Zawyżona stawka VAT – jak dokonać korekty?
W świecie podatków liczy się każdy szczegół, ale pomyłki są na porządku dziennym. Jeśli wystawiłeś fakturę lub paragon z zawyżoną stawką VAT, da się to naprawić. Przeczytaj, co zrobić krok po kroku, żeby skorygować stawkę i odzyskać nadpłacony podatek.
Co zrobić, gdy na fakturze jest zawyżona stawka VAT?
Jeśli na fakturze zastosowałeś wyższą stawkę VAT, niż powinieneś, możesz to skorygować.
Co zrobić krok po kroku?
- Wystaw fakturę korygującą. Popraw stawkę VAT, przelicz wartości netto, brutto i sam podatek.
- Uzgodnij korektę z klientem. Upewnij się, że konsument się na nią zgadza. Nie musisz podpisywać aneksu, ale konieczne jest uzyskanie jakiegoś potwierdzenia.
- Zachowaj dokumentację. Potrzebujesz dowodu, że klient zaakceptował korektę i że zwróciłeś mu nadpłatę, jeśli taka powstał
- Uwzględnij korektę w deklaracji VAT. Zmniejszysz podatek należny w miesiącu, w którym wystawiłeś korektę.
Uwaga! Korekta w dół wymaga zgody drugiej strony. Korekta w górę już nie.
Czy można skorygować stawkę VAT na paragonie?
Sprawa może nieco bardziej się skomplikować, gdy pomyłka pojawiła się nie na fakturze, a paragonie bez danych klienta. Dobrą wiadomością jest tutaj wyrok TSUE z 21 marca 2024 r. (sprawa C-606/22), który potwierdził, że można odzyskać VAT również w takich sytuacjach.
Wyrok TSUE wprowadził sporą rewolucję, jeśli chodzi o odzyskanie VAT z paragonu. Dotyczył sytuacji, gdy przedsiębiorca (tutaj klub fitness) wystawiał paragony ze stawką 23% VAT, mimo podlegania karnetów pod stawkę 8%. Klientami nie byli konsumenci posiadający numery NIP a osoby prywatne. W związku z tym nie było możliwości wystawienia korekty faktury. Urząd skarbowy wyraził się jasno: Zawyżony VAT na paragonie to problem przedsiębiorcy. TSUE jednak uznał, że nie tędy droga.
Orzeczono, że VAT nie jest dobrowolną daniną i jeśli został zawyżony bez podstawy prawnej, podatnik ma prawo do korekty i odzyskania swojej nadpłaty – nawet gdy chodzi o paragon i klienta fizycznego.
W związku z wyrokiem TSUE nie ma już konieczności wystawiania faktury do paragonu w celu odzyskania VAT-u. Nie musisz też posiadać w tym przypadku dowodu, że klient zapoznał się z treścią korekty, bo trudniejsza jest jego identyfikacja.
Pamiętaj:
- Oddaj klientowi nadpłatę, jeśli to możliwe, czyli wtedy, kiedy możesz go zidentyfikować.
- Ujmij korektę w ewidencji korekt.
- Uwzględnij kwotę sprzedaży w JPK_V7 – razem z uwzględnieniem korekty.
- Jeśli klient jest anonimowy i nie uda Ci się go zidentyfikować, nie wszystko jest stracone. Sądy administracyjne coraz częściej orzekają na korzyść sprzedawców. Skontaktuj się z doradcą podatkowym lub wystąp o interpretację indywidualną.
Korekta VAT na paragonie z NIP-em nabywcy
W sytuacji, gdy na paragonie znalazł się NIP nabywcy, a kwota nie przekroczyła 450 zł (lub 100 euro), traktuje się go jak fakturę uproszczoną. Wówczas możesz wystawić standardową fakturę korygującą ze zmienioną stawką VAT. Następnie zgłoś korektę i dokonaj oznaczenia „FP”.
Co z podstawą opodatkowania po korekcie VAT?
Art. 29a ust. 13 ustawy o VAT mówi jednoznacznie. Jeśli po dokonaniu sprzedaży okaże się, że podstawa opodatkowania ulegnie zmianie, podatnik ma prawo ją skorygować. Tak też ma to miejsce w przypadku sprzedaży towaru i błędnego zawyżenia stawki VAT, co skutkuje jednoznacznym wzrostem podstawy opodatkowania. W tej sytuacji możesz wystawić fakturę korygującą in minus, czyli obniżającą VAT do właściwego poziomu.
Uwaga! Korekta działa wstecz. Możesz odzyskać nadpłacony VAT z momentu pierwotnej sprzedaży, ale tylko wtedy, gdy spełnisz warunki kolejnego artykułu ustawy. O tym przeczytasz poniżej.
Przepisy określające korekty faktur
Art. 106j ustawy o VAT reguluje konkretne zasady dokonywania korekt faktur. W szczególności warto skupić się tutaj na ust. 1 pkt 5, który mówi, że wystawienie korekty w przypadku błędu w stawce podatku jest możliwe, ale aby korekta in minus była skuteczna, musi mieć potwierdzenie odbioru i akceptację klienta. Nie musi być ona odręczna. Może być to mail czy odpowiedź na wiadomość.
Podsumowanie – korekta in minus oraz in plus
Korekta „in plus” | Korekta „in minus” |
Pomyliłeś się i naliczyłeś za niską stawkę VAT. | Ustaliłeś zbyt wysoką stawkę VAT (np. 23% zamiast 8). |
Musisz dopłacić należny podatek. | Błąd został wykryty już po wystawieniu faktury lub paragonu. |
Wystaw fakturę korygującą. | Klient zaakceptował korektę, jeśli jest to konieczne. Po wyroku TSUE w przypadku B2C nie trzeba udowadniać akceptacji. |
Musisz ująć korektę w JPK VAT. | Wystaw fakturę korygującą lub notę księgową. |
Potwierdź odbiór korekty (w przypadku B2B). | |
Ujmij korektę w JPK za miesiąc wystawienia korekty lub miesiąc pierwotnej sprzedaży. |
Im szybciej zareagujesz, tym większe są szanse, że unikniesz zamieszania w późniejszym czasie. Prawo daje Ci narzędzia do reakcji, niezależnie od tego, czy chodzi o fakturę, czy paragon. Każda złotówka odzyskanego VAT-u to konkretna oszczędność w Twoim biznesie. Jeśli masz wątpliwości, nie działaj po omacku. Skontaktuj się z naszym doradcą podatkowym, zanim zwykły błąd przerodzi się w spór z fiskusem.