Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

JAKIE ZMIANY W PRAWIE PODATKOWO-KSIĘGOWYM W 2020

Mikrorachunek podatkowyPod koniec 2019 r. i w 2020 r. weszło wiele istotnych zmian w prawie podatkowo-księgowym. Swego rodzaju przełomem jest wprowadzenie indywidualnego mikrorachunku podatkowego. Nie mniej istotne jest obniżenie podatku dochodowego oraz wprowadzenie pod koniec 2019 r. obowiązkowego stosowania mechanizmu split payment. Zmieniły się też zasady naliczania ZUS dla małych firm. Bez entuzjazmu przyjęta została możliwość karania za błędy popełnione przy tworzeniu JPK. Natomiast dużym ułatwieniem będzie zapewne WIS.  Przedstawione zestawienie nie wyczerpuje wszystkich zmian, które zostały wprowadzone w 2020 r. lub zaczęły obowiązywać w ostatnich miesiącach 2019 r. Jeżeli potrzebujesz szczegółowych informacji wraz z prześledzeniem wpływu zmian na działalność twego przedsiębiorstwa, najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z profesjonalnego doradztwa rachunkowego. 

Indywidualny rachunek podatkowy (mikrorachunek podatkowy) 

Mikrorachunek podatkowy to rodzaj indywidualnego, nadanego każdemu obywatelowi konta, które służy wyłącznie do wpłat podatku PIT, CIT i VAT (z wyłączeniem karty podatkowej, VAT-14 i VAT w imporcie). Za jego pośrednictwem podatnicy i pracodawcy przekazują podatki do urzędu skarbowego od 1 stycznia 2020 r. Mikrorachunek służy wyłącznie do wpłat. Wszelkie nadpłaty podatków będą zwracane podobnie jak do tej pory, czyli np. na wskazany przez podatnika ROR. 

Numer swojego mikrorachunku podatkowego możemy bardzo łatwo sprawdzić korzystając z generatora zamieszczonego na stronie podatki.gov.pl lub w dowolnym urzędzie skarbowym – wystarczy podać NIP lub PESEL. 

WIS – Wiążąca Informacja Stawkowa 

WIS zapowiedziano jako duże ułatwienie dla podatników. Wystarczy złożyć stosowny wniosek do Krajowej Administracji Skarbowej i uzyskać odpowiednią decyzję w sprawie odpowiedniej stawki VAT, aby uzyskać gwarancję, że przyjęta przez nas stawka podatkowa jest właściwa. WIS jest instrumentem, który w zamyśle ustawodawcy ogranicza liczbę błędów, uszczelnia system podatkowy, a podatnika uchroni przed sytuacją, w której – co zdarzało się do tej pory – organ podatkowy zakwestionuje wysokość zastosowanej stawki VAT. 

Kiedy i jakimi karami zagrożone są błędy w JPK?  

Nowy JPK zawiera część ewidencyjną (rejestr VAT zakupów i sprzedaży) oraz deklaracyjną (zastępuje ona dotychczasowe deklaracje VAT-7 lub VAT-7K). Początkowo zmiany miały być wprowadzane stopniowo, począwszy od największych płatników VAT (od II kwartału 2020 r.). Jednak pandemia koronawirusa i wprowadzenie mechanizmu tarczy antykryzysowej sprawiło, że ostatecznie przesunięto termin wejścia w życie nowych zasad na 1 października 2020 r. 

Ustawodawca przewidział możliwość karania podatników za błędy w JPK, które uniemożliwiają przeprowadzenie weryfikacji poprawności jednej czy wielu transakcji. Podatnik ma możliwość samodzielnego złożenia korekty, gdy po wysłaniu JPK zorientuje się, że jego zapisy były błędne. Inną możliwością korekty jest reakcja na wezwanie do złożenia korekty: jeżeli podatnik przedłoży korektę lub wyjaśnienie do urzędu skarbowego w terminie 14 dni, uniknie kar. Korekty złożone po terminie lub ich brak grożą naliczeniem kary 500 zł za każdy błąd w JPK. Dobrym sposobem na uniknięcie kar jest powierzenie obsługi JPK wyspecjalizowanemu biuru księgowemu.  

