Leasing samochodowy w działalności gospodarczej

Pojazdy stanowią jeden z podstawowych środków wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej. Prawo przewiduje bowiem wiele korzystnych rozwiązań, w ramach których przedsiębiorcy mogą nabyć samochód na firmę. Do najbardziej popularnych należą dwie odmiany leasingu – operacyjny i finansowy. Wybór odpowiedniej formy prawnej powinien zostać poprzedzony dokładną analizą możliwości podmiotu. Przedsiębiorcy, którzy zastanawiają się nad wyborem formy leasingu samochodowego, mogą skorzystać z profesjonalnego doradztwa, prowadzonego przez biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy.

Leasing samochodowy a koszty uzyskania przychodu

Właściciele firm mogą rozliczyć koszty związane z zakupem samochodu osobowego w ramach leasingu operacyjnego lub finansowego. Obie opcje wiążą się z określonymi konsekwencjami podatkowymi. Zgodnie z nowelizacją Ustawy o podatku dochodowym, która weszła w życie 1 stycznia 2019 r., przedsiębiorca może zaliczyć część wydatków związanych z leasingiem do kosztów uzyskania przychodów. Wszystko jednak zależy od wartości auta.

Samochód osobowy do 150 000 zł netto (spalinowy/hybrydowy) lub do 225 000 zł netto (elektryczny) – w KUP można wrzucić całość opłat związanych z leasingiem tj. czynsz inicjalny i raty. W przypadku pojazdów o wartości przekraczającej powyższe limity kosztem uzyskania przychodu będzie ta część należności, która proporcjonalnie do ceny auta, nie przekracza 150 000 zł lub 225 000 zł.

Na czym polega finansowy leasing auta osobowego?

Nabywając samochód osobowy na zasadach leasingu finansowego, do kosztów uzyskania przychodów można zakwalifikować część odsetkową dotyczącą rat (pod warunkiem ich zapłaty). Podatnik uprawniony jest również do wprowadzenia pojazdu do ewidencji środków trwałych i amortyzowania go w czasie za pomocą dwóch metod:

  • amortyzacja liniowa – jest to podstawowy sposób amortyzacji samochodu osobowego, w którym stawka wynika z ustawowego wykazu (załącznik do ustawy o PIT) i wynosi 20% w skali roku. Oznacza to, że pojazd będzie amortyzowany przez 5 lat;
  • amortyzacja indywidualna – znajduje zastosowanie w przypadku samochodów używanych (przed nabyciem użytkowane przez okres minimum 6 miesięcy) oraz ulepszonych. Maksymalna stawka amortyzacji, jaką można zastosować, wynosi 40% w skali roku, co oznacza, że auto będzie amortyzowane przez 2,5 roku.

Należy pamiętać, że w przypadku samochodu osobowego o wartości powyżej 10 000 zł, właściciel nie może zastosować amortyzacji jednorazowej. Należy także uiścić podatek VAT w całości z góry przy pierwszej racie tuż po odbiorze pojazdu. W ramach leasingu finansowego umowa podpisywana jest na co najmniej 6 miesięcy.

Co oznacza operacyjny leasing samochodowy?

Ta forma prawna polega na udostępnieniu przedsiębiorcy samochodu osobowego, ale bez przeniesienia prawa własności do auta. W dniu zawarcia umowy opłaca on czynsz inicjalny oraz raty wraz z podatkiem VAT dodawanym do każdej z nich. W tym przypadku nie następuje pełna spłata wartości początkowej pojazdu, dlatego po zakończeniu umowy zostaje on zwrócony właścicielowi, czyli leasingodawcy. Przedsiębiorca może jednak go wykupić na własność za określony procent.

Zaletą leasingu operacyjnego auta jest możliwość odliczenia wszystkich kosztów związanych z utrzymaniem pojazdu, a także rat leasingowych. Ponadto do dokonywania odpisów amortyzacyjnych uprawniona jest firma leasingowa, czyli formalny właściciel samochodu osobowego. To on ponosi ryzyko w przypadku odstąpienia od umowy. Przedsiębiorca nie wprowadza więc do ewidencji środków trwałych auta użytkowanego na podstawie leasingu operacyjnego.

