Upadłość firmy – jakie działania należy podjąć?

Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze obarczone jest ryzykiem. Nawet najlepiej prosperujące na rynku przedsiębiorstwa mogą stracić płynność finansową i stać się niewypłacalne. Wówczas konieczne jest ogłoszenie upadłości firmy – likwidacyjnej, której celem jest zaspokojenie roszczeń wierzycieli poprzez sprzedaż majątku, lub układowej polegającej na kontynuowaniu biznesu i podejmowaniu działań restrukturyzacyjnych.

Bankructwo firmy mogą ogłosić:

  • osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą,
  • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna,
  • osoba prawna prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą,
  • spółki osobowe: partnerskie, komandytowe, jawne i komandytowo-akcyjne,
  • wspólnicy osobowych spółek handlowych, ponoszący odpowiedzialność za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem,
  • wspólnicy spółki partnerskiej.

Główną przesłanką do rozpoczęcia postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa jest niewypłacalność, czyli stan, w którym dłużnik utracił zdolność do wykonywania zobowiązań pieniężnych, a zaległości w płatnościach przekraczają 3 miesiące. W przypadku osób prawnych stwierdza się niewypłacalność w sytuacji, gdy przez co najmniej 2 lata zobowiązania przewyższały wartość majątku.

Jeżeli podmiot gospodarczy ma trudności z utrzymaniem płynności finansowej, może skorzystać z profesjonalnego doradztwa w zakresie księgowości, które oferuje nasze biuro rachunkowe.

Jak ogłosić upadłość firmy jednoosobowej?

Przedsiębiorca zobowiązany jest do złożenia wniosku o upadłość w ciągu 30 dni od momentu stwierdzenia stanu niewypłacalności. Dotyczy to sytuacji, w której nie zamierza podjąć postępowania restrukturyzacyjnego, mającego na celu ochronę firmy przed bankructwem. Konieczne jest również wniesienie opłaty sądowej w wysokości 1000 zł oraz uiszczenie zaliczki na koszty postępowania upadłościowego.

Osoba prowadząca działalność można zostać zwolnienia z powyższych opłat, jeżeli złoży stosowny wniosek w tej sprawie oraz przedstawi dowody księgowe, zeznania podatkowe i bilans na przedstawione okoliczności.

upadłość firmy

Wniosek o ogłoszenie upadłości firmy jednoosobowej składa się w Wydziale Gospodarczym Sądu Rejonowego właściwego dla miejsca prowadzenia działalności. Obowiązek ten może dopełnić dłużnik lub każdy z wierzycieli. Ważne, aby dokument zawierał następujące załączniki:

  • aktualny wykaz majątku z szacunkową wyceną jego składników,
  • bilans sporządzony przez dłużnika dla celów postępowania,
  • spis wierzycieli z podaniem ich adresów i wysokości wierzytelności każdego z nich oraz terminów zapłaty,
  • oświadczenie o spłatach wierzytelności lub innych długów dokonanych w terminie 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o upadłość,
  • listę podmiotów zobowiązanych majątkowo wobec dłużnika.

Do przeprowadzenia postępowania upadłościowego niezbędne jest posiadanie przez dłużnika majątku, który pozwoli na pokrycie kosztów sądowych oraz częściową spłatę wierzycieli. Przedsiębiorstwo nadal może funkcjonować, a właściciel podmiotu musi wywiązywać się z obowiązków wobec instytucji państwowych. Po ogłoszeniu upadłości firmy zarząd nad majątkiem dłużnika przejmuje syndyk, który sporządza listę wierzytelności, likwiduje majątek i spłaca wierzycieli.

Upadłość firmy – co z pracownikami?

Ogłoszenie upadłości firmy oznacza, że dotychczas obowiązujące przepisy prawa pracy ustają, a pracodawca może dokonać zwolnienia osób znajdujących się w tzw. okresie ochronnym. Dotyczy to pracowników, którym brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego. Właściciel przedsiębiorstwa znajdującego się w stanie bankructwa ma także prawo do skrócenia 3-miesięcznego okresu wypowiedzenie do jednego miesiąca. Wówczas pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za niewykorzystaną część wypowiedzenia. Ponadto w tym czasie nia nalicza się żadnych innych świadczeń.

