Wniosek o wpis do CEIDG [Wzór do pobrania]
Aktualnie każda osoba chcąca założyć własną firmę musi złożyć wniosek o wpis do CEIDG. Nowy przedsiębiorca wypełnia formularz CEIDG-1. Ponieważ służy on również do aktualizacji danych już zarejestrowanych przedsiębiorców oraz zawieszenia działalności, ważne jest prawidłowe uzupełnienie odpowiednich rubryk. Pobierz wzór wniosku do CEIDG i dowiedz się, jak poprawnie go wypełnić.
Wpis do CEIDG – jak można dokonać?
Złożenie wniosku o zarejestrowanie działalności gospodarczej jest bezpłatne. Wniosek CEIDG-1 możesz wypełnić internetowo za pomocą rządowej strony: www.biznes.gov.pl, lub bezpośrednio w dowolnym urzędzie gminy i urzędzie miasta.
Za pomocą wniosku CEIDG-1 możesz nie tylko uzyskać wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wnioskodawca może także:
- Uzyskać wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej – jest to równoznaczne z nadaniem numeru REGON.
- Zgłosić firmowe rachunki bankowe, które zostaną umieszczone na białej liście.
- Dokonać zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego w ZUS.
- Dokonać zgłoszenia VAT-R.
Dodatkowo warto pamiętać, że na podstawie wniosku CEIDG-1 ZUS automatycznie otrzymuje niezbędne dane z organu ewidencyjnego i sporządza za Ciebie następujące dokumenty:
- zgłoszenie jako płatnika składek ZUS ZFA,
- informacja o rachunkach bankowych jako płatnika składek ZUS ZBA,
- informacja o adresach prowadzenia działalności ZUS ZAA.
Wniosek o wpis do CEIDG (PDF)
Jak prawidłowo wypełnić wniosek o wpis do CEIDG? Jest to proste. Wskażemy Ci jak krok po kroku uzupełnić wszystkie rubryki. Pobierz wzór i skorzystaj z naszych wskazówek.
- Wniosek o wpis do CEIDG
Pobierz i wydrukuj gotowy plik
wniosek-o-wpis-do-ceidg
Z czego składa się wniosek CEIDG-1?
- miejsce i data złożenia wniosku,
- rodzaj wniosku,
- dane wnioskodawcy/przedsiębiorcy,
- pola, które uzupełnia cudzoziemiec zakładający działalność,
- adres zamieszkania,
- dane do kontaktu,
- dane firmy,
- rodzaje działalności gospodarczej według PKD 2007,
- adres do doręczeń
- stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej,
- dodatkowe stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej,
- rejestracja do ubezpieczeń w ZUS-ie i KRUS,
- oświadczenie,
- urząd skarbowy,
- wybór formy opodatkowania,
- zawiadomienie o prowadzeniu ksiąg rachunkowych,
- prowadzenie dokumentacji rachunkowej,
- zakład pracy chronionej,
- adres do przechowywania dokumentacji rachunkowej,
- informacja o numerach identyfikacyjnych uzyskanych w innych krajach dla celów podatkowych lub ubezpieczeniowych,
- informacja o rachunkach bankowych / rachunkach w SKOK,
- adres do e-Doręczeń,
- informacja o małżeńskiej wspólności majątkowej,
- forma prowadzenia działalności,
- informacje w zakresie bycia wspólnikiem spółki cywilnej
- udzielenie pełnomocnictwa,
- załączniki do wniosku,
- informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych a formularz CEIDG-1.
Ważne!
Pola “MIejsce i data złożenia wniosku” wnioskodawca pozostawia puste. W trakcie przyjmowania wniosku zostaną one uzupełnione przez urzędnika.
W części 1 “Rodzaj wniosku” wnioskodawca wybiera cel, w jakim składa wniosek.
Może wybrać spośród pięciu opcji: wniosek o wpis do CEIDG, wniosek o zmianę wpisu w CEIDG, wniosek o zawieszenie działalności gospodarczej, wniosek o wznowienie działalności gospodarczej, wniosek o wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG. W celu założenia działalności gospodarczej wybieramy pierwszą opcję: wniosek o wpis do CEIDG.
W części 2 “Dane wnioskodawcy/przedsiębiorcy” należy uzupełnić wymagane pola o dane identyfikacyjne i osobowe, czyli:
- płeć;
- nazwisko;
- imię;
- nazwisko rodowe;
- drugie imię;
- imię ojca;
- imię matki;
- miejsce urodzenia;
- PESEL, a jeśli wnioskodawca go nie posiada, należy zaznaczyć opcję „Nie posiadam”;
- data urodzenia;
- NIP, a jeśli wnioskodawca go nie posiada; należy zaznaczyć opcję „Nie posiadam”;
- REGON, a jeśli wnioskodawca go nie posiada, należy zaznaczyć opcję „Nie posiadam”;
- rodzaj dokumentu tożsamości;
- nazwa dokumentu;
- seria i numer dokumentu tożsamości.
Pole 2.1. “Status cudzoziemca” uzupełniają cudzoziemcy spoza Unii Europejskiej, którzy mają prawo założyć i podejmować działalność gospodarczą w Polsce. Dodatkowo muszą uzupełnić część 2.2. “Dane dokumentu potwierdzającego status cudzoziemca”.
