Nowy limit przychodów dla ksiąg rachunkowych

Od 1 stycznia 2025 roku wprowadzono znaczącą modyfikację limitu przychodów, powyżej którego przedsiębiorcy są zobowiązani do stosowania pełnej księgowości. Zgodnie z najnowszymi zmianami, opublikowanymi w Dzienniku Ustaw, w nowelizacji ustawy o rachunkowości, limit netto przychodów ze sprzedaży zostaje zwiększony o 25%.

Wyższy limit dla ksiąg rachunkowych od 2025 roku

Ustawa z dnia 6 grudnia 2024 roku, która wprowadza zmiany do ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, a także do innych ustaw pokrewnych, została opublikowana w Dzienniku Ustaw dnia 17 grudnia 2024 roku pod pozycją 1863. Zmiana ta, między innymi, podwyższa o 25% do kwoty równowartości 2.500.000 euro limit przychodów netto ze sprzedaży, który, po przekroczeniu, nakłada obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.

Jak wynika z przepisów, zgodnie z art. 24a ust. 6 ustawy o PIT oraz art. 3 ust. 3 ustawy o rachunkowości, limit wyrażony w euro jest przeliczany na złote według średniego kursu euro, który jest ogłaszany przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy. Na przykład, średni kurs euro ogłoszony przez NBP na 1 października 2024 roku (pierwszy dzień roboczy października) wynosił 4,2846 zł. Stosując ten kurs, limit przychodów netto na rok 2025 zostanie ustalony na poziomie 10.711.500 złotych, jak odnotowano w tabeli kursów średnich walut NBP nr 191/A/NBP/2024 z dnia 1 października 2024 roku.

Istotnym aspektem omawianej nowelizacji jest także usunięcie z definicji przychodów netto ze sprzedaży w ustawie o rachunkowości kategorii przychodów z operacji finansowych. To zmiany mające ważne znaczenie, bowiem podniesienie limitu przychodów dla ksiąg rachunkowych pozwoli większej liczbie przedsiębiorstw korzystać z uproszczonej formy rachunkowości, znanej jako podatkowa księga przychodów i rozchodów (PKPiR).

Wyższe limity dla badania sprawozdań finansowych

W ramach ostatnich zmian legislacyjnych dokonano podniesienia progów, które określają potrzebę audytu sprawozdań finansowych przez biegłego rewidenta. Wprowadzona nowelizacja dotyczy tzw. pozostałych jednostek, które będą musiały poddać swoje sprawozdania finansowe badaniu, jeśli w trakcie roku obrotowego, za który sporządzane jest sprawozdanie, spełnione zostaną co najmniej dwa z następujących kryteriów: całkowita suma aktywów bilansowych na dzień zakończenia roku obrotowego przekroczyła równowartość 3 125 000 euro w walucie polskiej, co stanowi wzrost w porównaniu do poprzedniego limitu 2 500 000 euro; netto przychody z działalności operacyjnej, w tym ze sprzedaży towarów i produktów oraz z operacji finansowych, osiągnęły w ciągu roku obrotowego równowartość co najmniej 6 250 000 euro w walucie polskiej, co jest wzrostem względem wcześniejszych 5 mln euro; oraz średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło nie mniej niż 50 osób, co pozostaje niezmienione.

Od kiedy mają być stosowane nowe limity?

Niniejsza nowelizacja wprowadza nowe limity, które będą stosowane, począwszy od roku obrotowego, który zaczyna się po 31 grudnia 2024 roku. W procesie ustalania tych limitów będą brane pod uwagę netto przychody ze sprzedaży towarów i produktów, które zostały osiągnięte w poprzednim roku obrotowym, rozpoczynającym się po 31 grudnia 2023 roku. Celem tej zmiany jest implementacja unijnych regulacji dotyczących raportowania informacji niefinansowych oraz podniesienie progów finansowych definiujących jednostki.

limit przychodów dla ksiąg rachunkowych

Główne założenia nowelizacji obejmują wdrożenie do polskiego systemu prawnego dwóch kluczowych dyrektyw:

