Jak rozwiązywać pozasądowe spory konsumenckie?
Spory konsumenckie niejednokrotnie trafiają na drogę sądową. Wówczas należy uzbroić się w cierpliwość, bowiem proces może trwać naprawdę długo i dodatkowo wiąże się ze niemałymi kosztami. Z tego też powodu wiele osób decyduje się na pozasądowe rozwiązanie sporów konsumenckich. Na czym polega taki sposób? Z czym się wiąże i jak przebiega?
Pozasądowe spory konsumenckie – alternatywa dla rozwiązania sprawy bez procesu sądowego
Między przedsiębiorcami a konsumentami występuje naprawdę dużo konfliktów. Wiele z nich kończy się uruchomieniem procesu sądowego, jednak taki bieg zdarzeń najcześciej ma sytuację wtedy, gdy obie strony nie są w stanie dojść do porozumienia w żaden inny sposób. Jeszcze przed podjęciem decyzji związanej ze skierowaniem sprawy do sądu, warto spróbować rozwiązać spór pozasądowo. Najpierw należy jednak złożyć reklamację.
Pozasądowe spory konsumenckie, nazywane inaczej z angielskiego ADR, czyli Alernative Dispute Resolution, to metoda rozwiązywania konfliktów bez udziału sądu. Jest to sposób rozwiązania sporu pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami bez potrzeby wszczynania postępowania sądowego. Najczęściej dotyczy on tylko konkretnych przypadków, których rozwiązanie jest możliwe w drodze polubownego dojścia do porozumienia. Są to więc takie sytuacje jak napotkanie przez konsumentów problemów dotyczących produktów lub usług. Dotyczą one np.:
- Otrzymania od firmy wadliwego towaru;
- Niska jakość obsługi klienta w danym sklepie/firmie świadczącej usługi;
- Umyślne wprowadzenie przez firmę w błąd.
Kiedy występuje spór konsumencki?
Nie dla wszystkich jasne są okoliczności, w jakich możemy mówić już o sporze konsumenckim. Bowiem nie występuje on już wtedy, kiedy konsument (klient firmy) zauważa problem i chce go rozwiązać, aby walczyć o swoje prawa. Spór następuje dopiero w sytuacji, gdy wcześniej podejmowano próby rozwiązania konfliktu wynikającego z danego problemu (np. otrzymania towaru z wadami). Jeśli różne działania nie skutkują oczekiwanym przez konsumenta efektem i strony nie mogą w żaden sposób dojść do porozumienia, mamy do czynienia ze sporem. Działania te to przykładowo złożenie reklamacji, do której wedle przepisów każdy konsument ma prawo w danym terminie.
Na takim etapie możliwe jest rozpoczęcie procedury związanej z pozasądowym rozwiązaniem sporu konsumenckiego, której celem jest dalsze dociekane swoich praw przez konsumenta.
Jak przebiega pozasądowe rozwiązanie sporu konsumenckiego?
Warto wiedzieć, z jakimi działaniami wiąże się pozasądowe rozwiązanie sporu konsumenckiego. Na różnych etapach możemy mieć do czynienia z poszczególnymi metodami, których celem jest dojście do porozumienia.
Są to np.:
- Mediacja – jest to zdarzenie, w którym uczestniczą skonfliktowane strony oraz mediator, przyjmujący neutralną postawę. Celem mediacji jest ułatwienie stronom komunikacji w związku z wystąpieniem sporu. Mediator musi zwrócić uwagę na interesy obu stron i pomóc im w dojściu do porozumienia. W mediacji strony uczestniczą dobrowolnie.
- Negocjacja – jej celem jest wypracowanie wyjścia zadowalającego obie strony tak, aby żadna z nich nie była w związku z tym poszkodowana. Charakter spotkań negocjacyjnych jest nieco mniej formalny od mediacji. Podczas rozmów każda ze stron uczestniczących ma prawo wyrazić swoje na temat danej sytuacji i podjąć negocjacje.
- Wsparcie Rzecznika ds. Konsumenta – konsumenci niejednokrotnie decydują się na skierowanie sprawy do rzecznika praw konsumenta. UOKiK umożliwia bezpłatne skorzystanie z pomocy prawnej w przypadku gdy konsument zauważa łamanie prawa przez firmę lub jakieś nieprawidłowości, które go zaniepokoiły. Cały proces najczęściej odbywa się poprzez złożenie skargi, rozpatrzenie sprawy przez rzecznika i wydanie opinii na temat danego zdarzenia.
- Arbitraż – można powiedzieć, że w charakterze przypomina toczącą się sprawę sądową, jednak odbywa się inną drogą. W całym procesie uczestniczy powołany arbiter lub panel, czyli specjalista z danej dziedziny, której dotyczy sprawa. Odbywa się poprzez analizę zebranych dowodów i wydanie decyzji (prawomocny wyrok) przez wyznaczone osoby.
Co ciekawe, niektóre etapy mają miejsce nie tylko podczas pozasądowego rozwiązania sporu konsumenckiego. Przykładowo strony mogą zostać skierowane na mediację nawet w przypadku postępowania sądowego, gdy sąd uzna, że działanie takie jest zasadne, aby zażegnać konflikt. Jeśli zostanie zawarta ugoda przed mediatorem, zostaje ona zatwierdzona przez sąd i zyskuje moc prawną ugody zawartej przed sądem
Obowiązek poinformowania konsumenta o pozasądowym rozwiązaniu sporu
W sytuacji, gdy konsument składa reklamację, a nie uzyskuje oczekiwanych skutków, mamy do czynienia z zaistnieniem sporu konsumenckiego. Wówczas przedsiębiorca powinien przekazać konsumentowi informację dotyczącą wszczęcia postępowania pozasądowego.
Najczęściej są to oświadczenia w formie papierowej:
- Oświadczenie informujące o zamiarze wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązania sporów konsumenckich lub zgoda na udział w takim postępowaniu.
- Oświadczenie o odmowie wzięcia udziału w postępowaniu w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporu konsumenckiego.
Jeśli firma nie złoży jednego z oświadczeń, wedle przepisów uznaje się, że została wyrażona zgoda na udział w procesie pozasądowego rozwiązywania sporu konsumenckiego.
Wszczęcie postępowania pozasądowego następuje na wniosek konsumenta. W przypadku przewidywania takiego zdarzenia w regulaminie, wszczęcie może nastąpić również na wniosek firmy.
Jak rozwiązać pozasądowe spory konsumenckie?
Aby pozbyć się konfliktu konsumenckiego i dochodzić swoich praw, należy w pierwszej kolejności złożyć reklamację do firmy. Dopiero jeśli zostanie ona rozpatrzona negatywnie, a konsument jest przekonany o tym, że jest stroną poszkodowaną, może poczynić konkretne kroki mające na celu wszczęcie postępowania pozasądowego.
W związku z tym:
- Przygotuj się do szczegółowego opisania sprawy. Zgromadź wszystkie istotne informacje i dowody, które będą potrzebne do rozpoczęcia postępowania i rozwiązania sporu. Jest to np. powód i okoliczności zdarzenia, a także takie dokumenty jak faktury, paragony, umowy (kopie).
- Złóż reklamację. Dołącz do niej wszystkie dokumenty potwierdzające zakup lub skorzystanie z usługi oraz potwierdzające nieprawidłowości w sprawie, np. wadliwy towar. Pamiętaj! Czas na złożenie reklamacji i dochodzenie swoich praw w postaci wymiany towaru lub zwrotu środków jest ograniczony.
- Otrzymałeś odmowną decyzję? Jeśli sklep mimo jawnego poszkodowania konsumenta nie rozpatrzy pozytywnie reklamacji, masz prawo do wszczęcia pozasądowego postępowania rozwiązania sporu.
- Skontaktuj się z Urzędem Ochrony Praw Konkurencji i Konsumentów lub zwróć się o pomoc do Inspekcji Handlowej. W takich instytucjach uzyskasz niezbędne informacje potrzebne do rozpoczęcia pozasądowego postępowania, a także dostaniesz wsparcie przy sporządzeniu niezbędnych dokumentów.
Postępowanie może przebiegać elektronicznie, np. za pośrednictwem platformy ODR (zakupy przez internet).