Warto pamiętać, że w przypadku ogłoszenia upadłości firmy roszczenia pracownicze podlegają ochronie. Jeżeli pracodawca nie dysponuje wystarczającą ilością środków pieniężnych, zostaną one wypłacone z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Zabezpieczeniu podlegają również wynagrodzenia za pracę, świadczenia chorobowe, ekwiwalent za urlop wypoczynkowy oraz odszkodowania.

W związku z bankructwem przedsiębiorstwa pracownikom może także przysługiwać odprawa pieniężna. Dotyczy to sytuacji, w której pracodawca dokonuje tzw. zwolnienia grupowego. I tak, pracownik zatrudniony w firmie krócej niż 2 lata może liczyć na wypłatę jednomiesięcznego wynagrodzenia. Osobom ze stażem od 2 do 8 lat należy się równowartość dwumiesięcznej pensji. Natomiast pracownikom pracującym w danego pracodawcy przez ponad 8 lat przysługuje odprawa w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia.

Bankructwo firmy i skutki ogłoszenia upadłości

Postępowanie upadłościowe niesie ze sobą określone konsekwencje. Przede wszystkim dłużnik zobowiązany jest do wydania majątku i dokumentacji związanej z prowadzoną działalnością syndykowi. Traci możliwość zarządzania majątkiem, gdyż wchodzi on w skład masy upadłości, a następnie zostanie sprzedany na poczet pokrycia zadłużenia. Właściciel musi również dodać do nazwy podmiotu określenie: “w upadłości likwidacyjnej” lub “w upadłości układowej”.

Po upłynnieniu poszczególnych elementów majątku firmy sąd dokona podziału środków finansowych pomiędzy wierzycieli. W przypadku spółek prawa handlowego zakończenie postępowania upadłościowego zwykle wiąże się z wykreśleniem podmiotu z rejestru KRS.

Firma w upadłości a brak majątku

Jeżeli przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą nie posiada wystarczającego majątku do pokrycia kosztów postępowania upadłościowego, należy natychmiast zamknąć działalność i złożyć wniosek o wykreślenie z CEIDG. Dzięki temu będzie mógł zgłosić upadłość konsumencką (opłata sądowa wynosi zaledwie 30 zł), zachować część środków pieniężnych pozyskanych ze sprzedaży nieruchomości oraz wnioskować o warunkowe umorzenie zadłużenia do 5 lat (jeżeli trudna sytuacja dłużnika jest tymczasowa).

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Fuzja Alior Banku – zmiany na polskim rynku bankowym

03 December 2024

Fuzja Alior Banku z Pekao SA, nadzorowana przez PZU, jest jednym z najważniejszych wydarzeń w polskim sektorze bankowym ostatnich lat. Proces ten wpisuje się w strategię...

post-thumbnail

Allegro – kurs akcji spada. Słabe prognozy na koniec roku

14 November 2024

Kurs akcji Allegro mocno spada. Największy polski gigant e-commerce, zmaga się z poważnymi trudnościami finansowymi. Po opublikowaniu wyników za trzeci kwartał 2024 roku, kurs akcji firmy...

post-thumbnail

Omnichannel – na czym polega sprzedaż wielokanałowa?

23 October 2024

W dzisiejszych czasach konsumenci mają do dyspozycji wiele kanałów komunikacji i zakupów – od sklepów stacjonarnych, przez internet, po aplikacje mobilne i media społecznościowe. W tym...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2023 r.

Dlaczego my?

PG Partner Gospodarczy to profesjonalne biuro rachunkowe z oddziałami w 10 największych miastach w Polsce.

  • Doświadczony i silny zespół

    Zatrudniamy profesjonalistów, którzy nie tylko zaksięgują Twoje dokumenty, ale też podzielą się wiedzą, doradzą w kwestiach biznesowych oraz podatkowych.

Otrzymaliśmy łącznie
1 6 9
opinii ze średnią
4 , 9 8

Opinie

Krzysztof Matusiak
Krzysztof Matusiak
10:23 06 Dec 24
Dream Europa Sp.z o.o.Z biurem PG Partner Gospodarczy współpraca trwa od 2021 roku,dzięki Pani Annie wszystkie rozliczenia są prowadzone profesjonalnie i bezproblemowo.Sprawy z urzędami załatwianeterminowo.Profesjonalne podejście Pani Anny oraz Pani Ewy (po zatrudnieniu pracownika) powoduje,że po dostarczeniu dokumentów do biura wszystko jest konsultowane ,wyjaśniane i rozliczone na bieżąco.Wiedza i profesjonalizm Pani Anny Duda i Ewy Cesarz zachęca do korzystania z usług Waszego biura.Polecam innym przedsiębiorcom do korzystania z firmy PG Partner.
Michał Czarnecki
Michał Czarnecki
10:19 19 Aug 24
Gorąco polecam - usługi księgowe prowadzone są bardzo sumiennie i zawsze terminowo :)
Krystian Goc
Krystian Goc
05:51 13 Aug 24
Zawsze wszystko profesjonalnie i na czas. Współpraca z Panią Anią to czysta przyjemność. Polecam to biuro.
Specbud Wiktor Bereda
Specbud Wiktor Bereda
09:04 02 Jul 24
Po kilku latach współpracy z biurem PG Partner Gospodarczy możemy stanowczo powiedzieć, że nigdy nie mieliśmy tak profesjonalnej obsługi. Nasze relacje biznesowe opierają się na partnerstwie, rzetelności, sumienności, a przede wszystkim terminowości. Zarówno Pani Anna Duda, jak również Pani Ewa Cesarz cechują się profesjonalizmem i chęcią współpracy. Nigdy nie zdarzyło się abyśmy oczekiwali dłużej na jakąkolwiek odpowiedź ze strony biura- wszelkie sprawy omawiane są na bieżąco.
Iwona Stolarska
Iwona Stolarska
10:46 20 May 24
Polecam usługi świadczone przez biuro PG Partner. Pracownicy mają ogromną wiedzę i są bardzo pomocni. Miesieczne deklaracje księgowe i kadrowe wysyłane są na czas. Pomoc Pani Ani przy kontakcie z Urzędem Skarbowym oraz pomoc w wysyłce sprawozdania rocznego była nieoceniona. Dzięki pracy Pani Ani, Magdy i Weroniki mogę zajmować się prowadzeniem działalności nie martwiąc się o sprawy księgowe.
Leszek L.
Leszek L.
09:31 13 May 24
Gorąco polecam.. współpraca bezproblemowa... Pani Ania miła uśmiechnięta nigdy nas nie zawiodła...
Forge Play
Forge Play
16:12 10 May 24
Zdecydowanie polecam całą firmę jak i panią Kowalską zajmującą kadrami i płacami.
Jubiler Kroza
Jubiler Kroza
10:13 10 May 24
Współpracujemy z księgową Pani Svetlaną oraz kadrowej Pani Magdaleną od dwóch lat. Polecamy! Ich profesjonalizm, uprzejmość i zaangażowanie w naszą firmę zasługują na najwyższe pochwały. Zawsze cierpliwie odpowiadają na nasze pytania, co pomaga nam czuć się pewnie w kwestiach finansowych.
Żaneta Duliban
Żaneta Duliban
08:08 10 May 24
Kadry w mojej Spółce prowadzi Pani Magda, z którą mam bezproblemowy kontakt sms, mail i telefoniczny. Zawsze chętnie odpowie na każde pytanie, a wszystkie dokumenty są na czas.Polecam współpracę :))
B2B Service
B2B Service
08:55 25 Apr 24
Bardzo chciałbym podzielić się moimi wrażeniami na temat biura rachunkowego PG Partner Gospodarczy w Katowicach, a zwłaszcza mojej księgowej, Pani Annie Dudzie. Od momentu rozpoczęcia współpracy z tym biurem, doświadczyłem profesjonalizmu, zaangażowania i niezwykłej precyzji w prowadzeniu mojej księgowości.Pani Anna Duda wykazuje się ogromną wiedzą oraz doświadczeniem w dziedzinie księgowości, zawsze służąc mi pomocą w rozwiązywaniu wszelkich problemów. Jej staranność i dokładność w pracy dają mi pewność, że moje finanse są w najlepszych rękach.Dodatkowo, biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy w Katowicach jest miejscem, które cechuje profesjonalizm, elastyczność i otwartość na potrzeby klienta. Obsługa jest zawsze uprzejma i pomocna, a wszelkie sprawy są załatwiane sprawnie i terminowo.Zdecydowanie polecam biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy oraz Panią Annę Dudę wszystkim przedsiębiorcom poszukującym solidnego partnera w dziedzinie księgowości.
