Ochrona konkurencji i konsumentów – zabezpieczenia dla przedsiębiorców

Mnogość przepisów regulujących kwestie związane z prowadzeniem działalności często budzi wątpliwości. Nie zawsze dokładnie rozumiemy, co oznaczają konkretne regulacje. Tak też jest z nowelizacją ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która weszła w życie w maju 2023 r. Jakie zabezpieczenia dla przedsiębiorców wprowadziły znowelizowane przepisy? Jakie zmiany są istotne w kontekście spraw dochodzeniowych w UOKiK?

Ochrona konkurencji i konsumentów – co dokładnie reguluje ustawa?

Nazwa wydaje się jasna, jednak ustawa ta reguluje tak wiele kwestii, że niekiedy przedsiębiorcy nie są w stanie samodzielnie wszystkiego zrozumieć. I nic w tym dziwnego, jednak warto zapoznać się z najważniejszymi jej zapisami. Istotne jest zwłaszcza to, że nieznajomość przepisów nie zwalnia nikogo z obowiązku ich przestrzegania i nie jest argumentem przemawiającym za brakiem konsekwencji.

Jeśli chodzi o ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów, jest ona szczególnie ważna w kontekście zasad funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Przede wszystkim jej cele to:

  • Przeciwdziałanie praktykom ograniczającym konkurencję na rynku;
  • Ochrona przed narzucaniem nieuczciwych cen – sztucznie zawyżonych cen;
  • Zabezpieczenie przed stosowaniem niezgodnych z prawem klauzul w umowach;
  • Zminimalizowanie ryzyka nierzetelnych informacji na temat towarów i usług.

Są to jednak w większej mierze zabezpieczenia dla konsumentów przed nieuczciwymi praktykami. Co z przedsiębiorcami?

Nowelizacja przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów

20 maja 2023 roku w życie weszły zmiany na mocy nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Cel ich wprowadzenia tłumaczy się jako konieczność implementacji przepisów unijnych do tych obowiązujących w danym kraju. Ma to skutkować zwiększeniem skuteczności w przestrzeganiu unijnych zasad konkurencji na rynkach wewnętrznych.

1. Przekazanie informacji do Prezesa UOKiK

Do tej pory standardowym narzędziem Prezesa UOKiK do prowadzenia spraw dochodzeniowych było pozyskiwanie informacji lub dokumentów. Taki proces polegał na wysłaniu żądania na piśmie podmiotowi. W piśmie jasno wykazywano czego dotyczy sprawa i co podlega wyjaśnieniu, a także w jakim terminie dane informacje mają zostać przekazane, również z ewentualną dokumentacją.

Dotychczas obowiązujące przepisy ograniczały jednak sposób kierowania żądania przekazania informacji. Mogło być kierowane one wyłącznie do przedsiębiorców, a ponadto, jak wskazywało obowiązujące prawo, mogły być to jedynie „wszelkie konieczne informacje i dokumenty”.

Od 20 maja 2023 r. zaszły jednak diametralne zmiany w tej sprawie. Dotyczą one przede wszystkim sposobu przekazywania informacji. Obecnie Organ może pozyskiwać informacje nie tylko od przedsiębiorców, ale też od osób fizycznych. Ponadto może skierować żądanie również do osób prawnych i jednostek organizacyjnych, które nie mają osobowości prawej, ale mają zdolność prawną.

Czym skutkuje wprowadzenie zmian i co oznacza to dla przedsiębiorców? Przede wszystkim prowadzący działalność nie stanowi już jedynego źrodła informacji dla Prezesa UOKiK. Organ może zaangażować w dane dochodzenie w zasadzie wszystkie podmioty, które mają jakieś powiązanie ze sprawą. Dla przedsiębiorców jest to problem w szczególności w kontekście rozstania się z byłym pracodawcą, jeśli nastąpiło to w nienajlepszych okolicznościach czy relacjach obu stron.

2. Kontrola przedsiębiorcy

Jest to jeden z podstawowych instrumentów dochodzeniowych, które dotyczą przedsiębiorców. Narzędzie to jest wykorzystywane w sprawach o różnym charakterze. Mogą to być zarówno sprawy antymonopolowe, jak i sprawy konsumenckie.

Kontrola najczęściej ma miejsce w postępowaniach związanych z zawieraniem porozumień niedozwolonych prawem. Bardzo istotne jest to, że do prowadzenia kontroli jest uprawniony nie tylko sam Prezes, ale wskazani do postępowania pracownicy UOKiK. Wyznaczeni mają prawo do składania żądań dot. udostępnienia informacji, ale też uzyskują prawo do dostępu do gruntu, budynków, lokali, transportu czy innych przedmiotów związanych ze sprawą.

W związku z tym przedsiębiorcy są po prostu zobligowani do tego, aby udostępnić podczas kontroli wszystkie wymagane miejsca czy ruchomości. Są to różnego rodzaju pisma, akta, księgi podatkowe, a także środa transportu danej firmy i jej lokale. Ponadto, obejmuje to również dokumenty w wersji elektronicznej. Często konieczne jest udostępnienie pracownikom UOKiK nośników danych czy systemów informatycznych.

Nowelizacja jednak daje swego rodzaju zabezpieczenie. Chodzi o ówczesną możliwość żądania składania ustnych wyjaśnień w czasie kontroli, która została zmieniona. Aktualnie kontrolujący może wymagać takich wyjaśnień, ale tylko od pracownika lub osoby, która wykonuje w jego imieniu jakieś czynności, czy też robi to na podstawie umowy, innej niż umowa o pracę. Pracownicy będą mogli przesłuchać w związku z tym każdego pracownika firmy kontrolowanej. Jednak ustne wyjaśnienia muszą być ograniczone wyłącznie do przedmiotu kontroli.

Bardzo istotne jest w tym kontekście to, że osoby przesłuchiwane mają tzw. wolność od samooskarżania. Pracownik może nawet odmówić przekazania informacji, jeśli naraża go to na odpowiedzialność karną. Ochronie podlegają również małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo i osoby powinowate w tej samej linii lub stopniu pracownika. Są to także osoby przez niego przysposobione, pozostające w stosunku opieki lub kurateli, czy też we wspólnym pożyciu.

Bardzo ważne jest to, że ochrona konkurencji i konsumentów ustanowiona przez aktualne przepisy obowiązuje także po ustaniu małżeństwa lub rozwiązaniu w.w. stosunków.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Prawo pracy: wymiar czasu pracy na pełny etat w 2025 roku

30 January 2025

Kodeks pracy dokładnie określa maksymalną liczbę godzin pracy, jaką pracownik może wykonać w ciągu miesiąca oraz definiuje zasady ustalania wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych i...

post-thumbnail

Jawność wynagrodzeń – nowa dyrektywa UE

22 January 2025

Unia Europejska przyjęła Dyrektywę 2023/970, której celem jest zmniejszenie luki płacowej między kobietami a mężczyznami. Nowe przepisy odpowiadają za większą jawność wynagrodzeń zgodnie z zasadą „równa...

post-thumbnail

Minimalne wynagrodzenie 2025 – wzrost płacy minimalnej od stycznia

30 December 2024

W 2024 r. wynagrodzenie za pracę było podwyższane dwa razy w ciągu roku – w styczniu i lipcu. Jednak w 2025 r. minimalna płaca zostanie zaktualizowana...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024 r.

Dlaczego my?

PG Partner Gospodarczy to profesjonalne biuro rachunkowe z oddziałami w 10 największych miastach w Polsce.

  • Doświadczony i silny zespół

    Zatrudniamy profesjonalistów, którzy nie tylko zaksięgują Twoje dokumenty, ale też podzielą się wiedzą, doradzą w kwestiach biznesowych oraz podatkowych.

Otrzymaliśmy łącznie
1 5 1
opinii ze średnią
4 , 9 8

Opinie

Tomasz Pyk
Tomasz Pyk
10:07 23 Jan 25
Najwyższy poziom usług i wiedzy.Uprzejmi, dostępni i pomocni fachowcy.Współpraca to czysta przyjemność.POLECAM!
Martyna Matelska
Martyna Matelska
19:16 24 Nov 24
Obsługa bardzo profesjonalna
Magda Radek
Magda Radek
14:40 24 Nov 24
Marianna Cholewa
Marianna Cholewa
10:21 19 Nov 24
Maciej Bartnicki
Maciej Bartnicki
09:42 12 Nov 24
Bardzo duże zaangażowanie w załatwianiu spraw. Milo sprawnie. Gorąco polecam 🙂
Weronika Lipka
Weronika Lipka
07:14 11 Nov 24
Świetne biuro, pełen profesjonalizm i do tego z uśmiechem :) obsługa rzeczowa i na najwyższym poziomie, polecam!
Adam K
Adam K
19:28 03 Nov 24
Konto Prywatne
Konto Prywatne
19:28 03 Nov 24
Wszystko ok
Weronika Sekreta
Weronika Sekreta
19:26 03 Nov 24
Aleksandra dfgrg
Aleksandra dfgrg
13:46 03 Nov 24
Daria Czekała
Daria Czekała
22:21 02 Nov 24
Marius Kolanowski
Marius Kolanowski
09:25 02 Aug 24
Dziękuję za profesjonalne podejście biura we wszystkich sprawach, w których GP Partner reprezentuje moją firmę. Szczególnie pragnę podziękować Pani Juli Jankiewicz za jej podejście do pracy.
R / A
R / A
10:52 20 Jun 24
Polecam jak najbardziej
MK
MK
08:00 29 May 24
Profesjonalna obsługa, terminowe działanie i fachowa wiedza. Zawsze mogę liczyć na szybką i dokładną obsługę.Gorąco polecam!
Żaneta Duliban
Żaneta Duliban
08:04 10 May 24
Księgowością mojej Spółki zajmuje się Pani Julia, która jest w 100% zaangażowana w to, co robi. Bezproblemowy kontakt sms, mail i telefoniczny. Pani Julia posiada ogromną wiedzę, zawsze doradzi najlepsze rozwiązanie. :)
Build Investments
Build Investments
09:13 24 Apr 24
Fantastyczna współpraca z Panią Julią: reaguje na każdy kontakt, profesjonalność oraz zaangażowanie ponad normę i w każdym calu, bardzo pomocna, uprzejma i życzliwa osoba z dużą wiedzą.
Tomek
Tomek
11:47 23 Apr 24
Z biura jestem bardzo zadowolony. Wszystko terminowo i profesjonalnie. Bardzo dobry kontakt z Panią Julią, która obsługuje moją firmę. Polecam z czystym sumieniem
Adam Dobosz
Adam Dobosz
10:31 23 Apr 24
Profesjonalne podejście do potrzeb indywidualnych, rzetelne i terminowe sprawozdania i raporty. Firma PG Partner Gospodarczy Wrocław obsługuje moją firmę już kilka, polecam.
Wakor Wrocław
Wakor Wrocław
15:53 26 Mar 24
Z biurem PG Partner Gospodarczy Wrocław współpracujemy od stycznia tego roku i z czystym sumieniem możemy je polecić. Cenimy ich za profesjonalizm, kompleksową obsługę, atrakcyjne ceny i nowoczesne rozwiązania. Szczególnie doceniamy możliwość korzystania z obsługi całkowicie online.
Anastasiya Piterska
Anastasiya Piterska
17:09 11 Mar 24
Polecam biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy. Wszystkie dokumenty są na czas oraz kompletne. Pani (opiekun) jest niezwykle pomocna i kompetentna. Przyjemna cena oraz pełna uczciwość ze strony pracowników. Są zawsze dostępni i chętni udzielenia pomocy. Polecam z całego serca!
Marta Gaik
Marta Gaik
09:38 08 Mar 24
Polecam biuro. Każda z osób niezwykle merytoryczna i kompetentna. Dedykowany opiekun to jeden z największych plusów współpracy. Bezproblemowy kontakt, pomoc, doradztwo przy zachowaniu uczciwych stawek. Zdecydowanie polecam każdemu, kto szuka przyjaznej i kompetentnej księgowości.
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech