Nowy sposób obliczania limitu dla działalności nierejestrowanej

W 2024 roku zaszło wiele zmian w zakresie rozliczeń, podatków i kwestii księgowych dotyczących działalności. Zmiany te objęły między innymi działalność nierejestrowana, limit przychodu i inne. Warto poznać wszystkie aspekty, które wprowadzono wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia w 2024 r.

Działalność nierejestrowana – słów kilka o tej formie działalności

Działalność nierejestrowana jest określana przez ustawę Prawo Przedsiębiorców. Według przepisów jest to taka działalność, którą może prowadzić osoba fizyczna, a więc prywatny podmiot niebędący przedsiębiorcą.

Jak wskazuje art. 5 ust. 1 Prawo Przedsiębiorcy, działalność nierejestrowana nie stanowi działalności gospodarczej. Jest to działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny nie przekracza w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia.

Jak widać, limity przychodu dotyczące działalności nierejestrowanej bedą więc zależały w danych latach od obecnie obowiązującej minimalnej krajowej. W 2024 roku zaszły w tej kwestii zmiany dotyczące jej podniesienia (od stycznia), a także czeka nas jeszcze jedno podwyższenie najniższego wynagrodzenia w lipcu. W związku z tym, kwestia ta dotyczy również aktualnych limitów przychodu działalności nierejestrowanej, które wraz z powyższym także ulegają zmianie.

Działalność nierejestrowana – limit przychodu w 2024 r.

Jeszcze na początku zeszłego roku, aby rozliczać się z działalności nierejestrowanej, trzeba było spełnić warunek 50% minimalnej kwoty wynagrodzenia. Pierwsza zmiana zaszła już w lipcu 2023 r., kiedy próg ten podwyższono do 75%. Taka zasada obowiązuje także obecnie, ale bierzemy pod uwagę większą kwotę w związku z podniesieniem minimalnego wynagrodzenia.

Zgodnie z powyższym, w 2024 roku limit działalności nierejestrowanej to:

  • Od stycznia 2024 r. do czerwca 2042 r. jest to 75% minimalnego wynagrodzenia, które obecnie wynosi 4242 zł brutto. W związku z tym maksymalny przychód z działalności nierejestrowanej wynosi 3181,50 zł.
  • Od 1 lipca 2024 r. limit to 75% minimalnego wynagrodzenia, które w tym okresie będzie wynosić 4300 zł brutto. Od lipca maksymalny przychód z działalności nierejestrowanej może wynieść 3225 zł.
limit dla działalności nierejestrowanej

Co po przekroczeniu limitu przychodu z działalności nierejestrowanej?

Jeśli osoba fizyczna przekroczy przychód z działalności nierejestrowanej w danym miesiącu, od dnia, kiedy to nastąpiło, działalność taka staje się w świetle prawa działalnością gospodarczą. Wówczas należy należy złożyć wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej maksymalnie w ciągu 7 dni od tego zdarzenia.

Jak rozliczyć działalność nierejestrowaną w 2024 roku?

Osoba fizyczna, która osiąga dochody z działalności nierejestrowanej, musi uwzględnić przychód w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-36. Należy znaleźć w deklaracji konkretną rubrykę przeznaczoną dla tego typu działalności, gdzie wpisuje się kwotę przychodu, kosztów i dochodu.

Co ważne, prowadząc działalność nierejestrowaną, nie jest się zobligowanym do odprowadzania zaliczek miesięcznych na podatek. Podatek rozlicza się raz w roku w związku z zeznaniem PIT-36, w którym oblicza się należną kwotę.

Rozliczenia można dokonać wspólnie z małżonkiem.

Jeśli chodzi o rozliczenie kosztów w deklaracji, można odliczyć m.in.:

  • Zakup niezbędnych surowców, potrzebnych do wytworzenia towarów sprzedawanych w ramach działalności nierejestrowanej.
  • Zakup towarów handlowych, które następnie podlegają sprzedaży na zasadach działalności nierejestrowanej.
  • Koszty zużycia energii potrzebnej do wytworzenia towarów lub świadczenia usług w ramach działalności.
  • Koszty oprogramowania, programów komputerowych, domen, koniecznych do prowadzenia działalności.
  • Wydatki poniesione na niezbędne kursy, szkolenia, ebooki – jeśli dotyczą one profilu działalności.
  • Konsultacje prawne lub księgowe, związane z działalnością.

Za koszty działalności nierejestrowanej nie mogą być uznane wydatki poniesione na cele prywatne.

Co ważne, aby odliczyć koszty z całego roku podatkowego w PIT-36, należy przechować wszystkie dokumenty będące dowodem pozyskania powyższych elementów, niezbędnych do prowadzenia działalności. Będą to więc klasycznie faktury czy paragony, ale też np. potwierdzenia nadania przesyłki. Odliczenie kosztów należy wprowadzić w sekcji D.1 schody i straty podatnika, w wierszu 9 „Działalność nierejestrowana”  w PIT-36. Pozycja 85 dotyczy przychodu, pozycja 86 to rubryka związana z kosztami uzyskania (tutaj dokonujesz odliczeń), pozycja 87 stanowi dochód, czyli kwotę jaka pozostaje po odjęciu kosztów od przychodu.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Reverse charge – jak działa odwrotne obciążenie?

