Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Schemat podatkowy – na czym polega i kogo dotyczy raportowanie?

Ustawodawca wprowadza skuteczne narzędzia mające na celu optymalizację systemu podatkowego oraz ograniczenie agresywnych strategii. Ważnym elementem tych działań są tzw. schematy podatkowe, wspierane przez przepisy nakładające obowiązek ich szczegółowego raportowania. Jakie są zasady ich działania? Kto musi zgłaszać schemat podatkowy i w jakich okolicznościach? Odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule!

Czym są schematy podatkowe?

Regulacja zwana schematem podatkowym stanowi odpowiedź na agresywną optymalizację podatkową, wprowadzając wymóg zgłaszania określonych transakcji zarówno transgranicznych, jak i krajowych. Termin ten jest bardziej obszerny niż pojęcie korzyści podatkowej opisane w art. 3 pkt 18 Ordynacji podatkowej, bowiem zgłoszenie może dotyczyć także sytuacji, które nie przynoszą bezpośrednich korzyści podatkowych.

W Polsce obowiązek raportowania schematów podatkowych MDR reguluje Ordynacja Podatkowa z 2019 roku, która wdraża dyrektywę unijną DAC6. Polskie przepisy idą jednak dalej niż unijne, rozszerzając zakres obowiązków i wzbogacając katalog cech rozpoznawczych o dodatkowe 9, co daje w sumie 24.

Pomimo wprowadzenia wyjaśnień podatkowych, przepisy te nadal rodzą liczne problemy interpretacyjne. Niezgłaszanie lub błędne raportowanie MDR wiąże się z surowymi konsekwencjami prawnymi.

Schemat podatkowy a uzgodnienie

Aby precyzyjnie opisać pojęcie schematu podatkowego, konieczne jest zrozumienie terminu uzgodnienie. Zgodnie z treścią art. 86a § 1 pkt 16 Ordynacji podatkowej jest to działanie lub seria działań (zarówno faktycznych, jak i prawnych), które w swoim zakresie obejmują co najmniej jednego podatnika lub wpływają na powstanie bądź brak obowiązku podatkowego. Definicja ta jest obszerna i zawiera wszelkie działania podejmowane przez podatników, które mogą wpłynąć na obciążenie podatkowe. Przykładem takiego uzgodnienia może być wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej lub skorzystanie z ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

schemat podatkowy

Z kolei schematy podatkowe definiowane są jako strategiczne rozwiązania opracowane na podstawie dogłębnej wiedzy o prawie podatkowym, mające na celu uzyskanie korzyści podatkowych. Schemat podatkowy to zatem takie uzgodnienie, które osiąga główną korzyść podatkową i charakteryzuje się rozpoznawalnymi cechami, takimi jak poufność działań, zmiana kwalifikacji dochodów, przejęcie spółki ponoszącej straty czy obieg finansowy obejmujący powiązane transakcje, a także inne unikalne cechy, takie jak zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu płatności między powiązanymi podmiotami.

Kogo dotyczy obowiązek raportowania schematów podatkowych?

Analiza przepisów prawnych umożliwia identyfikację trzech głównych kategorii stron zobligowanych do składania raportów. Pierwsza grupa to promotorzy, czyli osoby fizyczne, prawne lub jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej, na przykład doradcy podatkowi, adwokaci, radcowie prawni, pracownicy banków czy innych instytucji finansowych doradzający klientom, nawet jeśli nie mają oni miejsca zamieszkania, siedziby czy zarządu w kraju. Zakres obowiązków promotora obejmuje opracowanie, oferowanie, udostępnianie, implementowanie lub zarządzanie procesem wdrażania uzgodnień.

Druga kategoria to korzystający, czyli osoby fizyczne, prawne lub jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej, której udostępnione jest uzgodnienie, lub które wdrażają, są przygotowane do wdrożenia lub dokonały działań mających na celu wdrożenie uzgodnienia.

Trzecia grupa to osoby wspomagające, takie jak biegli rewidenci, notariusze, księgowi, dyrektorzy finansowi, pracownicy banków czy innych instytucji finansowych, którzy są osobami fizycznymi, prawymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej. W ramach swojej działalności zawodowej, specjalizacji i zakresu wykonywanych zadań podejmują się oni, z należytą starannością, udzielenia pomocy, wsparcia lub porad w zakresie opracowania, wprowadzenia do obrotu, organizacji, udostępnienia do wdrożenia lub nadzorowania wdrożenia uzgodnienia, bezpośrednio lub za pośrednictwem innych osób.

Jak wygląda raportowanie schematów podatkowych krajowych?

Zgodnie z Ordynacją podatkową obowiązek raportowania schematów krajowych występuje w przypadku, gdy korzystający z nich jest podmiotem kwalifikowanym, czyli gdy jego przychody, koszty lub aktywa przekraczają wartość 10 mln euro, lub gdy wartość rynkowa rzeczy bądź praw objętych schematem wynosi ponad 2,5 mln euro.

Oprócz tego niezbędne jest, aby korzystający spodziewał się uzyskania korzyści podatkowej, która obejmuje zarówno zmniejszenie wysokości zobowiązań podatkowych, jak i opóźnienie ich powstania, a także musi być spełniony co najmniej jeden dodatkowy warunek określony jako ogólna cecha rozpoznawcza.

Schemat podatkowy powinien również odpowiadać na co najmniej jeden z licznych innych warunków, które nie są zależne od głównej korzyści. Te dodatkowe warunki obejmują wpływ na odroczone aktywa podatkowe lub rezerwy z tytułu podatku odroczonego, które są istotne z punktu widzenia rachunkowości i przekraczają 5 mln zł rocznie oraz sytuacje, w których nie pobiera się podatku u źródła w kwocie powyżej 5 mln zł rocznie, co miałoby miejsce w przypadku niestosowania umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub zwolnienia.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Schemat podatkowy – na czym polega i kogo dotyczy raportowanie?

24 March 2025

Ustawodawca wprowadza skuteczne narzędzia mające na celu optymalizację systemu podatkowego oraz ograniczenie agresywnych strategii. Ważnym elementem tych działań są tzw. schematy podatkowe, wspierane przez przepisy nakładające...

post-thumbnail

Czym jest i ile wynosi podatek Belki?

19 March 2025

Podatek Belki, znany również jako podatek od dochodów kapitałowych, zaczął obowiązywać w 2002 roku i wziął swoją nazwę od Marka Belki, ówczesnego ministra finansów. Podatek ten...

post-thumbnail

Podatek od ogrzewania gazem – kiedy wchodzi?

17 March 2025

Nowy podatek od ogrzewania gazem jest ściśle związany z unijną polityką redukcji gazów cieplarnianych i wprowadzeniem systemu ETS2. Opłata ma objąć zarówno firmy, jak i gospodarstwa...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024 r.

Dlaczego my?

PG Partner Gospodarczy to profesjonalne biuro rachunkowe z oddziałami w 10 największych miastach w Polsce.

  • Doświadczony i silny zespół

    Zatrudniamy profesjonalistów, którzy nie tylko zaksięgują Twoje dokumenty, ale też podzielą się wiedzą, doradzą w kwestiach biznesowych oraz podatkowych.

Otrzymaliśmy łącznie
1 7 2
opinii ze średnią
4 , 9 7

Opinie

Krzysztof Matusiak
3 months ago
Dream Europa Sp.z o.o.Z biurem PG Partner Gospodarczy współpraca trwa od 2021 roku,dzięki Pani Annie wszystkie rozliczenia są prowadzone profesjonalnie i bezproblemowo.Sprawy z urzędami załatwianeterminowo.Profesjonalne podejście Pani Anny oraz Pani Ewy (po zatrudnieniu pracownika) powoduje,że po dostarczeniu dokumentów do biura wszystko jest konsultowane ,wyjaśniane i rozliczone na bieżąco.Wiedza i profesjonalizm Pani Anny Duda i Ewy Cesarz zachęca do korzystania z usług Waszego biura.Polecam innym przedsiębiorcom do korzystania z firmy PG Partner.
Michał Czarnecki
7 months ago
Gorąco polecam - usługi księgowe prowadzone są bardzo sumiennie i zawsze terminowo :)
Krystian Goc
7 months ago
Zawsze wszystko profesjonalnie i na czas. Współpraca z Panią Anią to czysta przyjemność. Polecam to biuro.
Specbud Wiktor Bereda
8 months ago
Po kilku latach współpracy z biurem PG Partner Gospodarczy możemy stanowczo powiedzieć, że nigdy nie mieliśmy tak profesjonalnej obsługi. Nasze relacje biznesowe opierają się na partnerstwie, rzetelności, sumienności, a przede wszystkim terminowości. Zarówno Pani Anna Duda, jak również Pani Ewa Cesarz cechują się profesjonalizmem i chęcią współpracy. Nigdy nie zdarzyło się abyśmy oczekiwali dłużej na jakąkolwiek odpowiedź ze strony biura- wszelkie sprawy omawiane są na bieżąco.
Zobacz więcej
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech | Polityka prywatności