Zmiany w “małym ZUSie 

Wszyscy przedsiębiorcy prowadzący niewielkie firmy, które nie generują wysokich dochodów już za styczeń 2020 r. mogli opłacić składki na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru, w wysokości uzależnionej od faktycznych przychodów. Warunkiem było prowadzenie działalności w oparciu o wpis do CEIDG oraz kwota przychodu (w poprzednim roku kalendarzowym) poniżej trzydziestokrotności płacy minimalnej, czyli za 2019 r poniżej 67 500 zł. 

Korzystający z “małego ZUSu” mają obowiązek przekazania w deklaracji rozliczeniowej lub w imiennym raporcie informacji o rocznym przychodzie oraz obowiązek przedstawienia na żądanie ZUS dokumentów potwierdzających wysokość rocznego przychodu. 

Z “małego ZUSu” nie mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku rozliczeniowym prowadzili działalność krócej, niż 60 (opłacili składki za okres krótszy niż 60 dni). 

Biała lista podatników VAT z sankcjami 

Wprowadzona w 2019 r. biała lista podatników VAT jest instrumentem pozwalającym na szybkie sprawdzenie, czy nasz kontrahent jest płatnikiem VAT. Jeżeli nie jest, to możemy dowiedzieć się, w jakich okolicznościach odmówiono mu rejestracji lub wykreślono z rejestru. Jeżeli znajduje się na liście, to możemy też sprawdzić właściwy numer rachunku bankowego, na który powinniśmy przelać pieniądze. 

W 2020 r. to, co wcześniej było możliwością, stało się obowiązkiem: realizując płatność dla własnego dobra powinniśmy sprawdzić obecność naszego kontrahenta na białej liście płatników VAT. Każdy, kto po 1 stycznia 2020 r. dokonał przelewu kwoty powyżej 15 tys. zł na rachunek, który nie jest podany w wykazie (nie figuruje na białej liście), musi liczyć się z następującymi konsekwencjami: 

  • brak możliwości zaliczenia kwoty transakcji do kosztów uzyskania przychodu, 
  • ryzyko poniesienia odpowiedzialności za zaległości podatkowe wraz ze swoim kontrahentem (w przypadku, gdy nie odprowadzi on podatku VAT od transakcji). 

Tych przykrych konsekwencji można uniknąć: najpóźniej w ciągu 3 dni od daty przelania środków na niewłaściwy rachunek należy zgłosić ten fakt do naczelnika właściwego (dla sprzedawcy) urzędu skarbowego. Jednocześnie należy pamiętać, że obowiązuje nakaz zgodnie z którym kwoty płatności powyżej 15 tys. zł są objęte obowiązkiem przekazywania za pośrednictwem przelewów bankowych.  

Obowiązkowy split payment 

Split payment, czyli oficjalnie Mechanizm Podzielonej Płatności (MPP) nie jest niczym nowym. Nowy jest natomiast zakres obowiązywania. Od 2020 r. każda faktura VAT na towary lub usługi (z załącznika nr 15) o wartości 15 tys. zł i więcej (łącznie z podatkiem VAT), objęta jest obowiązkowym stosowaniem mechanizmu split payment. W przypadku transakcji na niższe kwoty MPP jest dobrowolny. 

Obowiązkowy NIP nabywcy na paragonie do faktury 

Wystawianie faktury na podstawie paragonu to efekt sytuacji, w których nabywca, dopiero po “nabiciu” transakcji na kasę fiskalną, zgłasza chęć otrzymania faktury. Od 1 stycznia 2020 r. można wystawić fakturę VAT dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą wyłącznie na podstawie paragonu zawierającego NIP nabywcy. Intencją ustawodawcy jest wykluczenie możliwości wystawiania tzw. pustych faktur, które służyły do wyłudzania zwrotu podatku VAT.  

Jeżeli sprzedawca wbrew prawu wystawi fakturę na podstawie paragonu bez numeru NIP, poniesie karę w postaci podwojenia należnej wysokości podatku VAT wykazanego na fakturze. 

Ulga na złe długi w PIT i CIT 

Działanie mechanizmu ulgi za złe długi w najprostszym ujęciu oznacza zwiększanie podstawy opodatkowania dłużnikom i jej obniżanie w przypadku wierzycieli o niezapłaconą kwotę. Dotyczy to faktur lub umów, które nie zostały opłacone w terminie dłuższym niż 90 dni od daty wystawienia. Nowe regulacje dotyczą faktur, których termin płatności upływał po 31 grudnia 2019 r. 

Ustawodawca przewidział też sytuację, w której kwota, o która należy pomniejszyć podstawę opodatkowania jest wyższa od samej podstawy. W takim przypadku można zmniejszać podstawę opodatkowania w kolejnych latach – maksymalnie przez 3 lata.  

Nowa skala podatkowa 

W 2020 r. po raz pierwszy rozliczaliśmy PIT-y w oparciu o nowe stawki podatku dochodowego. Przy podstawie obliczania podatku niższej od 85 528 zł stosowana jest stawka 17% (poprzednio 18%). Powyżej wymienionej kwoty ma zastosowanie stawka 32%. Należy przypomnieć, że 32% nalicza się od kwoty, która jest nadwyżką, np. przy 100 tys. zł podstawy będzie to 14 472 zł. Przy rozliczeniach za 2019 r. stawkę 17% można było zastosować tylko do ostatniego kwartału.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

CIT estoński – księgowanie przychodów i kosztów w praktyce

10 March 2025

Wprowadzony estoński CIT, czyli ryczałt dochodów od spółek, jest alternatywną formą opodatkowania dla firm, która znacznie różni się od tradycyjnego CIT. W tym kontekście bardzo istotne...

post-thumbnail

Ulga na powrót – zerowy PIT dla wracających z emigracji

03 March 2025

Osoby wracające do Polski z zagranicy mogą skorzystać ze specjalnych preferencji podatkowych. Jednym z atrakcyjnych rozwiązań jest ulga na powrót, wprowadzona przez Polski Ład. Jakie są...

post-thumbnail

Zielone podatki i opłaty środowiskowe (ESG)

26 February 2025

Zmiany klimatyczne i degradacja środowiska spowodowały wiele wyzwań związanych z wprowadzeniem instrumentów polityki fiskalnej, wspierających zrównoważony rozwój. Bardzo istotne w tym kontekście są zielone podatki i...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024 r.

Dlaczego my?

PG Partner Gospodarczy to profesjonalne biuro rachunkowe z oddziałami w 10 największych miastach w Polsce.

  • Doświadczony i silny zespół

    Zatrudniamy profesjonalistów, którzy nie tylko zaksięgują Twoje dokumenty, ale też podzielą się wiedzą, doradzą w kwestiach biznesowych oraz podatkowych.

Otrzymaliśmy łącznie
1 7 2
opinii ze średnią
4 , 9 7

Opinie

Tomasz Pyk
a month ago
Najwyższy poziom usług i wiedzy.Uprzejmi, dostępni i pomocni fachowcy.Współpraca to czysta przyjemność.POLECAM!
Martyna Matelska
3 months ago
Obsługa bardzo profesjonalna
Maciej Bartnicki
4 months ago
Bardzo duże zaangażowanie w załatwianiu spraw. Milo sprawnie. Gorąco polecam 🙂
Weronika Lipka
4 months ago
Świetne biuro, pełen profesjonalizm i do tego z uśmiechem :) obsługa rzeczowa i na najwyższym poziomie, polecam!
Zobacz więcej
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech | Polityka prywatności