03 July 2025

Sprowadzasz towary lub usługi z zagranicy? A może współpracujesz z podwykonawcą z innego kraju UE? W takich sytuacjach możesz spotkać się z mechanizmem reverse charge, czyli...

post-thumbnail

Sygnalista w firmie – prawa i obowiązki

18 June 2025

Zgłaszasz nieprawidłowości w miejscu pracy? Ujawniasz naruszenia przepisów przez pracodawcę? Prawdopodobnie pełnisz rolę sygnalisty, nawet jeśli o tym nie wiesz i nikt Cię tak formalnie nie...

post-thumbnail

Ulga IP BOX – co musisz wiedzieć, aby z niej skorzystać?

09 June 2025

Prowadzisz działalność badawczo-rozwojową? Możesz skorzystać z ulgi IP Box, która umożliwia zmniejszenie opodatkowania z dochodów uzyskanych z wytworzonych lub ulepszonych kwalifikowanych praw własności intelektualnej. Ulga obniża...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024r.

Zyskaj

  • Dedykowaną księgową i kadrową
  • Obsługę stacjonarną i zdalną
  • Obsługę w języku polskim, angielskim i rosyjskim
  • Konsultacje bez limitów
  • Bezpłatny program do fakturowania online
  • Usługi doradcy podatkowego na życzenie
  • Reprezentację przed urzędami
  • Wysokie ubezpieczenie OC
  • Gwarancję bezpieczeństwa Twoich danych
Otrzymaj ofertę
Otrzymaliśmy łącznie
1 8 0
opinii ze średnią
4 , 9 7

Opinie

Krzysztof Matusiak
Krzysztof Matusiak
10:23 06 Dec 24
Dream Europa Sp.z o.o.Z biurem PG Partner Gospodarczy współpraca trwa od 2021 roku,dzięki Pani Annie wszystkie rozliczenia są prowadzone profesjonalnie i bezproblemowo.Sprawy z urzędami załatwianeterminowo.Profesjonalne podejście Pani Anny oraz Pani Ewy (po zatrudnieniu pracownika) powoduje,że po dostarczeniu dokumentów do biura wszystko jest konsultowane ,wyjaśniane i rozliczone na bieżąco.Wiedza i profesjonalizm Pani Anny Duda i Ewy Cesarz zachęca do korzystania z usług Waszego biura.Polecam innym przedsiębiorcom do korzystania z firmy PG Partner.
Michał Czarnecki
Michał Czarnecki
10:19 19 Aug 24
Gorąco polecam - usługi księgowe prowadzone są bardzo sumiennie i zawsze terminowo :)
Krystian Goc
Krystian Goc
05:51 13 Aug 24
Zawsze wszystko profesjonalnie i na czas. Współpraca z Panią Anią to czysta przyjemność. Polecam to biuro.
Specbud Wiktor Bereda
Specbud Wiktor Bereda
09:04 02 Jul 24
Po kilku latach współpracy z biurem PG Partner Gospodarczy możemy stanowczo powiedzieć, że nigdy nie mieliśmy tak profesjonalnej obsługi. Nasze relacje biznesowe opierają się na partnerstwie, rzetelności, sumienności, a przede wszystkim terminowości. Zarówno Pani Anna Duda, jak również Pani Ewa Cesarz cechują się profesjonalizmem i chęcią współpracy. Nigdy nie zdarzyło się abyśmy oczekiwali dłużej na jakąkolwiek odpowiedź ze strony biura- wszelkie sprawy omawiane są na bieżąco.
Iwona Stolarska
Iwona Stolarska
10:46 20 May 24
Polecam usługi świadczone przez biuro PG Partner. Pracownicy mają ogromną wiedzę i są bardzo pomocni. Miesieczne deklaracje księgowe i kadrowe wysyłane są na czas. Pomoc Pani Ani przy kontakcie z Urzędem Skarbowym oraz pomoc w wysyłce sprawozdania rocznego była nieoceniona. Dzięki pracy Pani Ani, Magdy i Weroniki mogę zajmować się prowadzeniem działalności nie martwiąc się o sprawy księgowe.
Leszek L.
Leszek L.
09:31 13 May 24
Gorąco polecam.. współpraca bezproblemowa... Pani Ania miła uśmiechnięta nigdy nas nie zawiodła...
Forge Play
Forge Play
16:12 10 May 24
Zdecydowanie polecam całą firmę jak i panią Kowalską zajmującą kadrami i płacami.
Jubiler Kroza
Jubiler Kroza
10:13 10 May 24
Współpracujemy z księgową Pani Svetlaną oraz kadrowej Pani Magdaleną od dwóch lat. Polecamy! Ich profesjonalizm, uprzejmość i zaangażowanie w naszą firmę zasługują na najwyższe pochwały. Zawsze cierpliwie odpowiadają na nasze pytania, co pomaga nam czuć się pewnie w kwestiach finansowych.
Żaneta Duliban
Żaneta Duliban
08:08 10 May 24
Kadry w mojej Spółce prowadzi Pani Magda, z którą mam bezproblemowy kontakt sms, mail i telefoniczny. Zawsze chętnie odpowie na każde pytanie, a wszystkie dokumenty są na czas.Polecam współpracę :))
B2B Service
B2B Service
08:55 25 Apr 24
Bardzo chciałbym podzielić się moimi wrażeniami na temat biura rachunkowego PG Partner Gospodarczy w Katowicach, a zwłaszcza mojej księgowej, Pani Annie Dudzie. Od momentu rozpoczęcia współpracy z tym biurem, doświadczyłem profesjonalizmu, zaangażowania i niezwykłej precyzji w prowadzeniu mojej księgowości.Pani Anna Duda wykazuje się ogromną wiedzą oraz doświadczeniem w dziedzinie księgowości, zawsze służąc mi pomocą w rozwiązywaniu wszelkich problemów. Jej staranność i dokładność w pracy dają mi pewność, że moje finanse są w najlepszych rękach.Dodatkowo, biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy w Katowicach jest miejscem, które cechuje profesjonalizm, elastyczność i otwartość na potrzeby klienta. Obsługa jest zawsze uprzejma i pomocna, a wszelkie sprawy są załatwiane sprawnie i terminowo.Zdecydowanie polecam biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy oraz Panią Annę Dudę wszystkim przedsiębiorcom poszukującym solidnego partnera w dziedzinie księgowości.
Iulian Dordea
Iulian Dordea
12:12 23 Apr 24
At the bookkeeping company "PG Partner Gospodarczy - Katowice" i met wonderful people, that were always, ALWAYS very helpful. Their office location in Katowice is right on the pietonal street, with easy access. And with their group of companies, they offer many other services for Polish companies (companies setup in Poland, HR services, virtual office, etc etc.). Should someone need bookkeeping services in Katowice area, I recommend to contact them.W firmie księgowej "PG Partner Gospodarczy - Katowice" spotkałem wspaniałych ludzi, którzy zawsze, ZAWSZE byli bardzo pomocni. Ich biuro w Katowicach znajduje się tuż przy głównej ulicy, z łatwym dostępem. A wraz ze swoją grupą firm oferują wiele innych usług dla polskich firm (zakładanie firm w Polsce, usługi HR, wirtualne biuro itp.). Jeśli ktoś potrzebuje usług księgowych w okolicach Katowic, polecam skontaktować się z nimi.
Jacek Cholewa
Jacek Cholewa
10:35 23 Apr 24
Biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy jest Biurem profesjonalnym, sumiennym i co bardzo ważne terminowym. Prowadzę działalność gospodarczą ponad 23 lata i korzystałem wcześniej z różnych Biur. Współpraca z PG trwa już nieprzerwanie od kilku ładnych lat i jest współpraca bezproblemową. Ze strony Biura można liczyć na wsparcie, doradztwo a tematy trudne rozwiązywane są "od ręki". Personel Biura poza profesjonalnym podejściem, wiedzą, starannością charakteryzuje się "ludzkim podejściem". Korzystając z okazji chciałbym podziękować Pani Ani i Pani Ewie za pilnowanie moich tematów :-)
Maciej D
Maciej D
20:12 28 Mar 24
Współpracuję z Biurem Rachunkowym PG Partner Gospodarczy od momentu powołania naszej spółki, czyli już ponad 4 lata. Jestem zadowolony z ich kompleksowej obsługi w zakresie księgowości i części kadrowej, którą również postanowiliśmy powierzyć PG.Dlaczego polecam to biuro?1. Profesjonalizm i rzetelność: Księgi handlowe spółki są prowadzone rzetelnie, a wszelkie zadania realizowane terminowo. (To ważne, aby mieć pewność, że nasze finanse są w dobrych rękach).2. Przyjazna atmosfera: współpraca z Biurem przebiega w bardzo przyjaznej atmosferze. Pracownicy są zaangażowani, otwarci i zawsze gotowi pomóc. Szczególnie chciałbym podkreślić dobry kontakt z Panią Anią, księgową :)Rozmowa z nią to czysta przyjemność, a jej doradztwo jest zawsze konkretne i trafne.3. Fachowa i kompleksowa pomoc: Biuro nie tylko prowadzi księgi, ale również dba o część kadrowo-płacową. W sytuacjach wymagających niezwłocznej interwencji zawsze mogę liczyć na ich wsparcie.W pełni rekomenduję Biuro Rachunkowe PG Partner Gospodarczy wszystkim, którzy poszukują solidnego partnera w zakresie obsługi księgowej oraz kadrowej. To miejsce, gdzie można liczyć na profesjonalizm, zaangażowanie i fachową pomoc.
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech | Polityka prywatności