Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Czym jest WIS?

wisWIS, czyli Wiążąca Informacja Stawkowa, jest odpowiedzią na problemy związane z niepewnością podatników, dotyczącą stosowania właściwych stawek VAT. Występując o wydanie WIS, podatnik uzyskuje gwarancję, że stosując się do otrzymanych wytycznych, nie narazi się na konsekwencje karno-skarbowe.

Wprowadzenie WIS zbiegło się w czasie z ogłoszeniem nowej matrycy stawek VAT. Oba fakty miały miejsce w 2019 r., natomiast weszły do powszechnego stosowania od 1 lipca 2020 r.

Jak otrzymać WIS?

WIS jest decyzją wydawaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Dotyczy stosowania właściwych stawek VAT na potrzeby opodatkowania podatkiem od towarów oraz usług dostawy towarów, a także od importu towarów i wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i świadczenia usług. Aby ją otrzymać, należy złożyć wniosek według wzoru, który znajdziemy na stronach internetowych KIS. Wniosek może złożyć każdy podmiot posiadający NIP, a także podmioty zamierzające dokonać lub dokonujące czynności objętych WIS. Wniosek może też złożyć zamawiający (tylko zamawiający w rozumieniu Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych), ale wyłącznie w zakresie, który bezpośrednio wiąże się ze sposobem obliczenia cen w przedmiotowym zamówieniu publicznym.

Do wniosku można dołączyć (lecz nie jest to wymagane) fotografie, plany, schematy budowy, a także posiadane atesty instrukcje i wszelkie inne dokumenty przekazane przez producenta danego towaru. Przydatny będzie każdy dokument, który ułatwi wydanie właściwej kwalifikacji. Do wniosku o wydanie WIS nie należy dołączać próbek towarów. Dostarczenie próbek jest obowiązkiem tylko wtedy, gdy KIS tego zażąda. Wnioskodawca powinien wskazać klasyfikację, którą – według jego najlepszej wiedzy – należy zastosować do zgłaszanego towaru lub usługi. Ocena wnioskodawcy nie jest wiążąca dla organu wydającego WIS: może on potwierdzić ocenę z wniosku lub ją skorygować.

Wniosek należy złożyć na adres KIS osobiście w Bielsku-Białej, wysłać pocztą tradycyjną lub z wykorzystaniem platformy ePUAP. WIS jest wydawana niezwłocznie, w praktyce nie później niż 3 miesiące od daty złożenia wniosku. Do tego okresu nie wlicza się czasu potrzebnego na uzupełnienie wniosku lub na wykonanie specjalistycznych badań i analiz zgłoszonych towarów. WIS zawiera opis towaru, określa jego klasyfikację (według Nomenklatury Scalonej – CN, Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych – PKOB lub Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – PKWiU) oraz stawkę VAT, którą należy zastosować. Za wydanie WIS należy wpłacić 40 zł: stawka dotyczy nie wniosku, lecz osobno każdego towaru i usługi. Oznacza to, że opłata z jeden wniosek może być wielokrotnością sumy 40 zł.

Czy WIS może zdezaktualizować się lub zostać uchylona?

WIS jest mechanizmem, który nie tylko bardzo ułatwia dokonywanie klasyfikacji, ale także zabezpiecza podatnika przed konsekwencjami karno-skarbowymi. Nie oznacza to jednak, że raz wydane postanowienia WIS zachowują trwałą aktualność: mają określony horyzont czasowy, a ponadto mogą tracić moc obowiązywania.

Postanowienia wydane do 31 grudnia 2020 r. zachowają ważność przez 5 lat, czyli do 1 stycznia 2026 r. WIS może wygasnąć lub zostać uchylona. Powodem wygaśnięcia WIS jest zmiana przepisów podatkowych, na mocy których została wydana. Z kolei uchylenie decyzji może być zarówno następstwem zmiany przepisów, jak i wynikiem stwierdzenia nieprawidłowości, w tym błędnej interpretacji przy wydawaniu WIS. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić lub uchylić wcześniej wydaną WIS.

