Ulga na ekspansję – czyli podwójne rozliczenie kosztów reklamy
Prowadzisz firmę i inwestujesz w reklamę swoich produktów? Możesz skorzystać z ulgi na ekspansję, która umożliwia Ci podwójne rozliczenie wydatków. Jest to jeden z najbardziej niedocenianych sposobów na obniżenie podatku dochodowego, a przy tym całkowicie legalny i dostępny dla większości przedsiębiorców. Na czym polega taka preferencja podatkowa? Jakie warunki musisz spełnić, żeby skorzystać z ulgi na ekspansję?
Co to jest ulga na ekspansję? Na czym polega zwolnienie?
Ulga na ekspansję to preferencja podatkowa wprowadzona do ustawy o PIT (art. 26gb) i CIT (art. 18eb). Jej głównym celem jest zachęcenie firm do aktywnego promowania swoich produktów i szukania nowych rynków zbytu, również za granicą.
Korzystając z ulgi na ekspansję, możesz dodatkowo odliczyć od dochodu koszty poniesione na promocję i reklamę. Jest to możliwe nawet wtedy, gdy już raz zaliczyłeś je do kosztów uzyskania przychodu.
Na czym polega podwójne rozliczenie w ramach ulgi na ekspansję?
Wydatki na reklamę produktów możesz rozliczyć podwójnie. Mówiąc dokładniej: raz ujmujesz je w kosztach uzyskania przychodu, a drugi raz odliczasz od podstawy opodatkowania w ramach ulgi. Dzięki temu możesz obniżyć podatek dochodowy bez ponoszenia dodatkowych wydatków.
Kto może skorzystać z ulgi na ekspansję?
Z ulgi na ekspansję mogą skorzystać:
- osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (opodatkowane na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym), oraz
- podatnicy CIT, czyli spółki kapitałowe i inne osoby prawne.
Uwaga! Ulga na ekspansję nie przysługuje podatnikom rozliczającym się ryczałtem ewidencjonowanym. Aby z niej skorzystać, musisz być podatnikiem PIT lub CIT i rozliczać dochód, a nie przychód.
Jakie wydatki można odliczyć w ramach ulgi na ekspansję?
Katalog wydatków jest całkiem szeroki, ale co najważniejsze, odnosi się wyłącznie do produktów. Ulga dotyczy ekspansji w zakresie sprzedaży towarów, nie np. szkoleń, doradztwa czy usług IT.
Co możesz rozliczyć podwójnie? Zgodnie z ustawą, ulga na ekspansję obejmuje:
- Koszty udziału w targach i wystawach (opłaty za stoisko, transport materiałów, ale również zakup biletów lotniczych, zakwaterowanie i wyżywienie dla Ciebie oraz pracowników).
- Przygotowanie dokumentacji potrzebnej do przetargów i ofert, niezbędnej do sprzedaży, szczególnie dotyczącej certyfikacji towarów i rejestracji znaków towarowych.
- Działania reklamowe produktów, w tym:
- reklamy online (Google Ads, Meta Ads),
- produkcję materiałów reklamowych (banery, spoty),
- kampanie mailingowe i influencer marketing,
- reklamy w prasie, telewizji i radiu.
Pamiętaj! Ulga nie obejmuje promocji marki firmy jako takiej. Dotyczy wyłącznie konkretnych produktów.
Warunki skorzystania z ulgi na ekspansję
Samo poniesienie wydatków reklamowych nie wystarczy, aby zostać uprawnionym do podwójnego rozliczenia. Jeśli chcesz skorzystać z ulgi na ekspansję, musisz spełnić jeden z trzech warunków związanych z efektami działań promocyjnych.

Ulga przysługuje pod warunkiem, że w ciągu kolejnych 2 lat podatkowych licząc od roku podatkowego, w którym poniesiono koszty zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, spełnisz jeden z poniższych warunków:
- Zwiększyłeś przychody ze sprzedaży danego produktu w stosunku do roku poprzedniego.
- Rozpocząłeś sprzedaż produktu na nowym rynku za granicą.
- Rozpocząłeś sprzedaż produktu na nowym rynku krajowym (np. skierowany do nowej grupy odbiorców, innej branży lub nowego regionu).
Limit ulgi na ekspansję
Przy uldze na ekspansję obowiązuje pewien limit. Odliczenie nie może przekroczyć 1 mln zł rocznie. Limit obejmuje łączną kwotę odliczonych dodatkowo kosztów, czyli tych, które rozliczasz już drugi raz.
Jak rozliczyć ulgę na ekspansję?
Ulgę na ekspansję musisz rozliczyć w rocznym zeznaniu podatkowym za rok, w którym poniosłeś koszty:
- Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą: wypełnij formularz PIT-36 lub PIT-36S (przychody z działalności opodatkowanej według skali), albo PIT-36L czy PIT-36LS w przypadku przychodów opodatkowanych liniowo.
- Spółki kapitałowe muszą wypełnić CIT-8.
- Konieczne są też załączniki PIT/BR lub CIT/BR, na których należy wykazać kwoty poniesionych wydatków i wysokość ulgi do odliczenia.
Uwaga! Jeśli w danym roku wykażesz stratę lub dochód będzie niższy niż kwota przysługującego odliczenia, z ulgi możesz skorzystać w zeznaniach podatkowych przez kolejnych 6 lat.
Przykład: Kupujesz reklamy Google Ads promujące nowy produkt
W 2025 r. ponosisz wydatki na poziomie 40 000 zł. Działania reklamowe przynoszą efekt. Notujesz wzrost sprzedaży o 30% w porównaniu do roku poprzedniego.
Twój efekt podatkowy to 40 000 zł zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, które zmniejszają dochód i kolejne 40 000 zł odliczone w ramach ulgi na ekspansję drugi raz od dochodu.
Kiedy ulga na ekspansję nie będzie uznana?
Ulga na ekspansję to świetna możliwość dla przedsiębiorców, ale urząd skarbowy może zakwestionować jej zastosowanie. Najczęściej zdarza się to w sytuacjach, gdy:
- promujesz swoją markę, a nie konkretny produkt,
- nie wykażesz efektu ekspansji – np. nie zwiększyłeś sprzedaży ani nie wszedłeś na nowy rynek,
- brakuje Ci dokumentów potwierdzających poniesione wydatki (faktury, umowy, raporty z kampanii).
Jeśli chcesz zaoszczędzić na podatkach dzięki reklamie, ulga na ekspansje daje Ci taką możliwość. Pamiętaj, aby dobrze zaplanować kampanię i koniecznie udokumentować jej efekt.
























