NOTA KORYGUJĄCA DO ORYGINAŁU CZY DUPLIKATU FAKTURY VAT?

fakturaNota korygująca jest jednym ze sposobów poprawienia błędów, które wkradły się do faktury VAT. Przydaje się szczególnie wtedy, gdy nie pozostajemy w dobrych relacjach z kontrahentem i nie możemy liczyć na to, że zechce nam wystawić fakturę korygującą. Sytuacja komplikuje się dodatkowo, gdy stwierdziliśmy błędy nie w oryginale, lecz w duplikacie faktury. Powstaje pytanie, czy notę korygującą wystawiamy do oryginału czy do duplikatu?

Aby zrozumieć istotę problemu, warto wiedzieć, jakie są przesłanki do wystawienia duplikatu faktury i jaką ma on moc prawną. Drugą kwestią domagającą się wyjaśnienia jest zakres, w jakim możemy poprawiać błędnie wystawione faktury notą korygującą, a kiedy konieczna będzie faktura korygująca.

Kiedy można wystawić duplikat faktury?

Zgodnie art. 106l, ust. 1 ustawy o VAT podstawą do wystawienia duplikatu faktury jest  zaginięcie lub zniszczenie oryginału. Duplikat faktury może sporządzić podatnik lub osoba trzecia, której podatnik wystawił stosowne upoważnienie. Podstawą do wystawienia duplikatu jest egzemplarz faktury będący w posiadaniu sprzedawcy lub nabywcy towaru czy usługi. Zależy to  od tego, kto występuje o wystawienie duplikatu. Bo należy pamiętać, że zgodnie z ustawą o VAT duplikat faktury może wystawić także nabywca na wniosek sprzedawcy.

Duplikat faktury zawiera dokładnie te same dane, które figurowały w oryginale. Duplikat różni się od oryginału zapisem: „Duplikat z dnia (miejsce na datę)”. Ma on identyczną moc prawną, jak oryginał, a co za tym idzie może być podstawą do rozliczeń podatkowych.

Jak wystawić notę korygującą do duplikatu faktur VAT?

Przedsiębiorca, który otrzymał duplikat faktury zawierający błędy, może mieć wątpliwości, w jaki sposób je skorygować. Chodzi o to, czy nota korygująca powinna odnosić się do oryginału czy do duplikatu faktury. Odpowiedź wynika wprost z faktu o równoważności prawnej oryginału i duplikatu: jeżeli otrzymaliśmy błędnie wypełniony duplikat, to notę korygującą możemy bez problemu wystawić do duplikatu faktury VAT. Należy przy tym pamiętać, aby w treści noty korygującej wpisać datę wystawienia i numer duplikatu, a nie pierwotnej faktury. Drugą niezwykle ważną kwestią jest zakres poprawek, które możemy wprowadzić przy użyciu noty korygującej?

Kiedy zastosować notę korygującą, a kiedy korektę faktury?

Co do zasady podstawową formą korekty błędów na fakturze VAT lub jej duplikacie jest faktura korygująca, którą wystawia dostawca towaru lub usługi. Notę korygującą, wystawianą przez nabywcę, można zastosować tylko w odniesieniu do błędów mniejszej wagi. Są to korekty dotyczące m.in. daty wystawienia faktury, jej numeru, nazwy towaru lub usługi, personaliów i adresów sprzedawcy oraz nabywcy czy datę dostarczenia towaru (lub wykonania usługi).

Ustawa o VAT (art. 106k) określa precyzyjnie zasady wystawiania not korygujących. Zapis wskazuje, że notą korygującą nie można poprawić błędów, które wystąpiły w elementach faktury określonych w art. 106e, ust. 1, pkt 8-15, a mianowicie:

  • miary i liczby dostarczonych towarów lub zakresu wykonanych usług,
  • ceny jednostkowej netto,
  • kwoty wszelkich obniżek cen,
  • wartości sprzedaży netto,
  • stawki podatku,
  • sumy wartości sprzedaży netto,
  • kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto,
  • kwoty należności ogółem.

