E-Doręczenia – nowy obowiązek dla spółek

Wraz z początkiem 2025 roku wszedł w życie nowy obowiązek dla spółek w Polsce. Mowa o e-Doręczeniach, które realizować mają nie tylko instytucje publiczne i urzędy, ale także niektórzy przedsiębiorcy. Jak w przypadku firm wygląda obowiązek wprowadzenia nowego rozwiązania? Na czym polegają e-Doręczenia i od kiedy należy z nich korzystać?

Czym jest usługa e-Doręczenia?

Jest to specjalna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Obejmuje ona przede wszystkim instytucje publiczne – urzędy i inne podmioty – ale także przedsiębiorców. Dla nich jednak obowiązek dotyczący terminu wdrożenia usługi jest nieco inny.

W ramach wprowadzanego systemu możliwe jest wysyłanie i odbieranie korespondencji cyfrowej. Co istotne, skutek będzie równoważny z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. E-Doręczenia mają gwarantować pełną identyfikację zarówno nadawcy, jak i odbiorcy. Ważnym elementem rozwiązania jest także możliwość przechowywania korespondencji wysłanej i otrzymanej w formie elektronicznej. W praktyce usługa ma docelowo zastąpić tradycyjne przesyłanie pism urzędowych i korespondencję ePUAP.

Na czym polega obowiązek e-Doręczeń?

Polega on na konieczności posiadania adresu do e-Doręczeń, który będzie wpisany do bazy adresów elektronicznych (BAE). Ma być on powiązany z:

  1. Publiczną Usługą Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (PURDE), albo;
  2. Komercyjną usługą, która jest określona w ustawie jako kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego (kwalifikowana usługa RDE).

Przykładowo: podmiot niepubliczny z KRS (np. może to być spółka handlowa) decyduje się na wybranie PURDE lub kwalifikowanej usługi RDE. Pierwsza opcja jest bezpłatną usługą publiczną świadczoną przez wyznaczonego operatora. Aktualnie jest to Poczta Polska S.A. Ustawa przewiduje możliwość korzystania z odpłatnych usług komercyjnych, o ile będą one spełniały określone standardy. Nie każdy musi chcieć, aby realizowała to bowiem Poczta Polska.

UWAGA! Wybierając na początku PURDE, przedsiębiorca może zrezygnować z tego rozwiązania i przejść do usługi komercyjnej. Wtedy musi jednak zachować dotychczasowy adres do doręczeń elektronicznych.

Jakie firmy mają obowiązek korzystania z e-Doręczeń?

Wszystkie spółki, które będą wnioskować o wpis do rejestru przedsiębiorców KRS w tym roku, czyli po 1 stycznia 2025 roku, już na etapie rejestracji muszą uzyskać adres do e-Doręczeń. W przypadku wpisania do rejestru przedsiębiorców KRS przed 1 stycznia 2025 roku termin uzyskania adresu do e-Doręczeń upłynie 1 kwietnia 2025 roku.

Kalendarz wdrożenia nowych rozwiązań

W przypadku nowego systemu e-Doręczeń warto zwrócić uwagę na to, jak wygląda kalendarz wdrożenia systemu doręczeń elektronicznych.

Najsztywniejsze zasady weszły w życie 1 stycznia 2025 roku i objęły przede wszystkim:

  • Organy administracji rządowej i wszystkie publiczne urzędy oraz instytucje;
  • NFZ, ZUS, wszelkie podmioty publiczne;
  • Podmioty niepubliczne rejestrujące się w KRS po 1 stycznia 2025 roku;
  • Osoby wykonujące zawody tzw. zaufania publicznego tj. radcy prawni, doradcy podatkowi, adwokaci, doradcy restrukturyzacyjni, rzecznicy patentowi i notariusze.

Jednak inaczej wygląda w przypadku spółek. Ważne daty to:

  • 1 kwietnia 2025 – od tego dnia obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych będzie spoczywać na podmiotach niepublicznych zarejestrowanych w KRS przed 1 stycznia 2025.
  • 1 lipca 2025 – obowiązek będą miały podmioty niepubliczne zarejestrowane W CEiDG do 31 grudnia 2024 -> gdy zmiany we wpisie zajdą po 30 czerwca 2025 roku.
  • Od 1 października 2026 – reszta podmiotów niepublicznych zarejestrowanych w CEiDG do 31 grudnia 2024 roku (czyli również w przypadku braku dokonywania zmian we wpisie).
  • Od 1 października 2029 roku – jednostki samorządu terytorialnego, trybunały, sądy komornicy itp.

E-Doręczenia – nowy obowiązek dla spółek

Czy E-Doręczenia przynoszą korzyści dla przedsiębiorców?

Jakie potencjalne i faktyczne korzyści można wskazać w przypadku e-Doręczeń dla przedsiębiorców? Przede wszystkim list polecony z urzędu można będzie odebrać przez Internet. Jest to ułatwienie w szczególności dla osób intensywnie prowadzących biznes, gdy częściej można zapomnieć o awizie w skrzynce. Pomoże to również w uniknięciu kolejek na poczcie, aby odebrać pismo urzędowe.

Dodatkowo e-Doręczenia gwarantują możliwość odpowiadania na korespondencję otrzymaną od instytucji publicznych, co też gwarantuje oszczędność czasu i pieniędzy. M.in. dlatego, że nie trzeba wtedy przesyłać dokumentów drogą tradycyjną.

Załatwianie spraw urzędowych ma być o wiele szybsze, co powinni docenić przedsiębiorcy, którym zależy na sprawnym i płynnym prowadzeniu biznesu. Tym bardziej że niekiedy czas przesyłania korespondencji niepotrzebnie wydłużał termin oczekiwania na ważne decyzje urzędnicze.

Warto przy tym nadmienić, że dzięki e-Doręczeniom korespondencja ma trafić do adresata również wtedy, gdy zmieni lokalizację biura. Wreszcie wymogi dotyczące zachowania bezpieczeństwa sprawiają, że zarówno usługa publiczna, jak i komercyjna będzie opierać się na zaawansowanych metodach szyfrowania i sprawdzania tożsamości.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Rozporządzenie DORA – co oznacza dla sektora finansowego?

24 February 2025

Unijne Rozporządzenie DORA, wprowadzone 16 stycznia 2023 r., już weszło w życie. Zaczęło obowiązywać od 17 stycznia 2025 r. i obejmuje m.in. podmioty finansowe, które miały...

post-thumbnail

E-Doręczenia – nowy obowiązek dla spółek

19 February 2025

Wraz z początkiem 2025 roku wszedł w życie nowy obowiązek dla spółek w Polsce. Mowa o e-Doręczeniach, które realizować mają nie tylko instytucje publiczne i urzędy,...

post-thumbnail

Prawo pracy: wymiar czasu pracy na pełny etat w 2025 roku

30 January 2025

Kodeks pracy dokładnie określa maksymalną liczbę godzin pracy, jaką pracownik może wykonać w ciągu miesiąca oraz definiuje zasady ustalania wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych i...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024 r.

Dlaczego my?

PG Partner Gospodarczy to profesjonalne biuro rachunkowe z oddziałami w 10 największych miastach w Polsce.

  • Doświadczony i silny zespół

    Zatrudniamy profesjonalistów, którzy nie tylko zaksięgują Twoje dokumenty, ale też podzielą się wiedzą, doradzą w kwestiach biznesowych oraz podatkowych.

Otrzymaliśmy łącznie
1 7 2
opinii ze średnią
4 , 9 7

Opinie

Tomasz Pyk
Tomasz Pyk
10:07 23 Jan 25
Najwyższy poziom usług i wiedzy.Uprzejmi, dostępni i pomocni fachowcy.Współpraca to czysta przyjemność.POLECAM!
Martyna Matelska
Martyna Matelska
19:16 24 Nov 24
Obsługa bardzo profesjonalna
Magda Radek
Magda Radek
14:40 24 Nov 24
Marianna Cholewa
Marianna Cholewa
10:21 19 Nov 24
Maciej Bartnicki
Maciej Bartnicki
09:42 12 Nov 24
Bardzo duże zaangażowanie w załatwianiu spraw. Milo sprawnie. Gorąco polecam 🙂
Weronika Lipka
Weronika Lipka
07:14 11 Nov 24
Świetne biuro, pełen profesjonalizm i do tego z uśmiechem :) obsługa rzeczowa i na najwyższym poziomie, polecam!
Adam K
Adam K
19:28 03 Nov 24
Konto Prywatne
Konto Prywatne
19:28 03 Nov 24
Wszystko ok
Weronika Sekreta
Weronika Sekreta
19:26 03 Nov 24
Aleksandra dfgrg
Aleksandra dfgrg
13:46 03 Nov 24
Daria Czekała
Daria Czekała
22:21 02 Nov 24
Marius Kolanowski
Marius Kolanowski
09:25 02 Aug 24
Dziękuję za profesjonalne podejście biura we wszystkich sprawach, w których GP Partner reprezentuje moją firmę. Szczególnie pragnę podziękować Pani Juli Jankiewicz za jej podejście do pracy.
R / A
R / A
10:52 20 Jun 24
Polecam jak najbardziej
MK
MK
08:00 29 May 24
Profesjonalna obsługa, terminowe działanie i fachowa wiedza. Zawsze mogę liczyć na szybką i dokładną obsługę.Gorąco polecam!
Żaneta Duliban
Żaneta Duliban
08:04 10 May 24
Księgowością mojej Spółki zajmuje się Pani Julia, która jest w 100% zaangażowana w to, co robi. Bezproblemowy kontakt sms, mail i telefoniczny. Pani Julia posiada ogromną wiedzę, zawsze doradzi najlepsze rozwiązanie. :)
Build Investments
Build Investments
09:13 24 Apr 24
Fantastyczna współpraca z Panią Julią: reaguje na każdy kontakt, profesjonalność oraz zaangażowanie ponad normę i w każdym calu, bardzo pomocna, uprzejma i życzliwa osoba z dużą wiedzą.
Tomek
Tomek
11:47 23 Apr 24
Z biura jestem bardzo zadowolony. Wszystko terminowo i profesjonalnie. Bardzo dobry kontakt z Panią Julią, która obsługuje moją firmę. Polecam z czystym sumieniem
Adam Dobosz
Adam Dobosz
10:31 23 Apr 24
Profesjonalne podejście do potrzeb indywidualnych, rzetelne i terminowe sprawozdania i raporty. Firma PG Partner Gospodarczy Wrocław obsługuje moją firmę już kilka, polecam.
Wakor Wrocław
Wakor Wrocław
15:53 26 Mar 24
Z biurem PG Partner Gospodarczy Wrocław współpracujemy od stycznia tego roku i z czystym sumieniem możemy je polecić. Cenimy ich za profesjonalizm, kompleksową obsługę, atrakcyjne ceny i nowoczesne rozwiązania. Szczególnie doceniamy możliwość korzystania z obsługi całkowicie online.
Anastasiya Piterska
Anastasiya Piterska
17:09 11 Mar 24
Polecam biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy. Wszystkie dokumenty są na czas oraz kompletne. Pani (opiekun) jest niezwykle pomocna i kompetentna. Przyjemna cena oraz pełna uczciwość ze strony pracowników. Są zawsze dostępni i chętni udzielenia pomocy. Polecam z całego serca!
Marta Gaik
Marta Gaik
09:38 08 Mar 24
Polecam biuro. Każda z osób niezwykle merytoryczna i kompetentna. Dedykowany opiekun to jeden z największych plusów współpracy. Bezproblemowy kontakt, pomoc, doradztwo przy zachowaniu uczciwych stawek. Zdecydowanie polecam każdemu, kto szuka przyjaznej i kompetentnej księgowości.
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech | Polityka prywatności