówczas należy uzbroić się w cierpliwość, bowiem proces może trwać naprawdę długo i dodatkowo wiąże się ze niemałymi kosztami. Z tego też powodu wiele osób decyduje się na pozasądowe rozwiązanie sporów konsumenckich. Na czym polega taki sposób? Z czym się wiąże i jak przebiega?

Pozasądowe spory konsumenckie – alternatywa dla rozwiązania sprawy bez procesu sądowego

Między przedsiębiorcami a konsumentami występuje naprawdę dużo konfliktów. Wiele z nich kończy się uruchomieniem procesu sądowego, jednak taki bieg zdarzeń najcześciej ma sytuację wtedy, gdy obie strony nie są w stanie dojść do porozumienia w żaden inny sposób. Jeszcze przed podjęciem decyzji związanej ze skierowaniem sprawy do sądu, warto spróbować rozwiązać spór pozasądowo. Najpierw należy jednak złożyć reklamację.

Pozasądowe spory konsumenckie, nazywane inaczej z angielskiego ADR, czyli Alernative Dispute Resolution, to metoda rozwiązywania konfliktów bez udziału sądu. Jest to sposób rozwiązania sporu pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami bez potrzeby wszczynania postępowania sądowego. Najczęściej dotyczy on tylko konkretnych przypadków, których rozwiązanie jest możliwe w drodze polubownego dojścia do porozumienia. Są to więc takie sytuacje jak napotkanie przez konsumentów problemów dotyczących produktów lub usług. Dotyczą one np.:

  • Otrzymania od firmy wadliwego towaru;
  • Niska jakość obsługi klienta w danym sklepie/firmie świadczącej usługi;
  • Umyślne wprowadzenie przez firmę w błąd.

Kiedy występuje spór konsumencki?

Nie dla wszystkich jasne są okoliczności, w jakich możemy mówić już o sporze konsumenckim. Bowiem nie występuje on już wtedy, kiedy konsument (klient firmy) zauważa problem i chce go rozwiązać, aby walczyć o swoje prawa. Spór następuje dopiero w sytuacji, gdy wcześniej podejmowano próby rozwiązania konfliktu wynikającego z danego problemu (np. otrzymania towaru z wadami). Jeśli różne działania nie skutkują oczekiwanym przez konsumenta efektem i strony nie mogą w żaden sposób dojść do porozumienia, mamy do czynienia ze sporem. Działania te to przykładowo złożenie reklamacji, do której wedle przepisów każdy konsument ma prawo w danym terminie.

Na takim etapie możliwe jest rozpoczęcie procedury związanej z pozasądowym rozwiązaniem sporu konsumenckiego, której celem jest dalsze dociekane swoich praw przez konsumenta.

pozasądowe spory konsumenckie

Jak przebiega pozasądowe rozwiązanie sporu konsumenckiego?

Warto wiedzieć, z jakimi działaniami wiąże się pozasądowe rozwiązanie sporu konsumenckiego. Na różnych etapach możemy mieć do czynienia z poszczególnymi metodami, których celem jest dojście do porozumienia.

Są to np.:

  1. Mediacja – jest to zdarzenie, w którym uczestniczą skonfliktowane strony oraz mediator, przyjmujący neutralną postawę. Celem mediacji jest ułatwienie stronom komunikacji w związku z wystąpieniem sporu. Mediator musi zwrócić uwagę na interesy obu stron i pomóc im w dojściu do porozumienia. W mediacji strony uczestniczą dobrowolnie.
  2. Negocjacja – jej celem jest wypracowanie wyjścia zadowalającego obie strony tak, aby żadna z nich nie była w związku z tym poszkodowana. Charakter spotkań negocjacyjnych jest nieco mniej formalny od mediacji. Podczas rozmów każda ze stron uczestniczących ma prawo wyrazić swoje na temat danej sytuacji i podjąć negocjacje.
  3. Wsparcie Rzecznika ds. Konsumenta – konsumenci niejednokrotnie decydują się na skierowanie sprawy do rzecznika praw konsumenta. UOKiK umożliwia bezpłatne skorzystanie z pomocy prawnej w przypadku gdy konsument zauważa łamanie prawa przez firmę lub jakieś nieprawidłowości, które go zaniepokoiły. Cały proces najczęściej odbywa się poprzez złożenie skargi, rozpatrzenie sprawy przez rzecznika i wydanie opinii na temat danego zdarzenia.
  4. Arbitraż – można powiedzieć, że w charakterze przypomina toczącą się sprawę sądową, jednak odbywa się inną drogą. W całym procesie uczestniczy powołany arbiter lub panel, czyli specjalista z danej dziedziny, której dotyczy sprawa. Odbywa się poprzez analizę zebranych dowodów i wydanie decyzji (prawomocny wyrok) przez wyznaczone osoby.

Co ciekawe, niektóre etapy mają miejsce nie tylko podczas pozasądowego rozwiązania sporu konsumenckiego. Przykładowo strony mogą zostać skierowane na mediację nawet w przypadku postępowania sądowego, gdy sąd uzna, że działanie takie jest zasadne, aby zażegnać konflikt. Jeśli zostanie zawarta ugoda przed mediatorem, zostaje ona zatwierdzona przez sąd i zyskuje moc prawną ugody zawartej przed sądem

Obowiązek poinformowania konsumenta o pozasądowym rozwiązaniu sporu

W sytuacji, gdy konsument składa reklamację, a nie uzyskuje oczekiwanych skutków, mamy do czynienia z zaistnieniem sporu konsumenckiego. Wówczas przedsiębiorca powinien przekazać konsumentowi informację dotyczącą wszczęcia postępowania pozasądowego.

Najczęściej są to oświadczenia w formie papierowej:

  • Oświadczenie informujące o zamiarze wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązania sporów konsumenckich lub zgoda na udział w takim postępowaniu.
  • Oświadczenie o odmowie wzięcia udziału w postępowaniu w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporu konsumenckiego.

Jeśli firma nie złoży jednego z oświadczeń, wedle przepisów uznaje się, że została wyrażona zgoda na udział w procesie pozasądowego rozwiązywania sporu konsumenckiego.

Wszczęcie postępowania pozasądowego następuje na wniosek konsumenta. W przypadku przewidywania takiego zdarzenia w regulaminie, wszczęcie może nastąpić również na wniosek firmy.

Jak rozwiązać pozasądowe spory konsumenckie?

Aby pozbyć się konfliktu konsumenckiego i dochodzić swoich praw, należy w pierwszej kolejności złożyć reklamację do firmy. Dopiero jeśli zostanie ona rozpatrzona negatywnie, a konsument jest przekonany o tym, że jest stroną poszkodowaną, może poczynić konkretne kroki mające na celu wszczęcie postępowania pozasądowego.

W związku z tym:

  1. Przygotuj się do szczegółowego opisania sprawy. Zgromadź wszystkie istotne informacje i dowody, które będą potrzebne do rozpoczęcia postępowania i rozwiązania sporu. Jest to np. powód i okoliczności zdarzenia, a także takie dokumenty jak faktury, paragony, umowy (kopie).
  2. Złóż reklamację. Dołącz do niej wszystkie dokumenty potwierdzające zakup lub skorzystanie z usługi oraz potwierdzające nieprawidłowości w sprawie, np. wadliwy towar. Pamiętaj! Czas na złożenie reklamacji i dochodzenie swoich praw w postaci wymiany towaru lub zwrotu środków jest ograniczony.
  3. Otrzymałeś odmowną decyzję? Jeśli sklep mimo jawnego poszkodowania konsumenta nie rozpatrzy pozytywnie reklamacji, masz prawo do wszczęcia pozasądowego postępowania rozwiązania sporu.
  4. Skontaktuj się z Urzędem Ochrony Praw Konkurencji i Konsumentów lub zwróć się o pomoc do Inspekcji Handlowej. W takich instytucjach uzyskasz niezbędne informacje potrzebne do rozpoczęcia pozasądowego postępowania, a także dostaniesz wsparcie przy sporządzeniu niezbędnych dokumentów.

Postępowanie może przebiegać elektronicznie, np. za pośrednictwem platformy ODR (zakupy przez internet).

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

AML w e-commerce – czy sklepy internetowe muszą wdrożyć procedurę AML?

23 April 2025

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu to temat, który dotyczy już nie tylko sektora bankowego i ubezpieczeniowego. Ustawa AML obowiązująca od 1 marca 2018 roku wciąż...

post-thumbnail

Procedura AML a RODO – jak zapewnić zgodność z przepisami?