Zasada jest taka, że wszystkie błędy, które można poprawić notą korygującą, można też usunąć fakturą korygującą, ale nie na odwrót. W związku z tym powstaje uzasadnione pytanie o potrzebę istnienia noty korygującej. Odpowiedzi udziela codzienna praktyka, która dowodzi, że uzyskanie faktury korygującej może być bardzo czasochłonnym i pełnym napięć procesem. Jeżeli błędy należą do kategorii „mniejszej wagi”, sprzedawca nie widzi często interesu w ich korygowaniu. W takiej sytuacji przydaje się nota korygująca.

Wystarczy milcząca akceptacja sprzedawcy

Użyteczność noty korygującej nie ogranicza się tylko do tego, że nabywca może ją wystawić samodzielnie. Ma obowiązek uzyskania akceptacji sprzedawcy, ale ustawodawca nie określił jej formy. Dotychczasowe interpretacje przepisów wskazują, że możliwa jest milcząca akceptacja noty korygującej. Oznacza to, że jeżeli po przesłaniu noty do sprzedawcy pocztą elektroniczną lub tradycyjną nie wyrazi on sprzeciwu, możemy uznać to za milczącą zgodę. W treści korespondencji warto dodać formułę w rodzaju: „Niewyrażenie sprzeciwu w terminie 14 dni od daty dostarczenia niniejszej noty jest równoznaczne z akceptacją jej treści”.

Przedsiębiorców, którzy nie chcą borykać się osobiście z podobnymi problemami, zapraszamy do kontaktu z przedstawicielami PG Partner Gospodarczy. Nasze biuro księgowe w Gdańsku, w Łodzi lub Poznaniu przyjmie prowadzenie księgowości pełnej i uproszczonej. Outsourcing usług księgowych jest optymalnym rozwiązaniem dla każdej firmy, nawet dla jednoosobowej działalności gospodarczej.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Obowiązkowe badanie sprawozdania finansowego – procedury

07 April 2025

Sprawozdanie finansowe to nie tylko zbiór liczb, ale przede wszystkim nieocenione źródło wiedzy o aktualnym stanie ekonomicznym przedsiębiorstwa. Analizując wyniki z ostatniego roku podatkowego, można nie...

post-thumbnail

Wyższa kwota wolna od podatku – kiedy wejdzie w życie?

02 April 2025

W Polsce od 2 lat bezzmiennie obwiązuje kwota wolna od podatku w wysokości 30 000 zł. Ulga zwalnia podatników z płacenia podatku dochodowego całkowicie, jeśli ich...

post-thumbnail

Dopłaty bezpośrednie 2025 – terminy i stawki

31 March 2025

15 marca 2025 roku rozpoczął się nabór wniosków o dopłaty bezpośrednie i płatności obszarowe dla polskich rolników. Wnioski można składać do 15 maja za pośrednictwem aplikacji...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024 r.

Zyskaj

  • Dedykowaną księgową i kadrową
  • Obsługę stacjonarną i zdalną
  • Obsługę w języku polskim, angielskim i rosyjskim
  • Konsultacje bez limitów
  • Bezpłatny program do fakturowania online
  • Usługi doradcy podatkowego na życzenie
  • Reprezentację przed urzędami
  • Wysokie ubezpieczenie OC
  • Gwarancję bezpieczeństwa Twoich danych
Otrzymaj ofertę
Otrzymaliśmy łącznie
1 7 6
opinii ze średnią
4 , 9 7

