Ochrona konkurencji i konsumentów – zabezpieczenia dla przedsiębiorców

Mnogość przepisów regulujących kwestie związane z prowadzeniem działalności często budzi wątpliwości. Nie zawsze dokładnie rozumiemy, co oznaczają konkretne regulacje. Tak też jest z nowelizacją ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która weszła w życie w maju 2023 r. Jakie zabezpieczenia dla przedsiębiorców wprowadziły znowelizowane przepisy? Jakie zmiany są istotne w kontekście spraw dochodzeniowych w UOKiK?

Ochrona konkurencji i konsumentów – co dokładnie reguluje ustawa?

Nazwa wydaje się jasna, jednak ustawa ta reguluje tak wiele kwestii, że niekiedy przedsiębiorcy nie są w stanie samodzielnie wszystkiego zrozumieć. I nic w tym dziwnego, jednak warto zapoznać się z najważniejszymi jej zapisami. Istotne jest zwłaszcza to, że nieznajomość przepisów nie zwalnia nikogo z obowiązku ich przestrzegania i nie jest argumentem przemawiającym za brakiem konsekwencji.

Jeśli chodzi o ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów, jest ona szczególnie ważna w kontekście zasad funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Przede wszystkim jej cele to:

  • Przeciwdziałanie praktykom ograniczającym konkurencję na rynku;
  • Ochrona przed narzucaniem nieuczciwych cen – sztucznie zawyżonych cen;
  • Zabezpieczenie przed stosowaniem niezgodnych z prawem klauzul w umowach;
  • Zminimalizowanie ryzyka nierzetelnych informacji na temat towarów i usług.

Są to jednak w większej mierze zabezpieczenia dla konsumentów przed nieuczciwymi praktykami. Co z przedsiębiorcami?

Nowelizacja przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów

20 maja 2023 roku w życie weszły zmiany na mocy nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Cel ich wprowadzenia tłumaczy się jako konieczność implementacji przepisów unijnych do tych obowiązujących w danym kraju. Ma to skutkować zwiększeniem skuteczności w przestrzeganiu unijnych zasad konkurencji na rynkach wewnętrznych.

1. Przekazanie informacji do Prezesa UOKiK

Do tej pory standardowym narzędziem Prezesa UOKiK do prowadzenia spraw dochodzeniowych było pozyskiwanie informacji lub dokumentów. Taki proces polegał na wysłaniu żądania na piśmie podmiotowi. W piśmie jasno wykazywano czego dotyczy sprawa i co podlega wyjaśnieniu, a także w jakim terminie dane informacje mają zostać przekazane, również z ewentualną dokumentacją.

Dotychczas obowiązujące przepisy ograniczały jednak sposób kierowania żądania przekazania informacji. Mogło być kierowane one wyłącznie do przedsiębiorców, a ponadto, jak wskazywało obowiązujące prawo, mogły być to jedynie „wszelkie konieczne informacje i dokumenty”.

Od 20 maja 2023 r. zaszły jednak diametralne zmiany w tej sprawie. Dotyczą one przede wszystkim sposobu przekazywania informacji. Obecnie Organ może pozyskiwać informacje nie tylko od przedsiębiorców, ale też od osób fizycznych. Ponadto może skierować żądanie również do osób prawnych i jednostek organizacyjnych, które nie mają osobowości prawej, ale mają zdolność prawną.

Czym skutkuje wprowadzenie zmian i co oznacza to dla przedsiębiorców? Przede wszystkim prowadzący działalność nie stanowi już jedynego źrodła informacji dla Prezesa UOKiK. Organ może zaangażować w dane dochodzenie w zasadzie wszystkie podmioty, które mają jakieś powiązanie ze sprawą. Dla przedsiębiorców jest to problem w szczególności w kontekście rozstania się z byłym pracodawcą, jeśli nastąpiło to w nienajlepszych okolicznościach czy relacjach obu stron.

2. Kontrola przedsiębiorcy

Jest to jeden z podstawowych instrumentów dochodzeniowych, które dotyczą przedsiębiorców. Narzędzie to jest wykorzystywane w sprawach o różnym charakterze. Mogą to być zarówno sprawy antymonopolowe, jak i sprawy konsumenckie.

Kontrola najczęściej ma miejsce w postępowaniach związanych z zawieraniem porozumień niedozwolonych prawem. Bardzo istotne jest to, że do prowadzenia kontroli jest uprawniony nie tylko sam Prezes, ale wskazani do postępowania pracownicy UOKiK. Wyznaczeni mają prawo do składania żądań dot. udostępnienia informacji, ale też uzyskują prawo do dostępu do gruntu, budynków, lokali, transportu czy innych przedmiotów związanych ze sprawą.

W związku z tym przedsiębiorcy są po prostu zobligowani do tego, aby udostępnić podczas kontroli wszystkie wymagane miejsca czy ruchomości. Są to różnego rodzaju pisma, akta, księgi podatkowe, a także środa transportu danej firmy i jej lokale. Ponadto, obejmuje to również dokumenty w wersji elektronicznej. Często konieczne jest udostępnienie pracownikom UOKiK nośników danych czy systemów informatycznych.