16 April 2025

Ustawy AML i RODO to dwa bardzo istotne fundamenty współczesnej kontroli wewnętrznej w organizacjach. Mimo tego, że obie regulacje mają na celu ochronę interesów publicznych, jedna...

post-thumbnail

Jak wdrożyć procedurę AML w firmie krok po kroku?

14 April 2025

W dobie globalnej wymiany gospodarczej walka z praniem pieniędzy staje się jednym z wyzwań dla państw wysoko rozwiniętych. Dynamicznie zaostrzające się przepisy oraz rosnąca liczba instytucji...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024 r.

Zyskaj

  • Dedykowaną księgową i kadrową
  • Obsługę stacjonarną i zdalną
  • Obsługę w języku polskim, angielskim i rosyjskim
  • Konsultacje bez limitów
  • Bezpłatny program do fakturowania online
  • Usługi doradcy podatkowego na życzenie
  • Reprezentację przed urzędami
  • Wysokie ubezpieczenie OC
  • Gwarancję bezpieczeństwa Twoich danych
Otrzymaj ofertę
Otrzymaliśmy łącznie
1 7 6
opinii ze średnią
4 , 9 7

Opinie

Ivan Hryhorenko
Ivan Hryhorenko
12:51 20 Jan 25
Wysokie ceny, słaba obsługa, duże opóźnienia w naliczeniu jednej faktury miesięcznie (w niektórych miesiącach nawet błędnie), niski poziom kwalifikacji w zakresie banalnych wstępnych konsultacji z klientem. Tak naprawdę sto dolarów miesięcznie za imitację pliku Excel z formułą obliczenia podatku. nie polecam
Jakub Grajek
Jakub Grajek
08:26 18 Nov 24
Polecam w 100% ! Rzetelna i wykfalifikowana kadra spełni oczekiwania najbardziej wymagających.
Koray Kemaloğlu
Koray Kemaloğlu
12:50 14 Nov 24
Rozwiązali mój problem, który ciągnął się przez rok! Najbardziej rozsądna cena na rynku. Gorąco polecam!
Roman Kolesov
Roman Kolesov
10:16 14 Nov 24
Polecam ich każdemu, kto robi B2B lub potrzebuje usług księgowych, odpowiedział na wiele moich pytań i wszystko ładnie i łatwo uporządkował, moim zdaniem cena jest bardzo dobra za usługę.
Krystian Klesiński
Krystian Klesiński
09:31 13 Nov 24
Jestem zadowolony ze współpracy z p. Kingą :)
ula ula
ula ula
09:12 05 Nov 24
Polecamy PG Partner Gospodarczy w Poznaniu. Bardzo profesjonalne biuro, pomocna księgowa i kadrowa, komunikacja na najwyższym poziomie, zawsze na czas i rzetelnie.
Oksana
Oksana
11:38 31 Oct 24
Księgowi tutaj są dobrze wykwalifikowani i świadczą naprawdę dobre usługi.
Sylwia Kecher
Sylwia Kecher
12:31 28 Aug 24
Jestem bardzo mile zaskoczona współpraca z p. Kingą Kurzawą 😊To sama przyjemność !!!Profesjonalizm, łatwość kontaktu, obsługa na najwyższym poziomie to cechy, które mogą opisać naszą współpracę. Serdecznie polecam wszystkim tym, którzy chcą skupić się na swojej profesji i rozwijaniu firmy a formalności oddać w ręce profesjonalistów.Pozdrawiam Sylwia KecherRoluxa MDR Sp. z o.o.
Bogusław Korycki
Bogusław Korycki
15:17 28 Jun 24
Jestem bardzo zadowolony zw współpracy z biurem rachunkowym Partner Gospodarczy, a szczególnie ze współpracy z Panią Justyną W. :)
Karolina Wożniak
Karolina Wożniak
17:12 30 Apr 24
Polecam 😊
Ростислав Ясинский
Ростислав Ясинский
13:47 26 Apr 24
Świetna obsługa. Bardzo wykwalifikowani i doświadczeni księgowi. Wszystkie problemy są rozwiązywane szybko i pomyślnie. Zawsze miło jest komunikować się z pracownikami.
paul
paul
06:12 25 Apr 24
Świetna obsługa! Edyta bardzo pomocna!
Nina Zhyshkevich
Nina Zhyshkevich
17:59 24 Apr 24
Gorąco polecam usługi księgowe firmy PG Partner Gospodarczy.Współpracuję z Panią Svetlaną oraz Panią Ewą od około dwóch lat i jestem zachwycona poziomem obsługi, jaki otrzymuję. Od samego początku kontakt był bardzo przyjemny i profesjonalny.Pani Svetlana i Pani Ewa zawsze dotrzymują terminów i rzetelnie wykonują swoje obowiązki. Mogę liczyć na ich pomoc w każdej sprawie i zawsze otrzymuję wyczerpujące odpowiedzi na wszystkie nurtujące mnie pytania.Cenię sobie również ich kompetencję i wiedzę merytoryczną. Czuję się bezpiecznie, wiedząc, że moje finanse są w dobrych rękach.Oprócz profesjonalizmu, Pani są również bardzo miłe i uprzejme. Współpraca z nimi to czysta przyjemność!Doceniam ich cierpliwość i zrozumienie w tłumaczeniu skomplikowanych kwestii księgowych. Zawsze potrafią wyjaśnić wszystko w prosty i zrozumiały sposób, co jest dla mnie niezwykle ważne.Jeśli szukasz rzetelnej i kompetentnej firmy księgowej, z czystym sumieniem mogę polecić PG Partner Gospodarczy. Jestem przekonana, że nie zawiodą się Państwo!Dodatkowe zalety:Szybka komunikacjaKonkurencyjne cenyMożliwość korzystania z usług online
Kuba
Kuba
10:04 23 Apr 24
wspolpracuje z PG od 5 lat, bardzo pomocni i profesjonalni.Zawsze ktos odbierze telefon i pomoze/doradzi.polecam
Jakub Cichocki
Jakub Cichocki
17:43 07 Mar 23
Mając okazje pracować z wieloma biurami rachunkowymi, to mogę polecić z czystym sumieniem, zespół niezwykle rzetelnych, skrupulatnych i pracowitych księgowych i kadrowych.
Iza Dróżdż
Iza Dróżdż
17:44 03 Aug 21
Współpracuję z biurem dopiero od kilku miesięcy, ale dzięki Pani Ani i Milenie znajduję odpowiedzi na wszystkie moje wątpliwości i śpię spokojnie. Takiego biura jak PG Partner szukałam kilka lat i nie spodziewałam się, ze znajdę kogoś dla kogo nadal liczy się jakość. Zdecydowanie polecam!!!
Przemek
Przemek
21:06 15 Apr 21
Łukasz Sturma
Łukasz Sturma
16:33 15 Apr 21
Konrad Nowak
Konrad Nowak
19:42 14 Apr 21
Rzetelność, sumienność, solidność, profesjonalizm, bardzo dobry kontakt oraz właściwe podejście do klienta sprawiają, że z pełnym przekonaniem mogę rekomendować współpracę z Biurem Rachunkowym PG Partner Gospodarczy sp. z o.o. Gorąco polecam.
Andrii Zaborovskyi
Andrii Zaborovskyi
18:07 14 Apr 21
Dzień dobry. Od 2020 roku nasza firma współpracuje z PG PARTNER GOSPODARCZY Sp. z o. o. W tej firmie pracują doświadczeni pracownicy znający swoją pracę. Zawsze pomogą w rozwiązywaniu trudnych problemów. Polecam firmę jako solidnego partnera.
Marek Paweł
Marek Paweł
14:10 14 Apr 21
PG Partner Gospodarczy obsługuje naszą firmę od roku. Obsługa na wysokim poziomie, na czas, pełen profesjonalizm. Sympatycznie, wesoło i po prostu normalnie :) W porównaniu z innymi biurami księgowymi, które znam PG jest z pewnością w czołówce. Polecam
Jacek B. Roszak
Jacek B. Roszak
09:10 08 May 20
Bardzo dziękuję przede wszystkim za rzeczowe i proste wytłumaczenie zawiłości przepisów dotyczących przedsiębiorcy w tym kraju. Współpraca z PG przyniosła naszej firmie wiele korzyści. Serdecznie pozdrawiam zwłaszcza panią A.Polecam każdemu ofertę księgową PG, nie tylko z uwagi na kompetencje i wiedzę, ale i miłą atmosferę oraz fakt, że "będzie dobrze" oznacza w praktyce że naprawde tak będzie ;)
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech | Polityka prywatności