E-Doręczenia – nowy obowiązek dla spółek

Wraz z początkiem 2025 roku wszedł w życie nowy obowiązek dla spółek w Polsce. Mowa o e-Doręczeniach, które realizować mają nie tylko instytucje publiczne i urzędy, ale także niektórzy przedsiębiorcy. Jak w przypadku firm wygląda obowiązek wprowadzenia nowego rozwiązania? Na czym polegają e-Doręczenia i od kiedy należy z nich korzystać?

Czym jest usługa e-Doręczenia?

Jest to specjalna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Obejmuje ona przede wszystkim instytucje publiczne – urzędy i inne podmioty – ale także przedsiębiorców. Dla nich jednak obowiązek dotyczący terminu wdrożenia usługi jest nieco inny.

W ramach wprowadzanego systemu możliwe jest wysyłanie i odbieranie korespondencji cyfrowej. Co istotne, skutek będzie równoważny z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. E-Doręczenia mają gwarantować pełną identyfikację zarówno nadawcy, jak i odbiorcy. Ważnym elementem rozwiązania jest także możliwość przechowywania korespondencji wysłanej i otrzymanej w formie elektronicznej. W praktyce usługa ma docelowo zastąpić tradycyjne przesyłanie pism urzędowych i korespondencję ePUAP.

Na czym polega obowiązek e-Doręczeń?

Polega on na konieczności posiadania adresu do e-Doręczeń, który będzie wpisany do bazy adresów elektronicznych (BAE). Ma być on powiązany z:

  1. Publiczną Usługą Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (PURDE), albo;
  2. Komercyjną usługą, która jest określona w ustawie jako kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego (kwalifikowana usługa RDE).

Przykładowo: podmiot niepubliczny z KRS (np. może to być spółka handlowa) decyduje się na wybranie PURDE lub kwalifikowanej usługi RDE. Pierwsza opcja jest bezpłatną usługą publiczną świadczoną przez wyznaczonego operatora. Aktualnie jest to Poczta Polska S.A. Ustawa przewiduje możliwość korzystania z odpłatnych usług komercyjnych, o ile będą one spełniały określone standardy. Nie każdy musi chcieć, aby realizowała to bowiem Poczta Polska.

UWAGA! Wybierając na początku PURDE, przedsiębiorca może zrezygnować z tego rozwiązania i przejść do usługi komercyjnej. Wtedy musi jednak zachować dotychczasowy adres do doręczeń elektronicznych.

Jakie firmy mają obowiązek korzystania z e-Doręczeń?

Wszystkie spółki, które będą wnioskować o wpis do rejestru przedsiębiorców KRS w tym roku, czyli po 1 stycznia 2025 roku, już na etapie rejestracji muszą uzyskać adres do e-Doręczeń. W przypadku wpisania do rejestru przedsiębiorców KRS przed 1 stycznia 2025 roku termin uzyskania adresu do e-Doręczeń upłynie 1 kwietnia 2025 roku.

Kalendarz wdrożenia nowych rozwiązań

W przypadku nowego systemu e-Doręczeń warto zwrócić uwagę na to, jak wygląda kalendarz wdrożenia systemu doręczeń elektronicznych.

Najsztywniejsze zasady weszły w życie 1 stycznia 2025 roku i objęły przede wszystkim:

  • Organy administracji rządowej i wszystkie publiczne urzędy oraz instytucje;
  • NFZ, ZUS, wszelkie podmioty publiczne;
  • Podmioty niepubliczne rejestrujące się w KRS po 1 stycznia 2025 roku;
  • Osoby wykonujące zawody tzw. zaufania publicznego tj. radcy prawni, doradcy podatkowi, adwokaci, doradcy restrukturyzacyjni, rzecznicy patentowi i notariusze.

Jednak inaczej wygląda w przypadku spółek. Ważne daty to:

  • 1 kwietnia 2025 – od tego dnia obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych będzie spoczywać na podmiotach niepublicznych zarejestrowanych w KRS przed 1 stycznia 2025.
  • 1 lipca 2025 – obowiązek będą miały podmioty niepubliczne zarejestrowane W CEiDG do 31 grudnia 2024 -> gdy zmiany we wpisie zajdą po 30 czerwca 2025 roku.
  • Od 1 października 2026 – reszta podmiotów niepublicznych zarejestrowanych w CEiDG do 31 grudnia 2024 roku (czyli również w przypadku braku dokonywania zmian we wpisie).
  • Od 1 października 2029 roku – jednostki samorządu terytorialnego, trybunały, sądy komornicy itp.

E-Doręczenia – nowy obowiązek dla spółek

Czy E-Doręczenia przynoszą korzyści dla przedsiębiorców?

Jakie potencjalne i faktyczne korzyści można wskazać w przypadku e-Doręczeń dla przedsiębiorców? Przede wszystkim list polecony z urzędu można będzie odebrać przez Internet. Jest to ułatwienie w szczególności dla osób intensywnie prowadzących biznes, gdy częściej można zapomnieć o awizie w skrzynce. Pomoże to również w uniknięciu kolejek na poczcie, aby odebrać pismo urzędowe.

Dodatkowo e-Doręczenia gwarantują możliwość odpowiadania na korespondencję otrzymaną od instytucji publicznych, co też gwarantuje oszczędność czasu i pieniędzy. M.in. dlatego, że nie trzeba wtedy przesyłać dokumentów drogą tradycyjną.

Załatwianie spraw urzędowych ma być o wiele szybsze, co powinni docenić przedsiębiorcy, którym zależy na sprawnym i płynnym prowadzeniu biznesu. Tym bardziej że niekiedy czas przesyłania korespondencji niepotrzebnie wydłużał termin oczekiwania na ważne decyzje urzędnicze.

Warto przy tym nadmienić, że dzięki e-Doręczeniom korespondencja ma trafić do adresata również wtedy, gdy zmieni lokalizację biura. Wreszcie wymogi dotyczące zachowania bezpieczeństwa sprawiają, że zarówno usługa publiczna, jak i komercyjna będzie opierać się na zaawansowanych metodach szyfrowania i sprawdzania tożsamości.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Obniżenie limitów amortyzacji – od 1 stycznia 2026

03 December 2025

Od 1 stycznia 2026 roku przedsiębiorcy staną przed jedną z najbardziej znaczących zmian podatkowych ostatnich lat, która bezpośrednio wpłynie na sposób planowania inwestycji flotowych, politykę kosztową...

post-thumbnail

Nowy limit zwolnienia z VAT 2026

01 December 2025

Zmiany w rozliczeniach VAT należą do obszarów, które każda firma musi śledzić z odpowiednim wyprzedzeniem, aby utrzymać pełną zgodność podatkową i właściwie planować strategię finansową. Podwyższenie...

post-thumbnail

Ustawa stażowa – działalność gospodarcza i zlecenie wliczane do stażu pracy

17 November 2025

Przez lata tysiące osób prowadziły firmy, realizowały zlecenia, wystawiały faktury i pracowały po kilkanaście godzin dziennie. Gdy jednak decydowały się wrócić na etat, dokumenty mówiły jedno:...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024r.

Zyskaj

  • Dedykowaną księgową i kadrową
  • Obsługę stacjonarną i zdalną
  • Obsługę w języku polskim, angielskim i rosyjskim
  • Konsultacje bez limitów
  • Bezpłatny program do fakturowania online
  • Usługi doradcy podatkowego na życzenie
  • Reprezentację przed urzędami
  • Wysokie ubezpieczenie OC
  • Gwarancję bezpieczeństwa Twoich danych
Otrzymaj ofertę
Otrzymaliśmy łącznie
8 5
opinii ze średnią
1 , 9 4

Opinie

Cezary Sitek
Cezary Sitek
15:42 18 Nov 25
Beata Paczyńska
Beata Paczyńska
20:36 11 Nov 25
Pavel Cherkasov
Pavel Cherkasov
22:22 10 Nov 25
Vladimir Belousov
Vladimir Belousov
14:50 10 Nov 25
Dobra księgowość, polecam.
Patrik Halgaš
Patrik Halgaš
11:20 10 Nov 25
Devooght bv
Devooght bv
16:24 07 Nov 25
Jacek “Heniooweb” Hernet
Jacek “Heniooweb” Hernet
10:00 27 Oct 25
Korzystam z tego biura w dwóch firmach od 8 lat. Zawsze wszystko na czas i bez błędnie. Panie bardzo pomocne od przepisów po potrzebne dokumenty. Polecam
KORYCKI & GRACZYK CONSULTING GROUP
KORYCKI & GRACZYK CONSULTING GROUP
19:45 23 May 25
Bardzo polecamy! Profesjonalna, rzetelna księgowość. Wszelkie wątpliwości są zawsze wyjaśnione i zawsze odbierają telefon. Takiej księgowości oczekiwaliśmy!
Ivan Hryhorenko
Ivan Hryhorenko
12:51 20 Jan 25
Wysokie ceny, słaba obsługa, długie opóźnienia w naliczaniu jednej faktury miesięcznie (a w niektórych miesiącach niepoprawnie), niski poziom kwalifikacji w zakresie banalnych wstępnych konsultacji z klientem. W zasadzie sto dolarów miesięcznie za imitację pliku Excel z formułą do obliczania podatku. Nie polecam
Jakub Grajek
Jakub Grajek
08:26 18 Nov 24
Polecam w 100% ! Rzetelna i wykfalifikowana kadra spełni oczekiwania najbardziej wymagających.
Koray Kemaloğlu
Koray Kemaloğlu
12:50 14 Nov 24
Rozwiązali mój problem, który trwał przez rok! Najbardziej rozsądna cena na rynku. Gorąco polecam!
Roman Kolesov
Roman Kolesov
10:16 14 Nov 24
Polecam ich każdemu, kto prowadzi działalność B2B lub potrzebuje usług księgowych. Odpowiedzieli na wiele moich pytań i wszystko załatwili sprawnie i bezproblemowo. Moim zdaniem ceny są bardzo dobre jak na taką usługę.
Krystian Klesiński
Krystian Klesiński
09:31 13 Nov 24
Jestem zadowolony ze współpracy z p. Kingą :)
ula ula
ula ula
09:12 05 Nov 24
Polecamy PG Partner Gospodarczy w Poznaniu. Bardzo profesjonalne biuro, pomocna księgowa i kadrowa, komunikacja na najwyższym poziomie, zawsze na czas i rzetelnie.
Oksana
Oksana
11:38 31 Oct 24
Księgowi tutaj są dobrze wykwalifikowani i świadczą naprawdę dobre usługi.
Sylwia Kecher
Sylwia Kecher
12:31 28 Aug 24
Jestem bardzo mile zaskoczona współpraca z p. Kingą Kurzawą 😊To sama przyjemność !!!Profesjonalizm, łatwość kontaktu, obsługa na najwyższym poziomie to cechy, które mogą opisać naszą współpracę. Serdecznie polecam wszystkim tym, którzy chcą skupić się na swojej profesji i rozwijaniu firmy a formalności oddać w ręce profesjonalistów.Pozdrawiam Sylwia KecherRoluxa MDR Sp. z o.o.
Bogusław Korycki
Bogusław Korycki
15:17 28 Jun 24
Jestem bardzo zadowolony zw współpracy z biurem rachunkowym Partner Gospodarczy, a szczególnie ze współpracy z Panią Justyną W. :)
Karolina Wożniak
Karolina Wożniak
17:12 30 Apr 24
Polecam 😊
Ростислав Ясинский
Ростислав Ясинский
13:47 26 Apr 24
Świetna obsługa. Bardzo wykwalifikowani i doświadczeni księgowi. Wszystkie problemy są rozwiązywane szybko i pomyślnie. Zawsze miło jest komunikować się z pracownikami.
paul
paul
06:12 25 Apr 24
Świetna obsługa! Edyta bardzo pomocna!
Nina Zhyshkevich
Nina Zhyshkevich
17:59 24 Apr 24
Gorąco polecam usługi księgowe firmy PG Partner Gospodarczy.Współpracuję z Panią Svetlaną oraz Panią Ewą od około dwóch lat i jestem zachwycona poziomem obsługi, jaki otrzymuję. Od samego początku kontakt był bardzo przyjemny i profesjonalny.Pani Svetlana i Pani Ewa zawsze dotrzymują terminów i rzetelnie wykonują swoje obowiązki. Mogę liczyć na ich pomoc w każdej sprawie i zawsze otrzymuję wyczerpujące odpowiedzi na wszystkie nurtujące mnie pytania.Cenię sobie również ich kompetencję i wiedzę merytoryczną. Czuję się bezpiecznie, wiedząc, że moje finanse są w dobrych rękach.Oprócz profesjonalizmu, Pani są również bardzo miłe i uprzejme. Współpraca z nimi to czysta przyjemność!Doceniam ich cierpliwość i zrozumienie w tłumaczeniu skomplikowanych kwestii księgowych. Zawsze potrafią wyjaśnić wszystko w prosty i zrozumiały sposób, co jest dla mnie niezwykle ważne.Jeśli szukasz rzetelnej i kompetentnej firmy księgowej, z czystym sumieniem mogę polecić PG Partner Gospodarczy. Jestem przekonana, że nie zawiodą się Państwo!Dodatkowe zalety:Szybka komunikacjaKonkurencyjne cenyMożliwość korzystania z usług online
Kuba
Kuba
10:04 23 Apr 24
wspolpracuje z PG od 5 lat, bardzo pomocni i profesjonalni.Zawsze ktos odbierze telefon i pomoze/doradzi.polecam
Jakub Cichocki
Jakub Cichocki
17:43 07 Mar 23
Mając okazje pracować z wieloma biurami rachunkowymi, to mogę polecić z czystym sumieniem, zespół niezwykle rzetelnych, skrupulatnych i pracowitych księgowych i kadrowych.
Iza Dróżdż
Iza Dróżdż
17:44 03 Aug 21
Współpracuję z biurem dopiero od kilku miesięcy, ale dzięki Pani Ani i Milenie znajduję odpowiedzi na wszystkie moje wątpliwości i śpię spokojnie. Takiego biura jak PG Partner szukałam kilka lat i nie spodziewałam się, ze znajdę kogoś dla kogo nadal liczy się jakość. Zdecydowanie polecam!!!
Przemek
Przemek
21:06 15 Apr 21
Łukasz Sturma
Łukasz Sturma
16:33 15 Apr 21
Konrad Nowak
Konrad Nowak
19:42 14 Apr 21
Rzetelność, sumienność, solidność, profesjonalizm, bardzo dobry kontakt oraz właściwe podejście do klienta sprawiają, że z pełnym przekonaniem mogę rekomendować współpracę z Biurem Rachunkowym PG Partner Gospodarczy sp. z o.o. Gorąco polecam.
Andrii Zaborovskyi
Andrii Zaborovskyi
18:07 14 Apr 21
Dzień dobry. Od 2020 roku nasza firma współpracuje z PG PARTNER GOSPODARCZY Sp. z o. o. W tej firmie pracują doświadczeni pracownicy znający swoją pracę. Zawsze pomogą w rozwiązywaniu trudnych problemów. Polecam firmę jako solidnego partnera.
Marek Paweł
Marek Paweł
14:10 14 Apr 21
PG Partner Gospodarczy obsługuje naszą firmę od roku. Obsługa na wysokim poziomie, na czas, pełen profesjonalizm. Sympatycznie, wesoło i po prostu normalnie :) W porównaniu z innymi biurami księgowymi, które znam PG jest z pewnością w czołówce. Polecam
Jacek B. Roszak
Jacek B. Roszak
09:10 08 May 20
Bardzo dziękuję przede wszystkim za rzeczowe i proste wytłumaczenie zawiłości przepisów dotyczących przedsiębiorcy w tym kraju. Współpraca z PG przyniosła naszej firmie wiele korzyści. Serdecznie pozdrawiam zwłaszcza panią A.Polecam każdemu ofertę księgową PG, nie tylko z uwagi na kompetencje i wiedzę, ale i miłą atmosferę oraz fakt, że "będzie dobrze" oznacza w praktyce że naprawde tak będzie ;)
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech | Polityka prywatności