Nowelizacja jednak daje swego rodzaju zabezpieczenie. Chodzi o ówczesną możliwość żądania składania ustnych wyjaśnień w czasie kontroli, która została zmieniona. Aktualnie kontrolujący może wymagać takich wyjaśnień, ale tylko od pracownika lub osoby, która wykonuje w jego imieniu jakieś czynności, czy też robi to na podstawie umowy, innej niż umowa o pracę. Pracownicy będą mogli przesłuchać w związku z tym każdego pracownika firmy kontrolowanej. Jednak ustne wyjaśnienia muszą być ograniczone wyłącznie do przedmiotu kontroli.

Bardzo istotne jest w tym kontekście to, że osoby przesłuchiwane mają tzw. wolność od samooskarżania. Pracownik może nawet odmówić przekazania informacji, jeśli naraża go to na odpowiedzialność karną. Ochronie podlegają również małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo i osoby powinowate w tej samej linii lub stopniu pracownika. Są to także osoby przez niego przysposobione, pozostające w stosunku opieki lub kurateli, czy też we wspólnym pożyciu.

Bardzo ważne jest to, że ochrona konkurencji i konsumentów ustanowiona przez aktualne przepisy obowiązuje także po ustaniu małżeństwa lub rozwiązaniu w.w. stosunków.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Kasowy PIT od stycznia 2025 r.

13 November 2024

Sejm przyjął ustawę, która umożliwia przedsiębiorcom rozliczanie się za pomocą metody kasowej. Kasowy PIT będzie dostępny już od stycznia 2025 r. Aby z niego skorzystać, należy...

post-thumbnail

Sprostowanie i usuwanie danych zgodnie z RODO

30 October 2024

Ochrona danych osobowych jest coraz ważniejsza w prowadzeniu działalności. Wraz z wprowadzeniem RODO, firmy muszą dostosować się do przepisów i zapewnić pełną transparentność. Przepisy te obejmują...

post-thumbnail

Kto składa czynny żal – biuro rachunkowe czy podatnik?

13 October 2024

Czynny żal to istotna instytucja prawa podatkowego, która pozwala podatnikom na uniknięcie kar finansowych za uchybienia wobec organów skarbowych. Dzięki temu narzędziu przedsiębiorcy mają szansę dobrowolnie...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2023 r.

Dlaczego my?

PG Partner Gospodarczy to profesjonalne biuro rachunkowe z oddziałami w 10 największych miastach w Polsce.

  • Doświadczony i silny zespół

    Zatrudniamy profesjonalistów, którzy nie tylko zaksięgują Twoje dokumenty, ale też podzielą się wiedzą, doradzą w kwestiach biznesowych oraz podatkowych.

