Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Zmiana rodzaju umowy o pracę [Pobierz wniosek]

Zmiana rodzaju umowy o pracę to bardzo istotne wydarzenie dla każdego pracownika, który „przechodzi” na umowę na czas nieokreślony. Jest to o tyle proste, kiedy obie strony dojdą w tej kwestii do porozumienia podczas rozmowy i fakt ten zostanie ustalony z inicjatywy pracodawcy. Niestety, nadal jest to rzadki bieg zdarzeń, ale prawo daje pracownikom pewną furtkę. Warto wiedzieć, że każdy pracownik ma prawo wystąpić z wnioskiem o zmianę rodzaju umowy po przepracowaniu w danej firmie co najmniej 6 miesięcy. Wniosek taki można złożyć raz w roku i dotyczy on zmiany rodzaju umowy albo umożliwienia bardziej przewidywalnych i bezpiecznych warunków pracy. Sprawdź, jak przebiega zmiana rodzaju umowy o pracę i zobacz wzór wniosku.

 

Czy można aneksem zmienić rodzaj umowy o pracę?

Najprostszym i zarazem bardzo często wykorzystywanym sposobem na zmianę warunków pracy jest zawarcie aneksu do aktualnej umowy. Aneks do umowy w świetle prawa wiąże się z uchyleniem przysługujących do tej pory pracownikowi warunków, a po jego podpisaniu miejsce będą miały nowe warunki pracy, ustalone przez porozumienie.

Aneks do umowy dotyczy każdego rodzaj umowy o pracę. Można więc podpisać go niezależnie od formy zatrudnienia. Co więcej, pracownik i pracodawca mogą zawrzeć porozumienie zmieniające nawet podczas urlopu lub zwolnienia lekarskiego. Nierzadko aneks ma miejsce u kobiet w ciąży czy pracowników w wieku przedemerytalnym.

Warto wiedzieć, że aneks do umowy może zmienić wyłącznie określone warunki. Porozumienie takie daje jednak możliwość zmiany rodzaju umowy (z czasu określonego na nieokreślony), stanowiska, zakresu obowiązków czy płacy. Bardzo ważne jest to, że zawarcie aneksu nie może doprowadzić do pogorszenia sytuacji pracownika.

Jak zmienić umowę o pracę z czasu określonego na nieokreślony?

O ile sytuacja jest jasna, gdy obie strony zdecydowały się podpisać aneks, zmieniając rodzaj umowy, o tyle nieco inaczej wygląda to, gdy pracownik chce postarać się o taką możliwość. Oczywiście wiele z nich decyduje się najpierw na rozmowę z pracodawcą i jest to słuszne. Dobrze jednak przy tym wiedzieć, że każdy pracownik ma prawo raz w roku złożyć stosowny wniosek, w którym ubiega się o zmianę rodzaju umowy, jeśli przepracował u danego pracodawcy min. 6 miesięcy. Nie dotyczy to jednak pracowników zatrudnionych na okres próbny.

Pracodawca przy tym oczywiście nie jest zobowiązany bezwzględnie uznać taki wniosek i rozpatrzyć go pozytywnie. Przyjęto jednak, że powinien go uwzględnić w miarę możliwości. Pracodawca jest zobowiązany odpowiedzieć na otrzymany wniosek w ciągu miesiąca od dnia, w którym otrzymał pismo.

Jeśli obie strony dojdą do konsensusu, zmiana rodzaju umowy o pracę będzie mogła nastąpić poprzez podpisanie aneksu do umowy, w którym zostanie zawarta informacja o zmianie formy zatrudnienia na czas nieokreślony. Możliwe jest również rozwiązanie aktualnej umowy i podpisanie nowej na innych warunkach, co jest bardziej czasochłonnym rozwiązaniem, ale dającym jednak większe bezpieczeństwo prawne.

Wniosek w sprawie zmiany rodzaju umowy o pracę/ bardziej przewidywalne i bezpieczne warunki pracy

Wiesz już, że niemal każdy pracownik po przepracowaniu 6 miesięcy w danym miejscu ma prawo złożyć wniosek o zmianę rodzaju umowy. Najczęściej sytuacja taka ma miejsce oczywiście wtedy, gdy zajdzie chęć starania się o zmianę terminu obowiązywania umowy o pracę z czasu określonego na nieokreślony. Takie samo pismo wykorzystywane jest w celu wnoszenia o bardziej przewidywalne i bezpieczne warunki pracy. Wobec tego w dokumencie należy zaznaczyć, jakiej konkretnie sytuacji dotyczy.

Zobacz, jak wygląda wniosek w sparcie zmiany rodzaju umowy o pracę. Pobierz wzór i sprawdź, jak go wypełnić.

Loading...

 

Jakie dane i informacje zawiera wniosek o zmianę rodzaju umowy o pracę? Są to oczywiście dane osobowe pracownika zatrudnionego w danej firmie, dane pracodawcy i szczegóły dotyczące zmian, o jakie wnosi pracownik, np.: zatrudnienie w pełnym wymiarze pracy.

W sytuacji, gdy pracownik wnosi o coś innego, w dokumencie jest specjalne pole, w którym można wpisać, o jakie konkretnie zmiany się ubiega. Dotyczy to przede wszystkim przypadków związanych z wnoszeniem o bardziej przewidywalne i bezpieczne warunki pracy, ale nie tylko.

Zaleca się, aby pracownik umotywował swój wniosek konkretnymi argumentami. Jest to bardzo istotne w kontekście rozpatrywania pisma przez pracodawcę, który może, ale nie musi, zgodzić się na zmianę warunków. Nie jest to jednak obligatoryjnie wymagane przez ustawodawcę. Jeśli chodzi o umotywowanie wniosku, warto zaznaczyć tutaj takie fakty jak długi czas pracy w danej firmie, chęć uzyskania większej stabilizacji zawodowej, podnoszenie swoich kwalifikacji itp.

Wniosek musi zostać opatrzony własnoręcznym podpisem, datą i miejscowością.

Pracodawca ma obowiązek udzielić informacji w sprawie wniosku w ciągu miesiąca od dnia otrzymania pisma od pracownika. Jeśli odpowiedź będzie pozytywna, zajdzie zmiana warunków umowy o pracę z zastosowaniem wybranego rozwiązania, np. aneksem do umowy.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Jednolity Plik Kontrolny dla ewidencji zakupu i sprzedaży VAT cz. 2

06 November 2024

W ostatnim artykule omówiliśmy część ewidencyjną JPK_V7M. Dziś skupimy się na części deklaracyjnej JPK_V7M, poruszymy temat korekty JPK_V7M i wyjaśnimy, na czym polegają rozliczenia miesięczne oraz...

post-thumbnail

Jednolity Plik Kontrolny dla ewidencji zakupu i sprzedaży VAT i deklaracji VAT-7 [PDF]

05 November 2024

Osoby prowadzące działalność gospodarczą, które są zobowiązane do rozliczania VAT, muszą przesyłać szczegółowe pliki Jednolitego Pliku Kontrolnego oznaczone jako JPK_V7. Ten dokument składa się z dwóch...

post-thumbnail

Wniosek o wpis do CEIDG [Wzór do pobrania]

21 October 2024

Aktualnie każda osoba chcąca założyć własną firmę musi złożyć wniosek o wpis do CEIDG. Nowy przedsiębiorca wypełnia formularz CEIDG-1. Ponieważ służy on również do aktualizacji danych...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024 r.

Dlaczego my?

PG Partner Gospodarczy to profesjonalne biuro rachunkowe z oddziałami w 10 największych miastach w Polsce.

  • Doświadczony i silny zespół

    Zatrudniamy profesjonalistów, którzy nie tylko zaksięgują Twoje dokumenty, ale też podzielą się wiedzą, doradzą w kwestiach biznesowych oraz podatkowych.

Otrzymaliśmy łącznie
1 7 2
opinii ze średnią
4 , 9 7

Opinie

Krzysztof Matusiak
3 months ago
Dream Europa Sp.z o.o.Z biurem PG Partner Gospodarczy współpraca trwa od 2021 roku,dzięki Pani Annie wszystkie rozliczenia są prowadzone profesjonalnie i bezproblemowo.Sprawy z urzędami załatwianeterminowo.Profesjonalne podejście Pani Anny oraz Pani Ewy (po zatrudnieniu pracownika) powoduje,że po dostarczeniu dokumentów do biura wszystko jest konsultowane ,wyjaśniane i rozliczone na bieżąco.Wiedza i profesjonalizm Pani Anny Duda i Ewy Cesarz zachęca do korzystania z usług Waszego biura.Polecam innym przedsiębiorcom do korzystania z firmy PG Partner.
Michał Czarnecki
6 months ago
Gorąco polecam - usługi księgowe prowadzone są bardzo sumiennie i zawsze terminowo :)
Krystian Goc
7 months ago
Zawsze wszystko profesjonalnie i na czas. Współpraca z Panią Anią to czysta przyjemność. Polecam to biuro.
Specbud Wiktor Bereda
8 months ago
Po kilku latach współpracy z biurem PG Partner Gospodarczy możemy stanowczo powiedzieć, że nigdy nie mieliśmy tak profesjonalnej obsługi. Nasze relacje biznesowe opierają się na partnerstwie, rzetelności, sumienności, a przede wszystkim terminowości. Zarówno Pani Anna Duda, jak również Pani Ewa Cesarz cechują się profesjonalizmem i chęcią współpracy. Nigdy nie zdarzyło się abyśmy oczekiwali dłużej na jakąkolwiek odpowiedź ze strony biura- wszelkie sprawy omawiane są na bieżąco.
Zobacz więcej
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech | Polityka prywatności