Część 3 to “Adres zamieszkania”. Wnioskodawca musi podać adres swojego obecnego zamieszkania w Polsce bądź za granicą. Jeśli miejsce zamieszkania jest nietypowe lub trudno dostępne, należy dodatkowo podać jego opis, aby umożliwić jego identyfikację.
W części 4. “Dane do kontaktu” wnioskodawca wpisuje dane do kontaktu. W tej części można także odmówić zgody na udostępnienie danych we wpisie do CEIDG. Wystarczy zaznaczyć opcję „Sprzeciwiam się udostępnieniu danych kontaktowych w CEIDG”, a informacje te zostaną udostępnione jedynie organom administracji publicznej.
W części 5. “Dane firmy” przedsiębiorca podaje pełną nazwę. Trzeba podać nazwę firmy, pamiętając, że w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną lub w formie spółki cywilnej, konieczne jest uwzględnienie imienia i nazwiska właściciela lub właścicieli spółki. W następnym polu wpisuje się nazwę skróconą firmy – jest ona podawana dla potrzeb ZUS-u. Należy również wskazać datę rozpoczęcia działalności, która może być datą wsteczną, bieżącą lub przyszłą. Następnie, w polu przewidywanej liczby osób pracujących, należy podać całkowitą liczbę osób pracujących, wliczając w to właściciela, a także członków rodziny zgłoszonych do ubezpieczenia jako osoby współpracujące oraz osoby zatrudnione na umowę o pracę.
W części 5.1. przedsiębiorca podaje “Rodzaje działalności gospodarczej wg PKD 2007”. Jeśli prowadzi się tylko jeden rodzaj działalności, pozostałe pola można pozostawić puste. W przeciwnym razie należy je wypełnić kolejnymi odpowiednimi kodami PKD.
Część 6. to “Adres do doręczeń” – to adres pod którym, przedsiębiorca będzie otrzymywał korespondencję od urzędów.
Część 7. to “Stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej”. Wnioskodawca musi posiadać prawo do nieruchomości na wskazanym adresie. Może to obejmować: umowę najmu, dzierżawy lub użyczenia nieruchomości; spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu; prawo własności lub współwłasności nieruchomości.
W części 8. znajdują się pola “Dodatkowe stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej”.
W części 9. “Rejestracja do ubezpieczeń w ZUS-ie lub KRUS” wnioskodawca wskazuje instytucję, w której będzie podlegać ubezpieczeniu: ZUS, KRUS lub ubezpieczeniu za granicą.
W części 10. znajduje się “Oświadczenie”, w którym wnioskodawca oświadcza, że nie wydano wobec niego całkowitego zakazu prowadzenia działalności.
Część od 11. do 13. wnioskodawca, który dokonuje rejestracji działalności, pola pozostawia puste.
W części 14. Urząd Skarbowy” wnioskodawca wybiera właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
W części 15. “Oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego” można wybrać jedną z trzech form opodatkowania: zasady ogólne, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
W części 16. “Zawiadomienie o prowadzeniu ksiąg rachunkowych” przedsiębiorca może zawiadomić, że rezygnuje z prowadzenia księgowości uproszczonej na rzecz ksiąg rachunkowych.
W części 17. “Prowadzenie dokumentacji rachunkowej” należy wskazać, czy ewidencja księgowa będzie prowadzona samodzielnie przez przedsiębiorcę, czy przez biuro rachunkowe.
W części 18. “Zakład pracy chronionej” należy wskazać, czy prowadzi się zakład pracy chronionej.
Następnie część 19. to “Adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej”.
Cześć 20 to “Informacja o numerach identyfikacyjnych uzyskanych w innych krajach dla celów podatkowych lub ubezpieczeniowych”.
W części 21. “Informacja o rachunkach bankowych / rachunkach w SKOK” wnioskodawca podaje rachunki bankowe lub rachunki w SKOK z rozgraniczeniem na firmowy oraz osobisty.
Część 22. wniosku do “Adres do e-Doręczeń” – jest to adres wykorzystywany do elektronicznej komunikacji z urzędami w Polsce.
W części 23. znajduje się “Informacja o małżeńskiej wspólności majątkowej”.
W części 24. wybieramy “Formę prowadzenia działalności”. Do wyboru mamy trzy opcje: prowadzenie działalności indywidualnie, w formie spółki cywilnej lub indywidualnie i w formie spółki cywilnej.
Część 25. “Jestem wspólnikiem spółek cywilnych” dotyczy przedsiębiorców, którzy będą prowadzić/ lub są wspólnikami w spółce cywilnej. W tym wypadku należy podać dane tej spółki.
W części 26. “Udzielenie pełnomocnictwa” można wskazać pełnomocnika swojej działalności gospodarczej. Nie jest to obowiązkowe – można pozostawić tę pozycję pustą, zarówno jeśli pełnomocnictwo nie zostało nikomu udzielone, jak i wtedy, gdy podatnik nie chce go zgłaszać.
W części 27. “Załączniki do wniosku” należy wskazać, jakie dokumenty zostały złożone oprócz wniosku przy rejestracji.
Część 28. to “Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych a formularz CEIDG-1. W tym miejscu wnioskodawca zatwierdza dane wskazane we wniosku poprzez własnoręczny podpis, kwalifikowany podpis elektroniczny lub platformę ePUAP.