  1. Pierwsza z nich to dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 roku, która zmienia rozporządzenie (UE) nr 537/2014, dyrektywę 2004/109/WE, dyrektywę 2006/43/WE oraz dyrektywę 2013/34/UE w kontekście raportowania przez przedsiębiorstwa informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju, opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE L 322 z 16 grudnia 2022 roku, na stronach 15–80.
  2. Druga to dyrektywa delegowana Komisji (UE) 2023/2775 z dnia 17 października 2023 roku, która modyfikuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w zakresie dostosowania kryteriów wielkości przedsiębiorstwa dla mikro-, małych, średnich i dużych jednostek lub grup, opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE L z 21 grudnia 2023 roku.

Celem fundamentalnym dyrektywy 2022/2464 jest umożliwienie szerszemu spektrum przedsiębiorstw raportowanie istotnych, porównywalnych oraz wiarygodnych danych dotyczących zrównoważonego rozwoju, które będą bardziej przydatne dla inwestorów oraz innych zainteresowanych stron. Jest to kluczowe dla realizacji strategicznego celu, polegającego na przekierowaniu przepływów kapitałowych w stronę finansowania firm, które rozwijają się w sposób zrównoważony lub dążą do takiej transformacji. Legislacyjne zmiany w tym obszarze wpisują się w szersze inicjatywy mające na celu przekształcenie Unii Europejskiej w nowoczesną, efektywną i konkurencyjną gospodarkę o zerowej netto emisji gazów cieplarnianych do roku 2050. Działania te mają również na celu ochronę, zachowanie i poprawę zasobów naturalnych Unii Europejskiej oraz ochronę zdrowia i dobrostanu jej obywateli przed zagrożeniami środowiskowymi i ich negatywnymi skutkami.

Z kolei dyrektywa delegowana, przyjęta przez Komisję Europejską 17 października 2023 roku, zasadniczo podnosi o 25% progi finansowe określające poszczególne kategorie jednostek (mikro, małe, średnie oraz duże). Przynależność do określonej kategorii ma bezpośredni wpływ, między innymi, na dostęp do uproszczeń w sprawozdawczości, przewidzianych dyrektywą o rachunkowości (dyrektywa 2013/34/UE) oraz na obowiązek przeprowadzenia audytu sprawozdań finansowych. Wzrost tych progów jest reakcją na wysoką inflację, jaka miała miejsce w Unii Europejskiej w latach 2021-2022, i ma na celu utrzymanie dotychczasowego status quo, czyli uniknięcie sytuacji, w której w wyniku inflacji mikro, małe i średnie jednostki byłyby niezamierzenie poddane zbyt obciążającym wymogom, dotychczas stosowanym do dużych jednostek.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail
Jak biuro rachunkowe w Krakowie może pomóc w optymalizacji podatków?

08 December 2025

Wiele firm zaczyna myśleć o podatkach dopiero wtedy, gdy pojawi się problem: wyższe składki, niespodziewana kontrola lub kwota do zapłaty, która nijak nie pasuje do planów...

post-thumbnail
Limity podatkowe w dół w 2026 r. – kogo dotyczą zmiany?

14 November 2025

Nowy rok przyniesie przedsiębiorcom coś, czego raczej nikt się nie spodziewał – niższe limity podatkowe, choć bez żadnej nowelizacji ustaw. Wszystko przez euro, a dokładniej przez...

post-thumbnail
System kaucyjny a VAT – nowe zasady rozliczeń

03 November 2025

System kaucyjny obowiązuje w Polsce od 1 października 2025 r. i już zdążył wprowadzić sporo zmian w rozliczeniach firm. Dla klientów to kilka groszy więcej przy...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024r.

Zyskaj

  • Dedykowaną księgową i kadrową
  • Obsługę stacjonarną i zdalną
  • Obsługę w języku polskim, angielskim i rosyjskim
  • Konsultacje bez limitów
  • Bezpłatny program do fakturowania online
  • Usługi doradcy podatkowego na życzenie
  • Reprezentację przed urzędami
  • Wysokie ubezpieczenie OC
  • Gwarancję bezpieczeństwa Twoich danych
Otrzymaj ofertę
Otrzymaliśmy łącznie
2 0 9
opinii ze średnią
4 , 8 8
Krzysztof Matusiak
Krzysztof Matusiak
10:23 06 Dec 24
Dream Europa Sp.z o.o.Z biurem PG Partner Gospodarczy współpraca trwa od 2021 roku,dzięki Pani Annie wszystkie rozliczenia są prowadzone profesjonalnie i bezproblemowo.Sprawy z urzędami załatwianeterminowo.Profesjonalne podejście Pani Anny oraz Pani Ewy (po zatrudnieniu pracownika) powoduje,że po dostarczeniu dokumentów do biura wszystko jest konsultowane ,wyjaśniane i rozliczone na bieżąco.Wiedza i profesjonalizm Pani Anny Duda i Ewy Cesarz zachęca do korzystania z usług Waszego biura.Polecam innym przedsiębiorcom do korzystania z firmy PG Partner.
Michał Czarnecki
Michał Czarnecki
10:19 19 Aug 24
Gorąco polecam - usługi księgowe prowadzone są bardzo sumiennie i zawsze terminowo :)
Krystian Goc
Krystian Goc
05:51 13 Aug 24
Zawsze wszystko profesjonalnie i na czas. Współpraca z Panią Anią to czysta przyjemność. Polecam to biuro.
Specbud Wiktor Bereda
Specbud Wiktor Bereda
09:04 02 Jul 24
Po kilku latach współpracy z biurem PG Partner Gospodarczy możemy stanowczo powiedzieć, że nigdy nie mieliśmy tak profesjonalnej obsługi. Nasze relacje biznesowe opierają się na partnerstwie, rzetelności, sumienności, a przede wszystkim terminowości. Zarówno Pani Anna Duda, jak również Pani Ewa Cesarz cechują się profesjonalizmem i chęcią współpracy. Nigdy nie zdarzyło się abyśmy oczekiwali dłużej na jakąkolwiek odpowiedź ze strony biura- wszelkie sprawy omawiane są na bieżąco.
Iwona Stolarska
Iwona Stolarska
10:46 20 May 24
Polecam usługi świadczone przez biuro PG Partner. Pracownicy mają ogromną wiedzę i są bardzo pomocni. Miesieczne deklaracje księgowe i kadrowe wysyłane są na czas. Pomoc Pani Ani przy kontakcie z Urzędem Skarbowym oraz pomoc w wysyłce sprawozdania rocznego była nieoceniona. Dzięki pracy Pani Ani, Magdy i Weroniki mogę zajmować się prowadzeniem działalności nie martwiąc się o sprawy księgowe.
Leszek L.
Leszek L.
09:31 13 May 24
Gorąco polecam.. współpraca bezproblemowa... Pani Ania miła uśmiechnięta nigdy nas nie zawiodła...
Forge Play
Forge Play
16:12 10 May 24
Zdecydowanie polecam całą firmę jak i panią Kowalską zajmującą kadrami i płacami.
Jubiler Kroza
Jubiler Kroza
10:13 10 May 24
Współpracujemy z księgową Pani Svetlaną oraz kadrowej Pani Magdaleną od dwóch lat. Polecamy! Ich profesjonalizm, uprzejmość i zaangażowanie w naszą firmę zasługują na najwyższe pochwały. Zawsze cierpliwie odpowiadają na nasze pytania, co pomaga nam czuć się pewnie w kwestiach finansowych.
Żaneta Duliban
Żaneta Duliban
08:08 10 May 24
Kadry w mojej Spółce prowadzi Pani Magda, z którą mam bezproblemowy kontakt sms, mail i telefoniczny. Zawsze chętnie odpowie na każde pytanie, a wszystkie dokumenty są na czas.Polecam współpracę :))
B2B Service
B2B Service
08:55 25 Apr 24
Bardzo chciałbym podzielić się moimi wrażeniami na temat biura rachunkowego PG Partner Gospodarczy w Katowicach, a zwłaszcza mojej księgowej, Pani Annie Dudzie. Od momentu rozpoczęcia współpracy z tym biurem, doświadczyłem profesjonalizmu, zaangażowania i niezwykłej precyzji w prowadzeniu mojej księgowości.Pani Anna Duda wykazuje się ogromną wiedzą oraz doświadczeniem w dziedzinie księgowości, zawsze służąc mi pomocą w rozwiązywaniu wszelkich problemów. Jej staranność i dokładność w pracy dają mi pewność, że moje finanse są w najlepszych rękach.Dodatkowo, biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy w Katowicach jest miejscem, które cechuje profesjonalizm, elastyczność i otwartość na potrzeby klienta. Obsługa jest zawsze uprzejma i pomocna, a wszelkie sprawy są załatwiane sprawnie i terminowo.Zdecydowanie polecam biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy oraz Panią Annę Dudę wszystkim przedsiębiorcom poszukującym solidnego partnera w dziedzinie księgowości.
Iulian Dordea
Iulian Dordea
12:12 23 Apr 24
At the bookkeeping company "PG Partner Gospodarczy - Katowice" i met wonderful people, that were always, ALWAYS very helpful. Their office location in Katowice is right on the pietonal street, with easy access. And with their group of companies, they offer many other services for Polish companies (companies setup in Poland, HR services, virtual office, etc etc.). Should someone need bookkeeping services in Katowice area, I recommend to contact them.W firmie księgowej "PG Partner Gospodarczy - Katowice" spotkałem wspaniałych ludzi, którzy zawsze, ZAWSZE byli bardzo pomocni. Ich biuro w Katowicach znajduje się tuż przy głównej ulicy, z łatwym dostępem. A wraz ze swoją grupą firm oferują wiele innych usług dla polskich firm (zakładanie firm w Polsce, usługi HR, wirtualne biuro itp.). Jeśli ktoś potrzebuje usług księgowych w okolicach Katowic, polecam skontaktować się z nimi.
Jacek Cholewa
Jacek Cholewa
10:35 23 Apr 24
Biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy jest Biurem profesjonalnym, sumiennym i co bardzo ważne terminowym. Prowadzę działalność gospodarczą ponad 23 lata i korzystałem wcześniej z różnych Biur. Współpraca z PG trwa już nieprzerwanie od kilku ładnych lat i jest współpraca bezproblemową. Ze strony Biura można liczyć na wsparcie, doradztwo a tematy trudne rozwiązywane są "od ręki". Personel Biura poza profesjonalnym podejściem, wiedzą, starannością charakteryzuje się "ludzkim podejściem". Korzystając z okazji chciałbym podziękować Pani Ani i Pani Ewie za pilnowanie moich tematów :-)
Maciej D
Maciej D
20:12 28 Mar 24
Współpracuję z Biurem Rachunkowym PG Partner Gospodarczy od momentu powołania naszej spółki, czyli już ponad 4 lata. Jestem zadowolony z ich kompleksowej obsługi w zakresie księgowości i części kadrowej, którą również postanowiliśmy powierzyć PG.Dlaczego polecam to biuro?1. Profesjonalizm i rzetelność: Księgi handlowe spółki są prowadzone rzetelnie, a wszelkie zadania realizowane terminowo. (To ważne, aby mieć pewność, że nasze finanse są w dobrych rękach).2. Przyjazna atmosfera: współpraca z Biurem przebiega w bardzo przyjaznej atmosferze. Pracownicy są zaangażowani, otwarci i zawsze gotowi pomóc. Szczególnie chciałbym podkreślić dobry kontakt z Panią Anią, księgową :)Rozmowa z nią to czysta przyjemność, a jej doradztwo jest zawsze konkretne i trafne.3. Fachowa i kompleksowa pomoc: Biuro nie tylko prowadzi księgi, ale również dba o część kadrowo-płacową. W sytuacjach wymagających niezwłocznej interwencji zawsze mogę liczyć na ich wsparcie.W pełni rekomenduję Biuro Rachunkowe PG Partner Gospodarczy wszystkim, którzy poszukują solidnego partnera w zakresie obsługi księgowej oraz kadrowej. To miejsce, gdzie można liczyć na profesjonalizm, zaangażowanie i fachową pomoc.
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech | Polityka prywatności