Jaka jest różnica pomiędzy WIS i indywidualną interpretacją podatkową?

Wielu podatników VAT nie do końca rozumie różnicę pomiędzy WIS a dostępną już wcześniej indywidualną interpretacją podatkową. Zasadnicza różnica polega na tym, że WIS wskazuje stawkę VAT właściwą dla danego towaru lub usługi. Dlatego można korzystać we własnej działalności z już wydanych WIS. Możemy do nich dotrzeć za pomocą wyszukiwarki na stronach Krajowej Administracji Skarbowej. WIS nie uwzględnia możliwości stosowania w danym przypadku zwolnień podatkowych. Aby uzyskać odpowiedź na pytanie, czy i jakie ewentualne zwolnienia przysługują nam w przypadku sprzedaży konkretnej usługi lub towaru, powinniśmy wystąpić o indywidualną interpretację podatkową.

Podsumowując: WIS jest mechanizmem, który zabezpiecza podatników VAT przed błędami w interpretacji matrycy stawek VAT. Jednak nie można stosować WIS „w ciemno”. Aby mieć pewność, że przyjmujemy właściwe stawki i przy prowadzeniu księgowości nie popełnimy błędów, które narażą nas na ryzyko odpowiedzialności karno-skarbowej, musimy na bieżąco śledzić zmiany w prawie podatkowym. Jeżeli nie masz czasu na zajmowanie się niuansami stale zmieniających się przepisów, jeżeli chcesz poświęcić się całkowicie rozwijaniu swojego biznesu, skorzystaj z oferty biur PG Partner Gospodarczy w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu i Szczecinie. Chętnie podejmujemy się prowadzenia księgowości i gwarantujemy, że będzie ona prowadzona zgodnie z aktualnymi przepisami podatkowymi.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

CIT estoński – księgowanie przychodów i kosztów w praktyce

10 March 2025

Wprowadzony estoński CIT, czyli ryczałt dochodów od spółek, jest alternatywną formą opodatkowania dla firm, która znacznie różni się od tradycyjnego CIT. W tym kontekście bardzo istotne...

post-thumbnail

Ulga na powrót – zerowy PIT dla wracających z emigracji

03 March 2025

Osoby wracające do Polski z zagranicy mogą skorzystać ze specjalnych preferencji podatkowych. Jednym z atrakcyjnych rozwiązań jest ulga na powrót, wprowadzona przez Polski Ład. Jakie są...

post-thumbnail

Zielone podatki i opłaty środowiskowe (ESG)

26 February 2025

Zmiany klimatyczne i degradacja środowiska spowodowały wiele wyzwań związanych z wprowadzeniem instrumentów polityki fiskalnej, wspierających zrównoważony rozwój. Bardzo istotne w tym kontekście są zielone podatki i...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024 r.

Dlaczego my?

PG Partner Gospodarczy to profesjonalne biuro rachunkowe z oddziałami w 10 największych miastach w Polsce.

  • Doświadczony i silny zespół

    Zatrudniamy profesjonalistów, którzy nie tylko zaksięgują Twoje dokumenty, ale też podzielą się wiedzą, doradzą w kwestiach biznesowych oraz podatkowych.

Otrzymaliśmy łącznie
1 7 2
opinii ze średnią
4 , 9 7

Opinie

Jakub Grajek
3 months ago
Polecam w 100% ! Rzetelna i wykfalifikowana kadra spełni oczekiwania najbardziej wymagających.
Koray Kemaloğlu
3 months ago
Rozwiązali mój problem, który ciągnął się przez rok! Najbardziej rozsądna cena na rynku. Gorąco polecam!
Roman Kolesov
3 months ago
Polecam ich każdemu, kto robi B2B lub potrzebuje usług księgowych, odpowiedział na wiele moich pytań i wszystko ładnie i łatwo uporządkował, moim zdaniem cena jest bardzo dobra za usługę.
Krystian Klesiński
4 months ago
Jestem zadowolony ze współpracy z p. Kingą :)
Zobacz więcej
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech | Polityka prywatności