Iulian Dordea
Iulian Dordea
12:12 23 Apr 24
At the bookkeeping company "PG Partner Gospodarczy - Katowice" i met wonderful people, that were always, ALWAYS very helpful. Their office location in Katowice is right on the pietonal street, with easy access. And with their group of companies, they offer many other services for Polish companies (companies setup in Poland, HR services, virtual office, etc etc.). Should someone need bookkeeping services in Katowice area, I recommend to contact them.W firmie księgowej "PG Partner Gospodarczy - Katowice" spotkałem wspaniałych ludzi, którzy zawsze, ZAWSZE byli bardzo pomocni. Ich biuro w Katowicach znajduje się tuż przy głównej ulicy, z łatwym dostępem. A wraz ze swoją grupą firm oferują wiele innych usług dla polskich firm (zakładanie firm w Polsce, usługi HR, wirtualne biuro itp.). Jeśli ktoś potrzebuje usług księgowych w okolicach Katowic, polecam skontaktować się z nimi.
Jacek Cholewa
Jacek Cholewa
10:35 23 Apr 24
Biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy jest Biurem profesjonalnym, sumiennym i co bardzo ważne terminowym. Prowadzę działalność gospodarczą ponad 23 lata i korzystałem wcześniej z różnych Biur. Współpraca z PG trwa już nieprzerwanie od kilku ładnych lat i jest współpraca bezproblemową. Ze strony Biura można liczyć na wsparcie, doradztwo a tematy trudne rozwiązywane są "od ręki". Personel Biura poza profesjonalnym podejściem, wiedzą, starannością charakteryzuje się "ludzkim podejściem". Korzystając z okazji chciałbym podziękować Pani Ani i Pani Ewie za pilnowanie moich tematów :-)
Maciej D
Maciej D
20:12 28 Mar 24
Współpracuję z Biurem Rachunkowym PG Partner Gospodarczy od momentu powołania naszej spółki, czyli już ponad 4 lata. Jestem zadowolony z ich kompleksowej obsługi w zakresie księgowości i części kadrowej, którą również postanowiliśmy powierzyć PG.Dlaczego polecam to biuro?1. Profesjonalizm i rzetelność: Księgi handlowe spółki są prowadzone rzetelnie, a wszelkie zadania realizowane terminowo. (To ważne, aby mieć pewność, że nasze finanse są w dobrych rękach).2. Przyjazna atmosfera: współpraca z Biurem przebiega w bardzo przyjaznej atmosferze. Pracownicy są zaangażowani, otwarci i zawsze gotowi pomóc. Szczególnie chciałbym podkreślić dobry kontakt z Panią Anią, księgową :)Rozmowa z nią to czysta przyjemność, a jej doradztwo jest zawsze konkretne i trafne.3. Fachowa i kompleksowa pomoc: Biuro nie tylko prowadzi księgi, ale również dba o część kadrowo-płacową. W sytuacjach wymagających niezwłocznej interwencji zawsze mogę liczyć na ich wsparcie.W pełni rekomenduję Biuro Rachunkowe PG Partner Gospodarczy wszystkim, którzy poszukują solidnego partnera w zakresie obsługi księgowej oraz kadrowej. To miejsce, gdzie można liczyć na profesjonalizm, zaangażowanie i fachową pomoc.
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech