"

Leasing finansowy vs leasing operacyjny – wybierz właściwy model dla Twojej firmy

Wielu przedsiębiorców korzysta z możliwości leasingowania pojazdów, maszyn i innych ruchomości, które wchodzą w skład wyposażenia firmy. W ten sposób zwiększają koszty uzyskania przychodów, dzięki czemu uzyskują niższą kwotę podatku dochodowego do zapłaty. Istnieją dwie główne formy leasingu – finansowy i operacyjny. Czym się różnią i która z nich jest korzystniejsza? O tym dowiesz się z dzisiejszego artykułu.

Czym jest i na czym polega leasing operacyjny?

Leasing operacyjny, zwany również usługowym, to umowa pomiędzy leasingodawcą a leasingobiorcą, która trwa minimum 2 lata. Polega na przekazaniu w użytkowanie środka trwałego w zamian za opłacanie rat leasingowych. Pozwala wrzucić w KUP prawie wszystkie wydatki z nim związane, w tym: opłatę początkową (tzw. czynsz inicjalny, który w przypadku samochodu osobowego może wynosić od 10-20% jego wartości netto), odsetki od rat leasingowych, prowizje, opłaty manipulacyjne oraz koszty ponoszone na co dzień (np. paliwo). Przedmiot leasingu pozostaje we własności leasingodawcy, który może dokonywać odpisów amortyzacyjnych. Po wygaśnięciu umowy leasingobiorca ma prawo wykupić przedmiot leasingu.

To, co wyróżnia leasing operacyjny, to specyficzna forma własności przedmiotu umowy. Choć to przedsiębiorca podejmie decyzję o wzięciu środka trwałego w leasing, faktycznym jego właścicielem pozostaje bank lub firma leasingowa. W związku z tym przedmiot ten stanowi element składników majątkowych leasingodawcy.

Dla kogo przeznaczony jest leasing operacyjny?

Leasing operacyjny doskonale sprawdzi się w przypadku przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność co najmniej od trzech miesięcy, nie widnieją w bazie dłużników oraz mają dobrą historię kredytową w BIK. Leasingobiorca musi być jednak wiarygodny dla leasingodawcy oraz przekonać go, że jest w stanie spełnić warunki umowy, a przedmiot leasingu jest bezpieczny.

Ta forma leasingu daje przedsiębiorcy możliwość uzyskania optymalizacji podatkowej i obniżenia podstawy opodatkowania oraz zachowania pełnej płynności finansowej. Nie wymaga wykupienia przedmiotu umowy po jej zakończeniu (choć dopuszcza takie rozwiązanie) i nie wiąże się z koniecznością uiszczania całości podatku VAT (płatność ratalna) z góry. Ponadto przedmiotem umowy leasingu może być nie tylko samochód służbowy, ale również oprogramowanie, maszyna rolnicza, komputer dla pracowników itp.

Chcąc skorzystać z leasingu operacyjnego, należy spełnić określone warunki. Przedsiębiorca musi złożyć wymagane dokumenty, a firma leasingowa na ich podstawie może zdecydować się na zawarcie umowy. Należy pamiętać, że jest ona podpisywana na co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji przedmiotu leasingu, dlatego inny czas trwania umowy będzie obowiązywał w przypadku samochodu osobowego, a inny dla maszyn i urządzeń. Podatek VAT jest doliczany do każdej z rat leasingowych.

leasing operacyjny

Leasing finansowy – najważniejsze informacje

Istnieje wiele różnych sposobów, aby skorzystać z zewnętrznych źródeł finansowania zakupu składników majątku, np. samochodów osobowych, pojazdów ciężarowych lub maszyn produkcyjnych. Jednym z najbardziej popularnych jest leasing finansowy – umowa, na podstawie której leasingodawca oddaje do użytkowania środek trwały w zamian za wnoszenie comiesięcznych opłat z tego tytułu.