Opinie

Tomasz Pyk
Tomasz Pyk
10:07 23 Jan 25
Najwyższy poziom usług i wiedzy.Uprzejmi, dostępni i pomocni fachowcy.Współpraca to czysta przyjemność.POLECAM!
Martyna Matelska
Martyna Matelska
19:16 24 Nov 24
Obsługa bardzo profesjonalna
Magda Radek
Magda Radek
14:40 24 Nov 24
Marianna Cholewa
Marianna Cholewa
10:21 19 Nov 24
Maciej Bartnicki
Maciej Bartnicki
09:42 12 Nov 24
Bardzo duże zaangażowanie w załatwianiu spraw. Milo sprawnie. Gorąco polecam 🙂
Weronika Lipka
Weronika Lipka
07:14 11 Nov 24
Świetne biuro, pełen profesjonalizm i do tego z uśmiechem :) obsługa rzeczowa i na najwyższym poziomie, polecam!
Adam K
Adam K
19:28 03 Nov 24
Konto Prywatne
Konto Prywatne
19:28 03 Nov 24
Wszystko ok
Weronika Sekreta
Weronika Sekreta
19:26 03 Nov 24
Aleksandra dfgrg
Aleksandra dfgrg
13:46 03 Nov 24
Daria Czekała
Daria Czekała
22:21 02 Nov 24
Marius Kolanowski
Marius Kolanowski
09:25 02 Aug 24
Dziękuję za profesjonalne podejście biura we wszystkich sprawach, w których GP Partner reprezentuje moją firmę. Szczególnie pragnę podziękować Pani Juli Jankiewicz za jej podejście do pracy.
R / A
R / A
10:52 20 Jun 24
Polecam jak najbardziej
MK
MK
08:00 29 May 24
Profesjonalna obsługa, terminowe działanie i fachowa wiedza. Zawsze mogę liczyć na szybką i dokładną obsługę.Gorąco polecam!
Żaneta Duliban
Żaneta Duliban
08:04 10 May 24
Księgowością mojej Spółki zajmuje się Pani Julia, która jest w 100% zaangażowana w to, co robi. Bezproblemowy kontakt sms, mail i telefoniczny. Pani Julia posiada ogromną wiedzę, zawsze doradzi najlepsze rozwiązanie. :)
Build Investments
Build Investments
09:13 24 Apr 24
Fantastyczna współpraca z Panią Julią: reaguje na każdy kontakt, profesjonalność oraz zaangażowanie ponad normę i w każdym calu, bardzo pomocna, uprzejma i życzliwa osoba z dużą wiedzą.
Tomek
Tomek
11:47 23 Apr 24
Z biura jestem bardzo zadowolony. Wszystko terminowo i profesjonalnie. Bardzo dobry kontakt z Panią Julią, która obsługuje moją firmę. Polecam z czystym sumieniem
Adam Dobosz
Adam Dobosz
10:31 23 Apr 24
Profesjonalne podejście do potrzeb indywidualnych, rzetelne i terminowe sprawozdania i raporty. Firma PG Partner Gospodarczy Wrocław obsługuje moją firmę już kilka, polecam.
Wakor Wrocław
Wakor Wrocław
15:53 26 Mar 24
Z biurem PG Partner Gospodarczy Wrocław współpracujemy od stycznia tego roku i z czystym sumieniem możemy je polecić. Cenimy ich za profesjonalizm, kompleksową obsługę, atrakcyjne ceny i nowoczesne rozwiązania. Szczególnie doceniamy możliwość korzystania z obsługi całkowicie online.
Anastasiya Piterska
Anastasiya Piterska
17:09 11 Mar 24
Polecam biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy. Wszystkie dokumenty są na czas oraz kompletne. Pani (opiekun) jest niezwykle pomocna i kompetentna. Przyjemna cena oraz pełna uczciwość ze strony pracowników. Są zawsze dostępni i chętni udzielenia pomocy. Polecam z całego serca!
Marta Gaik
Marta Gaik
09:38 08 Mar 24
Polecam biuro. Każda z osób niezwykle merytoryczna i kompetentna. Dedykowany opiekun to jeden z największych plusów współpracy. Bezproblemowy kontakt, pomoc, doradztwo przy zachowaniu uczciwych stawek. Zdecydowanie polecam każdemu, kto szuka przyjaznej i kompetentnej księgowości.
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech | Polityka prywatności