Otrzymaliśmy łącznie
1 6 4
opinii ze średnią
4 , 9 8

Opinie

Michał Czarnecki
Michał Czarnecki
10:19 19 Aug 24
Gorąco polecam - usługi księgowe prowadzone są bardzo sumiennie i zawsze terminowo :)
Krystian Goc
Krystian Goc
05:51 13 Aug 24
Zawsze wszystko profesjonalnie i na czas. Współpraca z Panią Anią to czysta przyjemność. Polecam to biuro.
Specbud Wiktor Bereda
Specbud Wiktor Bereda
09:04 02 Jul 24
Po kilku latach współpracy z biurem PG Partner Gospodarczy możemy stanowczo powiedzieć, że nigdy nie mieliśmy tak profesjonalnej obsługi. Nasze relacje biznesowe opierają się na partnerstwie, rzetelności, sumienności, a przede wszystkim terminowości. Zarówno Pani Anna Duda, jak również Pani Ewa Cesarz cechują się profesjonalizmem i chęcią współpracy. Nigdy nie zdarzyło się abyśmy oczekiwali dłużej na jakąkolwiek odpowiedź ze strony biura- wszelkie sprawy omawiane są na bieżąco.
Iwona Stolarska
Iwona Stolarska
10:46 20 May 24
Polecam usługi świadczone przez biuro PG Partner. Pracownicy mają ogromną wiedzę i są bardzo pomocni. Miesieczne deklaracje księgowe i kadrowe wysyłane są na czas. Pomoc Pani Ani przy kontakcie z Urzędem Skarbowym oraz pomoc w wysyłce sprawozdania rocznego była nieoceniona. Dzięki pracy Pani Ani, Magdy i Weroniki mogę zajmować się prowadzeniem działalności nie martwiąc się o sprawy księgowe.
Leszek L.
Leszek L.
09:31 13 May 24
Gorąco polecam.. współpraca bezproblemowa... Pani Ania miła uśmiechnięta nigdy nas nie zawiodła...
Forge Play
Forge Play
16:12 10 May 24
Zdecydowanie polecam całą firmę jak i panią Kowalską zajmującą kadrami i płacami.
Jubiler Kroza
Jubiler Kroza
10:13 10 May 24
Współpracujemy z księgową Pani Svetlaną oraz kadrowej Pani Magdaleną od dwóch lat. Polecamy! Ich profesjonalizm, uprzejmość i zaangażowanie w naszą firmę zasługują na najwyższe pochwały. Zawsze cierpliwie odpowiadają na nasze pytania, co pomaga nam czuć się pewnie w kwestiach finansowych.
Żaneta Duliban
Żaneta Duliban
08:08 10 May 24
Kadry w mojej Spółce prowadzi Pani Magda, z którą mam bezproblemowy kontakt sms, mail i telefoniczny. Zawsze chętnie odpowie na każde pytanie, a wszystkie dokumenty są na czas.Polecam współpracę :))
B2B Service
B2B Service
08:55 25 Apr 24
Bardzo chciałbym podzielić się moimi wrażeniami na temat biura rachunkowego PG Partner Gospodarczy w Katowicach, a zwłaszcza mojej księgowej, Pani Annie Dudzie. Od momentu rozpoczęcia współpracy z tym biurem, doświadczyłem profesjonalizmu, zaangażowania i niezwykłej precyzji w prowadzeniu mojej księgowości.Pani Anna Duda wykazuje się ogromną wiedzą oraz doświadczeniem w dziedzinie księgowości, zawsze służąc mi pomocą w rozwiązywaniu wszelkich problemów. Jej staranność i dokładność w pracy dają mi pewność, że moje finanse są w najlepszych rękach.Dodatkowo, biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy w Katowicach jest miejscem, które cechuje profesjonalizm, elastyczność i otwartość na potrzeby klienta. Obsługa jest zawsze uprzejma i pomocna, a wszelkie sprawy są załatwiane sprawnie i terminowo.Zdecydowanie polecam biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy oraz Panią Annę Dudę wszystkim przedsiębiorcom poszukującym solidnego partnera w dziedzinie księgowości.
Iulian Dordea
Iulian Dordea
12:12 23 Apr 24
At the bookkeeping company "PG Partner Gospodarczy - Katowice" i met wonderful people, that were always, ALWAYS very helpful. Their office location in Katowice is right on the pietonal street, with easy access. And with their group of companies, they offer many other services for Polish companies (companies setup in Poland, HR services, virtual office, etc etc.). Should someone need bookkeeping services in Katowice area, I recommend to contact them.W firmie księgowej "PG Partner Gospodarczy - Katowice" spotkałem wspaniałych ludzi, którzy zawsze, ZAWSZE byli bardzo pomocni. Ich biuro w Katowicach znajduje się tuż przy głównej ulicy, z łatwym dostępem. A wraz ze swoją grupą firm oferują wiele innych usług dla polskich firm (zakładanie firm w Polsce, usługi HR, wirtualne biuro itp.). Jeśli ktoś potrzebuje usług księgowych w okolicach Katowic, polecam skontaktować się z nimi.
Jacek Cholewa
Jacek Cholewa
10:35 23 Apr 24
Biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy jest Biurem profesjonalnym, sumiennym i co bardzo ważne terminowym. Prowadzę działalność gospodarczą ponad 23 lata i korzystałem wcześniej z różnych Biur. Współpraca z PG trwa już nieprzerwanie od kilku ładnych lat i jest współpraca bezproblemową. Ze strony Biura można liczyć na wsparcie, doradztwo a tematy trudne rozwiązywane są "od ręki". Personel Biura poza profesjonalnym podejściem, wiedzą, starannością charakteryzuje się "ludzkim podejściem". Korzystając z okazji chciałbym podziękować Pani Ani i Pani Ewie za pilnowanie moich tematów :-)
Maciej D
Maciej D
20:12 28 Mar 24
Współpracuję z Biurem Rachunkowym PG Partner Gospodarczy od momentu powołania naszej spółki, czyli już ponad 4 lata. Jestem zadowolony z ich kompleksowej obsługi w zakresie księgowości i części kadrowej, którą również postanowiliśmy powierzyć PG.Dlaczego polecam to biuro?1. Profesjonalizm i rzetelność: Księgi handlowe spółki są prowadzone rzetelnie, a wszelkie zadania realizowane terminowo. (To ważne, aby mieć pewność, że nasze finanse są w dobrych rękach).2. Przyjazna atmosfera: współpraca z Biurem przebiega w bardzo przyjaznej atmosferze. Pracownicy są zaangażowani, otwarci i zawsze gotowi pomóc. Szczególnie chciałbym podkreślić dobry kontakt z Panią Anią, księgową :)Rozmowa z nią to czysta przyjemność, a jej doradztwo jest zawsze konkretne i trafne.3. Fachowa i kompleksowa pomoc: Biuro nie tylko prowadzi księgi, ale również dba o część kadrowo-płacową. W sytuacjach wymagających niezwłocznej interwencji zawsze mogę liczyć na ich wsparcie.W pełni rekomenduję Biuro Rachunkowe PG Partner Gospodarczy wszystkim, którzy poszukują solidnego partnera w zakresie obsługi księgowej oraz kadrowej. To miejsce, gdzie można liczyć na profesjonalizm, zaangażowanie i fachową pomoc.
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech