Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Jak rozliczyć firmową wigilię?

wigiliaCzy wspólne jedzenie barszczu z uszkami można uznać za imprezę integracyjną? Czy zakup opłatków da się opisać jako wydatek poniesiony w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów? Pytania są tylko pozornie absurdalne. Od tego, jakiej udzielimy odpowiedzi i jak ją uzasadnimy, zależy możliwość lub brak możliwości wrzucenia w koszty wydatków związanych z organizacją firmowej Wigilii.

Podstawę prawną do rozstrzygania o tym, co jest, a co nie jest kosztem uzyskania przychodów, stanowi Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zanim zajmiemy się rozliczeniem firmowej Wigilii, przypomnimy, jakie warunki należy spełnić, aby w świetle ustawy uznać jakiś wydatek za koszt uzyskania przychodu.

Co można wrzucić w koszty?

Najogólniej mówiąc, każdy wydatek, który służy prowadzeniu i rozwojowi działalności przedsiębiorstwa, w tym także promocji i reklamie, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać o tym, że nie mamy w tym względzie całkowitej swobody interpretacji. Podarowania kontrahentowi koniaku za kilka tysięcy złotych, opłacenia mandatu karnego wystawionego pracownikowi czy opłacenia wakacji w egzotycznym kurorcie (po uznaniu go za podróż służbową) nie warto nawet próbować zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Alkohol i mandaty karne (i inne kary nakładane przez organy administracji państwowej czy kary umowne) ogólnie należą do kategorii nierozliczalnych. Organy kontrolne z dużą rezerwą odnoszą się wydatków na napoje wyskokowe, dzieła sztuki czy biżuterię. Jeżeli jednak udowodnimy, że np. wylegiwanie się na plaży miało istotny związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, możemy opłacenie hotelu i przejazdów uznać za koszt uzyskania przychodu.

Poniesione koszty, które chcemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, powinniśmy opisać w taki sposób, aby uzasadnić, że celem było uzyskanie przychodów lub zachowanie, a ewentualnie także zabezpieczenie źródła przychodów. Oczywiście każdy tego typu wydatek należy pieczołowicie udokumentować. Podstawową kwestią jest sprawdzenie, czy interesujący nas wydatek nie znajduje się na liście kosztów, których nie można uznać za koszty uzyskania przychodu.

Wigilia jako spotkanie integracyjno-motywacyjne

Wydatki, które można i te, których nie można wrzucić w koszty, określają przepisy z art. 15 i 16 cytowanej wyżej Ustawy. Pierwszą wskazówką odnośnie do tego, jaka powinna być kwalifikacja wydatków na Wigilię firmową, jest jej brak na liście z art. 16, czyli w wyszczególnieniu wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Nie oznacza to, że automatycznie można zaliczyć wszystkie koszty organizacji firmowej Wigilii do kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli firmowe spotkanie opłatkowe sprowadzi się tylko i wyłącznie do konsumpcji, to w świetle ustawy opłacenie 12 potraw i wynajęcia sali nie będzie kosztem uzyskania przychodu. Nie zmienia to faktu, że wystarczy zmienić nastawienia do świątecznego spotkania, aby można było Wigilię zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów bez naruszania żadnych zasad prowadzenia księgowości. W tym celu, jakkolwiek dziwnie to brzmi, pracodawca powinien potraktować Wigilię jako okazję do zintegrowania zespołu i motywowania podwładnych do wydajniejszej pracy. A przynajmniej tak powinny zostać opisane faktury za catering, wynajem sali oraz za wszystkie inne usługi i towary związane z organizacją imprezy. Na szczęście nie trzeba wykazywać, że integracja udała się i miała pozytywne odbicie w wynikach finansowych firmy.

Można nawet uzasadnić obecność na spotkaniu opłatkowym współpracowników związanych tylko umowami cywilno-prawnymi. Wystarczy wykazać, że ich zaproszenie do dzielenia się opłatkiem poprawia relacje z resztą zespołu, a w efekcie przekłada się na lepszą pracę i lepsze wyniki finansowe całego przedsiębiorstwa. Podobnej interpretacji nie da się zastosować wobec członków rodzin pracowników. Jeżeli pracodawca chce ich zaprosić, to oczywiście może to zrobić, ale w rozliczeniu będzie musiał pomniejszyć koszty uzyskania przychodu proporcjonalnie do liczby osób spoza firmy, które były obecne na spotkaniu opłatkowym.

Czy wydatki na prezenty gwiazdkowe są kosztem uzyskania przychodu?

Wigilia firmowa jest dobrą okazją do wręczenia pracownikom prezentów. Powstaje pytanie, czy można je rozliczyć tak, jak koszty samej kolacji wigilijnej? Okazuje się, że tak. Jednak pod dwoma warunkami. Pierwszym jest właściwe źródło finansowania: koszt prezentów musi zostać pokryty ze środków obrotowych. Jeżeli użyjemy do tego celu środków zgromadzonych w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych, to nie będziemy mogli uznać zakupu za wydatek kosztowy.

Drugim warunkiem wrzucenia w koszty wydatków na prezenty i upominki jest obdarowanie własnych pracowników. Wydatki na prezenty przekazane kontrahentom nie są wydatkiem kosztowym. Jedynym odstępstwem od tej zasady może mieć miejsce wtedy, gdy przekażemy kontrahentom prezenty w postaci materiałów reklamowych, np. wydawnictw, drobnych gadżetów biurowych czy własnych produktów. Należy przy tym zachować zdrowy rozsądek: zakup drogiego prezentu i dołączenie do niego plakietki z logo naszej firmy, to nie jest promocja firmy i jej wyrobów. Szczególnie wtedy, gdy podarowany przedmiot nie ma żadnego związku z naszą podstawową działalnością. Wydatki na tego typu prezenty są klasyfikowane jako koszty reprezentacji firmy i nie mogą być ujęte jako koszty uzyskania przychodu. Na kwalifikację wydatków żadnego wpływu nie ma okazja, z której prezenty zostały wręczone. Dlatego dowodzenie wybitnie duchowego i wzniosłego charakteru Wigilii, choć nie mija się z prawdą, to nie będzie dobrym uzasadnieniem do zaliczenia wydatków na zorganizowanie spotkania załogi przy wspólnym stole.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

CIT estoński – księgowanie przychodów i kosztów w praktyce

10 March 2025

Wprowadzony estoński CIT, czyli ryczałt dochodów od spółek, jest alternatywną formą opodatkowania dla firm, która znacznie różni się od tradycyjnego CIT. W tym kontekście bardzo istotne...

post-thumbnail

Ulga na powrót – zerowy PIT dla wracających z emigracji

03 March 2025

Osoby wracające do Polski z zagranicy mogą skorzystać ze specjalnych preferencji podatkowych. Jednym z atrakcyjnych rozwiązań jest ulga na powrót, wprowadzona przez Polski Ład. Jakie są...

post-thumbnail

Zielone podatki i opłaty środowiskowe (ESG)

26 February 2025

Zmiany klimatyczne i degradacja środowiska spowodowały wiele wyzwań związanych z wprowadzeniem instrumentów polityki fiskalnej, wspierających zrównoważony rozwój. Bardzo istotne w tym kontekście są zielone podatki i...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024 r.

Dlaczego my?

PG Partner Gospodarczy to profesjonalne biuro rachunkowe z oddziałami w 10 największych miastach w Polsce.

  • Doświadczony i silny zespół

    Zatrudniamy profesjonalistów, którzy nie tylko zaksięgują Twoje dokumenty, ale też podzielą się wiedzą, doradzą w kwestiach biznesowych oraz podatkowych.

Otrzymaliśmy łącznie
1 7 2
opinii ze średnią
4 , 9 7

Opinie

Jakub Grajek
3 months ago
Polecam w 100% ! Rzetelna i wykfalifikowana kadra spełni oczekiwania najbardziej wymagających.
Koray Kemaloğlu
4 months ago
Rozwiązali mój problem, który ciągnął się przez rok! Najbardziej rozsądna cena na rynku. Gorąco polecam!
Roman Kolesov
4 months ago
Polecam ich każdemu, kto robi B2B lub potrzebuje usług księgowych, odpowiedział na wiele moich pytań i wszystko ładnie i łatwo uporządkował, moim zdaniem cena jest bardzo dobra za usługę.
Krystian Klesiński
4 months ago
Jestem zadowolony ze współpracy z p. Kingą :)
Zobacz więcej
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech | Polityka prywatności