Cechy charakterystyczne umowy leasingu finansowego to:

  • przejście przedmiotu umowy na własność leasingobiorcy wraz z zakończeniem czasu jej trwania,
  • prawo do nabycia środka trwałego po zakończeniu umowy, po cenie niższej od wartości rynkowej z dnia zakupu,
  • czas trwania umowy powinien odpowiadać w przeważającej części przewidywanemu okresowi ekonomicznej użyteczności rzeczy lub prawa majątkowego. Nie może być krótszy niż 75% tego czasu,
  • suma opłat, pomniejszona o dyskonto, ustalona w dniu zawarcia umowy leasingowej i przypadająca do zapłaty w okresie jej obowiązywania, przekracza 90% wartości rynkowej przedmiotu umowy na ten dzień,
  • przedmiot umowy powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb klienta,
  • możliwość wypowiedzenia umowy, przyrzeczenie kontynuowania lub podpisanie kolejnej.

W przeciwieństwie do leasingu operacyjnego przedmiot umowy wpisany jest do ewidencji korzystającego, a nie finansującego. Dlatego to leasingobiorca dokonuje od niego odpisów amortyzacyjnych. W przypadku wątpliwości związanych z wyborem odpowiedniej formy leasingu warto skorzystać z profesjonalnej pomocy PG Partnera Gospodarczego, który udzieli fachowych porad biznesowych.

Kiedy przedsiębiorca powinien wybrać leasing finansowy?

To idealny wybór dla przedsiębiorców, którzy chcą być właścicielami przedmiotu leasingu od początku trwania umowy oraz preferują odliczenie całości podatku VAT od razu. To odpowiednia opcja także dla osób preferujących krótszy czas trwania umowy (nie dłuższy niż 40% okresu amortyzacji) oraz wybierających środek trwały z inną niż 23% stawką podatku VAT (np. samochód używany).

Niewątpliwą zaletą leasingu finansowego jest fakt, że umowa może być zawarta na dowolnie określony czas. Korzystający ma możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub skorzystania w niektórych sytuacjach z jednorazowej amortyzacji, dzięki czemu odlicza koszt związany ze stopniowym zużywaniem się ruchomości lub nieruchomości. Leasingobiorca jest jednak zobowiązany płacić zgodnie z harmonogramem raty składające się z części kapitałowej i odsetek, przy czym koszt podatkowy stanowi wyłącznie część odsetkowa. W przypadku pojazdów musi mieć on zawartą polisę OC.

Przy wykupie środka trwałego również można zauważyć wyraźną różnicę między leasingiem operacyjnym a finansowym. W pierwszym przypadku przedsiębiorca nie ma obowiązku dokonania wykupu przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy. Może to zrobić dobrowolnie lub pozostawić środek trwały firmie finansującej, przy czym jest on zobowiązany zapłacić pozostałą wartość przedmiotu leasingu, której nie objęły wpłata wstępna i raty. W leasingu finansowym przedmiot transakcji po zakończeniu umowy obligatoryjnie staje się własnością leasingobiorcy, który nie musi już ponosić kolejnych kosztów związanych z wykupem.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Jak zmienić biuro rachunkowe w CEIDG online?

16 October 2024

Zmiana biura rachunkowego to decyzja, którą przedsiębiorcy podejmują z różnych powodów – od potrzeby lepszej obsługi po optymalizację kosztów. Dzięki Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności...

post-thumbnail

Tajemnica handlowa – czym jest i jak zapobiegać naruszeniom?

10 July 2024

O tajemnicy handlowej z pewnością większość z nas słyszała już wiele razy w życiu. Nie zawsze jednak jej definicja jest zupełnie jasna. Co oznacza tajemnica handlowa?...

post-thumbnail

Jak sprawdzić, czy kontrahent wywiązuje się z obowiązków podatkowych?

17 June 2024

Wejście we współpracę z kontrahentem w dużym stopniu powinno wiązać się z poczuciem zaufania. W praktyce jest to jednak zawsze pewne ryzyko, w szczególności gdy nie...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2023 r.

Dlaczego my?

PG Partner Gospodarczy to profesjonalne biuro rachunkowe z oddziałami w 10 największych miastach w Polsce.

  • Doświadczony i silny zespół

    Zatrudniamy profesjonalistów, którzy nie tylko zaksięgują Twoje dokumenty, ale też podzielą się wiedzą, doradzą w kwestiach biznesowych oraz podatkowych.

Otrzymaliśmy łącznie
1 2 6
opinii ze średnią
4 , 9 8

Opinie

Michał Czarnecki
Michał Czarnecki
10:19 19 Aug 24
Gorąco polecam - usługi księgowe prowadzone są bardzo sumiennie i zawsze terminowo :)
Krystian Goc
Krystian Goc
05:51 13 Aug 24
Zawsze wszystko profesjonalnie i na czas. Współpraca z Panią Anią to czysta przyjemność. Polecam to biuro.
Specbud Wiktor Bereda
Specbud Wiktor Bereda
09:04 02 Jul 24
Po kilku latach współpracy z biurem PG Partner Gospodarczy możemy stanowczo powiedzieć, że nigdy nie mieliśmy tak profesjonalnej obsługi. Nasze relacje biznesowe opierają się na partnerstwie, rzetelności, sumienności, a przede wszystkim terminowości. Zarówno Pani Anna Duda, jak również Pani Ewa Cesarz cechują się profesjonalizmem i chęcią współpracy. Nigdy nie zdarzyło się abyśmy oczekiwali dłużej na jakąkolwiek odpowiedź ze strony biura- wszelkie sprawy omawiane są na bieżąco.
Iwona Stolarska
Iwona Stolarska
10:46 20 May 24
Polecam usługi świadczone przez biuro PG Partner. Pracownicy mają ogromną wiedzę i są bardzo pomocni. Miesieczne deklaracje księgowe i kadrowe wysyłane są na czas. Pomoc Pani Ani przy kontakcie z Urzędem Skarbowym oraz pomoc w wysyłce sprawozdania rocznego była nieoceniona. Dzięki pracy Pani Ani, Magdy i Weroniki mogę zajmować się prowadzeniem działalności nie martwiąc się o sprawy księgowe.
Leszek L.
Leszek L.
09:31 13 May 24
Gorąco polecam.. współpraca bezproblemowa... Pani Ania miła uśmiechnięta nigdy nas nie zawiodła...
Forge Play
Forge Play
16:12 10 May 24
Zdecydowanie polecam całą firmę jak i panią Kowalską zajmującą kadrami i płacami.
Jubiler Kroza
Jubiler Kroza
10:13 10 May 24
Współpracujemy z księgową Pani Svetlaną oraz kadrowej Pani Magdaleną od dwóch lat. Polecamy! Ich profesjonalizm, uprzejmość i zaangażowanie w naszą firmę zasługują na najwyższe pochwały. Zawsze cierpliwie odpowiadają na nasze pytania, co pomaga nam czuć się pewnie w kwestiach finansowych.
Żaneta Duliban
Żaneta Duliban
08:08 10 May 24
Kadry w mojej Spółce prowadzi Pani Magda, z którą mam bezproblemowy kontakt sms, mail i telefoniczny. Zawsze chętnie odpowie na każde pytanie, a wszystkie dokumenty są na czas.Polecam współpracę :))
B2B Service
B2B Service
08:55 25 Apr 24
Bardzo chciałbym podzielić się moimi wrażeniami na temat biura rachunkowego PG Partner Gospodarczy w Katowicach, a zwłaszcza mojej księgowej, Pani Annie Dudzie. Od momentu rozpoczęcia współpracy z tym biurem, doświadczyłem profesjonalizmu, zaangażowania i niezwykłej precyzji w prowadzeniu mojej księgowości.Pani Anna Duda wykazuje się ogromną wiedzą oraz doświadczeniem w dziedzinie księgowości, zawsze służąc mi pomocą w rozwiązywaniu wszelkich problemów. Jej staranność i dokładność w pracy dają mi pewność, że moje finanse są w najlepszych rękach.Dodatkowo, biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy w Katowicach jest miejscem, które cechuje profesjonalizm, elastyczność i otwartość na potrzeby klienta. Obsługa jest zawsze uprzejma i pomocna, a wszelkie sprawy są załatwiane sprawnie i terminowo.Zdecydowanie polecam biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy oraz Panią Annę Dudę wszystkim przedsiębiorcom poszukującym solidnego partnera w dziedzinie księgowości.
Iulian Dordea
Iulian Dordea
12:12 23 Apr 24
At the bookkeeping company "PG Partner Gospodarczy - Katowice" i met wonderful people, that were always, ALWAYS very helpful. Their office location in Katowice is right on the pietonal street, with easy access. And with their group of companies, they offer many other services for Polish companies (companies setup in Poland, HR services, virtual office, etc etc.). Should someone need bookkeeping services in Katowice area, I recommend to contact them.W firmie księgowej "PG Partner Gospodarczy - Katowice" spotkałem wspaniałych ludzi, którzy zawsze, ZAWSZE byli bardzo pomocni. Ich biuro w Katowicach znajduje się tuż przy głównej ulicy, z łatwym dostępem. A wraz ze swoją grupą firm oferują wiele innych usług dla polskich firm (zakładanie firm w Polsce, usługi HR, wirtualne biuro itp.). Jeśli ktoś potrzebuje usług księgowych w okolicach Katowic, polecam skontaktować się z nimi.
Jacek Cholewa
Jacek Cholewa
10:35 23 Apr 24
Biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy jest Biurem profesjonalnym, sumiennym i co bardzo ważne terminowym. Prowadzę działalność gospodarczą ponad 23 lata i korzystałem wcześniej z różnych Biur. Współpraca z PG trwa już nieprzerwanie od kilku ładnych lat i jest współpraca bezproblemową. Ze strony Biura można liczyć na wsparcie, doradztwo a tematy trudne rozwiązywane są "od ręki". Personel Biura poza profesjonalnym podejściem, wiedzą, starannością charakteryzuje się "ludzkim podejściem". Korzystając z okazji chciałbym podziękować Pani Ani i Pani Ewie za pilnowanie moich tematów :-)
Maciej D
Maciej D
20:12 28 Mar 24
Współpracuję z Biurem Rachunkowym PG Partner Gospodarczy od momentu powołania naszej spółki, czyli już ponad 4 lata. Jestem zadowolony z ich kompleksowej obsługi w zakresie księgowości i części kadrowej, którą również postanowiliśmy powierzyć PG.Dlaczego polecam to biuro?1. Profesjonalizm i rzetelność: Księgi handlowe spółki są prowadzone rzetelnie, a wszelkie zadania realizowane terminowo. (To ważne, aby mieć pewność, że nasze finanse są w dobrych rękach).2. Przyjazna atmosfera: współpraca z Biurem przebiega w bardzo przyjaznej atmosferze. Pracownicy są zaangażowani, otwarci i zawsze gotowi pomóc. Szczególnie chciałbym podkreślić dobry kontakt z Panią Anią, księgową :)Rozmowa z nią to czysta przyjemność, a jej doradztwo jest zawsze konkretne i trafne.3. Fachowa i kompleksowa pomoc: Biuro nie tylko prowadzi księgi, ale również dba o część kadrowo-płacową. W sytuacjach wymagających niezwłocznej interwencji zawsze mogę liczyć na ich wsparcie.W pełni rekomenduję Biuro Rachunkowe PG Partner Gospodarczy wszystkim, którzy poszukują solidnego partnera w zakresie obsługi księgowej oraz kadrowej. To miejsce, gdzie można liczyć na profesjonalizm, zaangażowanie i fachową pomoc.
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech