Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Przechowywanie e-faktur. Zmiany w 2024 r.

Ministerstwo Finansów już w zeszłym roku ogłosiło, że od 1 lipca 2024 roku będzie obowiązywać Krajowy System e-Faktur, czyli KSeF. Jednak w styczniu resort poinformował o istotnych zmianach, które wydłużą ten czas. Kiedy ostatecznie zacznie obowiązywać KSeF? Na czym polegają zmiany w przechowywaniu e-faktur w 2024 roku?

Czym jest KSeF?

Głównym założeniem Krajowego Systemu e-Faktur miało być obowiązkowe wystawianie faktur przez przedsiębiorców. Jako nowa metoda, system ten miał fundamentalnie zmienić proces nie tylko fakturowania, ale też obiegu dokumentów dla podatników.

Krajowy System e-Faktur na zasadzie dobrowolności funkcjonuje od 1 stycznia 2022 roku. Pozwala ona na wystawianie, otrzymywanie i przechowywanie faktur ustrukturyzowanych.

W naturalny sposób pojawiło się wiele wątpliwości na polu tego, jak będzie działać KSeF. Obecnie jednak przełożono termin wprowadzenia w życie nowego systemu. Początkowo miał wejść on w życie już 1 lipca 2024 roku (od 1 stycznia 2025 roku w przypadku małych i średnich firm zwolnionych z VAT), jednak ostatecznie zmianę zaplanowano na późniejszy termin.

Dlaczego przełożono termin zmiany przepisów?

Ministerstwo Finansów poinformowało o tym, że w nowym systemie wykryto błędy o statusie krytycznym, które sprawiają, że nie jest możliwe odpowiedzialne wprowadzenie obowiązku fakturowania w KSeF w pierwotnie przewidzianym terminie. Zapowiedziano wewnętrzny audyt systemu i ostatecznie zakłada się, że w 2024 roku nowe przepisy nie wejdą w życie.

Ostateczny termin rozpoczęcia okresu obowiązkowego funkcjonowania KSeF zostanie ogłoszony po zakończeniu audytu. Jednak jedno jest pewne: system ten prędzej czy później zacznie obowiązywać. Jakie zmiany są więc istotne dla przedsiębiorców?

KSeF – najważniejsze zmiany dla przedsiębiorców

Podstawową kwestią jest maksymalne ograniczenie stosowania papierowej dokumentacji. Z założenia bezpieczna archiwizacja dokumentów i możliwość stałego dostępu do dowodów sprzedaży ma być uruchomiona przez całą dobę. Kluczowe jest to, aby przedsiębiorcy mieli do nich dostęp w każdym miejscu i o każdej porze.

Tym samym KSeF ma wspomóc przedsiębiorców w bezpiecznej archiwizacji dokumentów finansowych. Jednocześnie ma być to system ułatwiający organom podatkowym sprawowanie kontroli i nadzoru.

KSeF

Jak długo ma trwać przechowywanie e-faktur w KSeF?

W ramach funkcjonowania Krajowego Systemu e-Faktur przechowywanie faktur ustrukturyzowanych ma trwać 10 lat. Czas ten jest liczony od końca roku, w którym został dany dokument wystawiony. Po tym czasie dokumentacja ma być usuwana z systemu. Jeśli więc przedsiębiorca chce przechowywać je dłużej, musi samodzielnie dokonać ich archiwizacji również i poza KSeF.

Jak archiwizować dokumenty?

Archiwizacja dokumentów jest niezbędnym procesem, jeśli przedsiębiorca chce liczyć na prawo do odliczenia podatku VAT. Organy kontrolne dokonują weryfikacji wystawionych oraz otrzymanych faktur – co przy udziale systemu KSeF będzie usprawnione.

Należy pamiętać o trym, że podatnik ma prawo przechowywać dowody w formie elektronicznej lub papierowej również poza KSeF – oczywiście po uprzednich wprowadzeniu dokumentów do tego systemu. Z założenia warto dokona archiwizacji nie tylko w archiwum KSeF, ale i przy użyciu innych narzędzi. Zaleca się pobieranie i katalogowanie faktur dot. m.in. nabycia środków trwałych.

Kiedy nie trzeba wystawiać faktur w KSeF?

Z obowiązkowego fakturowania w KSeF zostały wyłączone pewne rodzaje działalności, które wymagają zapewnienia szczególnego udokumentowania przeprowadzonej czynności i które mają szczególne wymagania o charakterze techniczno-organizacyjnym.

Z obowiązkowego fakturowania są zwolnione m.in. następujące czynności:

  • Usługi w zakresie sprawowania kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, za które pobiera się opłaty trasowe, które są udokumentowane fakturami wystawianymi za miesięczne okresy przez CRCO, czyli Centralne Biuro Opłat Trasowych Europejskiej Organizacji do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej. Te są wystawiane w imieniu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
  • Świadczenie usług przejazdu autostradą płatną, który są udokumentowane fakturami w formie biletu jednorazowego wystawionymi przez:
    • podatników VAT z uprawnieniem do świadczenia takich usług;
    • podmioty działające w imieniu i na rzecz podatnika;
    • upoważnione do tego przez osoby trzecie.
  • Świadczenie usług przewozu na odległość udokumentowanych fakturami w formie jednorazowego biletu, wystawionymi przez podmioty działające w imieniu i na rzecz podatnika. Wystawione przez podatników podatku VAT uprawnionych do świadczenia tego typu usług lub upoważnione przez niego osoby trzecie. W tym miejscu mowa o przewozie na odległość następującymi typami przewozu:
    • Taborem samochodowym;
    • Kolejami normalnotorowymi;
    • Statkami pełnomorskimi;
    • Środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej;
    • Promami;
    • Śmigłowcami i samolotami.

Co istotne, nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w przypadku świadczeń zwolnionych od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 7, 37–41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług udokumentowanych fakturami lub innymi dowodami). Obowiązek nie istnieje także przy dostawie towarów lub świadczeń usług udokumentowanych fakturami wystawionymi zgodnie z art. 106d ust. 1 Ustawy VAT, gdy nabywca nie jest zidentyfikowany za pomocą numeru identyfikacji podatkowej na potrzeby dokonania danej czynności.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

CIT estoński – księgowanie przychodów i kosztów w praktyce

10 March 2025

Wprowadzony estoński CIT, czyli ryczałt dochodów od spółek, jest alternatywną formą opodatkowania dla firm, która znacznie różni się od tradycyjnego CIT. W tym kontekście bardzo istotne...

post-thumbnail

Ulga na powrót – zerowy PIT dla wracających z emigracji

03 March 2025

Osoby wracające do Polski z zagranicy mogą skorzystać ze specjalnych preferencji podatkowych. Jednym z atrakcyjnych rozwiązań jest ulga na powrót, wprowadzona przez Polski Ład. Jakie są...

post-thumbnail

Zielone podatki i opłaty środowiskowe (ESG)

26 February 2025

Zmiany klimatyczne i degradacja środowiska spowodowały wiele wyzwań związanych z wprowadzeniem instrumentów polityki fiskalnej, wspierających zrównoważony rozwój. Bardzo istotne w tym kontekście są zielone podatki i...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024 r.

Dlaczego my?

PG Partner Gospodarczy to profesjonalne biuro rachunkowe z oddziałami w 10 największych miastach w Polsce.

  • Doświadczony i silny zespół

    Zatrudniamy profesjonalistów, którzy nie tylko zaksięgują Twoje dokumenty, ale też podzielą się wiedzą, doradzą w kwestiach biznesowych oraz podatkowych.

Otrzymaliśmy łącznie
1 7 2
opinii ze średnią
4 , 9 7

Opinie

Jakub Grajek
3 months ago
Polecam w 100% ! Rzetelna i wykfalifikowana kadra spełni oczekiwania najbardziej wymagających.
Koray Kemaloğlu
4 months ago
Rozwiązali mój problem, który ciągnął się przez rok! Najbardziej rozsądna cena na rynku. Gorąco polecam!
Roman Kolesov
4 months ago
Polecam ich każdemu, kto robi B2B lub potrzebuje usług księgowych, odpowiedział na wiele moich pytań i wszystko ładnie i łatwo uporządkował, moim zdaniem cena jest bardzo dobra za usługę.
Krystian Klesiński
4 months ago
Jestem zadowolony ze współpracy z p. Kingą :)
Zobacz więcej
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech | Polityka prywatności