Zalety leasingu na jednoosobową działalność gospodarczą

Korzystając z tej formy finansowania samochodu osobowego, przedsiębiorcy mogą zainwestować w rozwój firmy, nawet jeżeli nie są w stanie jednorazowo przeznaczyć na ten cel sporych środków. Leasing w jednoosobowej działalności gospodarczej wiąże się także z możliwością zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu całości raty (części kapitałowej i odsetkowej) – w przypadku leasingu samochodów osobowych obowiązuje limit do 150 tysięcy złotych. Firma ma również prawo odliczać naliczany VAT w wysokości 50% lub 100% – jeżeli pojazd jest używany wyłącznie w celach służbowych, a warunki formalne zostały dochowane.

leasing samochodowy

Choć leasingobiorca nie staje się właścicielem pojazdu, może odliczać wydatki eksploatacyjne, np. koszty serwisu, płynów, wymiany opon czy wycieraczek – 75% w przypadku samochodów używanych w sposób mieszany (do celów firmowych i prywatnych) oraz 100%, jeżeli auto będzie wykorzystywane wyłącznie na rzecz prowadzonej działalności (warunkiem jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu).

Ważną zaletą leasingu operacyjnego w jednoosobowej działalności gospodarczej jest możliwość regularnej wymiany pojazdu na nowy. W tym celu wystarczy zrezygnować z wykupu i podpisać nową umowę po zakończeniu aktualnie obowiązującej. Finansujący jest także w stanie uzyskać atrakcyjne zniżki u dealerów samochodowych, dzięki czemu przedsiębiorca nie płaci zbyt wysokiej raty.

Leasing samochodowy a podatek VAT

Nabywając samochód na firmę w ramach usługi leasingu, przedsiębiorca może rozliczyć VAT dwoma sposobami, w zależności od celu, w jakim pojazd jest wykorzystywany w działalności gospodarczej. Jeżeli auto używane jest zarówno na prywatne, jak i służbowe potrzeby, podatnik ma prawo do odliczenia jedynie 50% kwoty podatku VAT od wszystkich rat leasingowych. Ograniczenie to dotyczy również wydatków związanych z bieżącą eksploatacją samochodu osobowego, w tym paliwa.

Natomiast, gdy przedsiębiorca zadeklaruje, że samochód osobowy jest wykorzystywany wyłącznie w prowadzonej działalności gospodarczej, wówczas ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT. Należy jednak pamiętać o zgłoszeniu do urzędu skarbowego pojazdu ​jako firmowego na formularzu VAT-26, przygotowaniu regulaminu używania auta w firmie i prowadzeniu ewidencji przebiegu pojazdu. Wszelkie wątpliwości dotyczące kwestii leasingu samochodowego rozwieje PG Partner Gospodarczy – biuro rachunkowe Łódź.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Pełna księgowość w jednoosobowej działalności gospodarczej

30 September 2024

Pełna księgowość, choć zazwyczaj kojarzona z dużymi firmami, coraz częściej jest wymagana również w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG). W Polsce przedsiębiorcy prowadzący JDG są zobowiązani...

post-thumbnail

Ulga na start – kto może z niej skorzystać?

27 September 2024

Ulga na start to jedno z kluczowych rozwiązań wspierających nowych przedsiębiorców w Polsce. Dzięki niej osoby rozpoczynające działalność gospodarczą mogą przez 6 miesięcy uniknąć płacenia składek...

post-thumbnail

Jednoosobowa działalność gospodarcza a śmierć przedsiębiorcy

10 June 2024

Jakie są konsekwencje prawne zgonu właściciela jednoosobowej działalności gospodarczej? Czy firma automatycznie przestaje działać? Czy istnieje możliwość odziedziczenia takiej działalności? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024 r.

Dlaczego my?

PG Partner Gospodarczy to profesjonalne biuro rachunkowe z oddziałami w 10 największych miastach w Polsce.

  • Doświadczony i silny zespół

    Zatrudniamy profesjonalistów, którzy nie tylko zaksięgują Twoje dokumenty, ale też podzielą się wiedzą, doradzą w kwestiach biznesowych oraz podatkowych.

Otrzymaliśmy łącznie
1 5 1
opinii ze średnią
4 , 9 8

Opinie

Krzysztof Matusiak
Krzysztof Matusiak
10:23 06 Dec 24
Dream Europa Sp.z o.o.Z biurem PG Partner Gospodarczy współpraca trwa od 2021 roku,dzięki Pani Annie wszystkie rozliczenia są prowadzone profesjonalnie i bezproblemowo.Sprawy z urzędami załatwianeterminowo.Profesjonalne podejście Pani Anny oraz Pani Ewy (po zatrudnieniu pracownika) powoduje,że po dostarczeniu dokumentów do biura wszystko jest konsultowane ,wyjaśniane i rozliczone na bieżąco.Wiedza i profesjonalizm Pani Anny Duda i Ewy Cesarz zachęca do korzystania z usług Waszego biura.Polecam innym przedsiębiorcom do korzystania z firmy PG Partner.
Michał Czarnecki
Michał Czarnecki
10:19 19 Aug 24
Gorąco polecam - usługi księgowe prowadzone są bardzo sumiennie i zawsze terminowo :)
Krystian Goc
Krystian Goc
05:51 13 Aug 24
Zawsze wszystko profesjonalnie i na czas. Współpraca z Panią Anią to czysta przyjemność. Polecam to biuro.
Specbud Wiktor Bereda
Specbud Wiktor Bereda
09:04 02 Jul 24
Po kilku latach współpracy z biurem PG Partner Gospodarczy możemy stanowczo powiedzieć, że nigdy nie mieliśmy tak profesjonalnej obsługi. Nasze relacje biznesowe opierają się na partnerstwie, rzetelności, sumienności, a przede wszystkim terminowości. Zarówno Pani Anna Duda, jak również Pani Ewa Cesarz cechują się profesjonalizmem i chęcią współpracy. Nigdy nie zdarzyło się abyśmy oczekiwali dłużej na jakąkolwiek odpowiedź ze strony biura- wszelkie sprawy omawiane są na bieżąco.
Iwona Stolarska
Iwona Stolarska
10:46 20 May 24
Polecam usługi świadczone przez biuro PG Partner. Pracownicy mają ogromną wiedzę i są bardzo pomocni. Miesieczne deklaracje księgowe i kadrowe wysyłane są na czas. Pomoc Pani Ani przy kontakcie z Urzędem Skarbowym oraz pomoc w wysyłce sprawozdania rocznego była nieoceniona. Dzięki pracy Pani Ani, Magdy i Weroniki mogę zajmować się prowadzeniem działalności nie martwiąc się o sprawy księgowe.
Leszek L.
Leszek L.
09:31 13 May 24
Gorąco polecam.. współpraca bezproblemowa... Pani Ania miła uśmiechnięta nigdy nas nie zawiodła...
Forge Play
Forge Play
16:12 10 May 24
Zdecydowanie polecam całą firmę jak i panią Kowalską zajmującą kadrami i płacami.
Jubiler Kroza
Jubiler Kroza
10:13 10 May 24
Współpracujemy z księgową Pani Svetlaną oraz kadrowej Pani Magdaleną od dwóch lat. Polecamy! Ich profesjonalizm, uprzejmość i zaangażowanie w naszą firmę zasługują na najwyższe pochwały. Zawsze cierpliwie odpowiadają na nasze pytania, co pomaga nam czuć się pewnie w kwestiach finansowych.
Żaneta Duliban
Żaneta Duliban
08:08 10 May 24
Kadry w mojej Spółce prowadzi Pani Magda, z którą mam bezproblemowy kontakt sms, mail i telefoniczny. Zawsze chętnie odpowie na każde pytanie, a wszystkie dokumenty są na czas.Polecam współpracę :))
B2B Service
B2B Service
08:55 25 Apr 24
Bardzo chciałbym podzielić się moimi wrażeniami na temat biura rachunkowego PG Partner Gospodarczy w Katowicach, a zwłaszcza mojej księgowej, Pani Annie Dudzie. Od momentu rozpoczęcia współpracy z tym biurem, doświadczyłem profesjonalizmu, zaangażowania i niezwykłej precyzji w prowadzeniu mojej księgowości.Pani Anna Duda wykazuje się ogromną wiedzą oraz doświadczeniem w dziedzinie księgowości, zawsze służąc mi pomocą w rozwiązywaniu wszelkich problemów. Jej staranność i dokładność w pracy dają mi pewność, że moje finanse są w najlepszych rękach.Dodatkowo, biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy w Katowicach jest miejscem, które cechuje profesjonalizm, elastyczność i otwartość na potrzeby klienta. Obsługa jest zawsze uprzejma i pomocna, a wszelkie sprawy są załatwiane sprawnie i terminowo.Zdecydowanie polecam biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy oraz Panią Annę Dudę wszystkim przedsiębiorcom poszukującym solidnego partnera w dziedzinie księgowości.
Iulian Dordea
Iulian Dordea
12:12 23 Apr 24
At the bookkeeping company "PG Partner Gospodarczy - Katowice" i met wonderful people, that were always, ALWAYS very helpful. Their office location in Katowice is right on the pietonal street, with easy access. And with their group of companies, they offer many other services for Polish companies (companies setup in Poland, HR services, virtual office, etc etc.). Should someone need bookkeeping services in Katowice area, I recommend to contact them.W firmie księgowej "PG Partner Gospodarczy - Katowice" spotkałem wspaniałych ludzi, którzy zawsze, ZAWSZE byli bardzo pomocni. Ich biuro w Katowicach znajduje się tuż przy głównej ulicy, z łatwym dostępem. A wraz ze swoją grupą firm oferują wiele innych usług dla polskich firm (zakładanie firm w Polsce, usługi HR, wirtualne biuro itp.). Jeśli ktoś potrzebuje usług księgowych w okolicach Katowic, polecam skontaktować się z nimi.
Jacek Cholewa
Jacek Cholewa
10:35 23 Apr 24
Biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy jest Biurem profesjonalnym, sumiennym i co bardzo ważne terminowym. Prowadzę działalność gospodarczą ponad 23 lata i korzystałem wcześniej z różnych Biur. Współpraca z PG trwa już nieprzerwanie od kilku ładnych lat i jest współpraca bezproblemową. Ze strony Biura można liczyć na wsparcie, doradztwo a tematy trudne rozwiązywane są "od ręki". Personel Biura poza profesjonalnym podejściem, wiedzą, starannością charakteryzuje się "ludzkim podejściem". Korzystając z okazji chciałbym podziękować Pani Ani i Pani Ewie za pilnowanie moich tematów :-)
Maciej D
Maciej D
20:12 28 Mar 24
Współpracuję z Biurem Rachunkowym PG Partner Gospodarczy od momentu powołania naszej spółki, czyli już ponad 4 lata. Jestem zadowolony z ich kompleksowej obsługi w zakresie księgowości i części kadrowej, którą również postanowiliśmy powierzyć PG.Dlaczego polecam to biuro?1. Profesjonalizm i rzetelność: Księgi handlowe spółki są prowadzone rzetelnie, a wszelkie zadania realizowane terminowo. (To ważne, aby mieć pewność, że nasze finanse są w dobrych rękach).2. Przyjazna atmosfera: współpraca z Biurem przebiega w bardzo przyjaznej atmosferze. Pracownicy są zaangażowani, otwarci i zawsze gotowi pomóc. Szczególnie chciałbym podkreślić dobry kontakt z Panią Anią, księgową :)Rozmowa z nią to czysta przyjemność, a jej doradztwo jest zawsze konkretne i trafne.3. Fachowa i kompleksowa pomoc: Biuro nie tylko prowadzi księgi, ale również dba o część kadrowo-płacową. W sytuacjach wymagających niezwłocznej interwencji zawsze mogę liczyć na ich wsparcie.W pełni rekomenduję Biuro Rachunkowe PG Partner Gospodarczy wszystkim, którzy poszukują solidnego partnera w zakresie obsługi księgowej oraz kadrowej. To miejsce, gdzie można liczyć na profesjonalizm, zaangażowanie i fachową pomoc.
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech