Obowiązki finansującego i korzystającego wynikające z umowy leasingu

W ostatnim artykule omówiliśmy treść i przedmiot umowy leasingu. Dziś poruszamy temat obowiązków wynikających z umowy leasingu dla obu stron. Wzór umowy leasingu do pobrania znajdziesz w poprzednim wpisie.

Jakie są obowiązki finansującego wynikające z umowy leasingu?

Główne zadania finansującego w umowie leasingu obejmują zakup przedmiotu leasingu, jego przekazanie leasingobiorcy oraz akceptację użytkowania tego przedmiotu przez leasingobiorcę. Dodatkowo zgodnie z art. 798.4 § 3 Kodeksu cywilnego finansujący ma obowiązek dostarczyć leasingobiorcy dokumentację związaną z umową zakupu od zbywcy, w tym kopię tej umowy oraz dokumentację gwarancyjną.

Czas i sposób przekazania przedmiotu leasingu leasingobiorcy są określane w umowie leasingowej. Zgodnie z art. 709.4 § 1 Kodeksu cywilnego finansujący powinien przekazać rzecz w stanie, w jakim sam ją otrzymał od zbywcy.

Ważne jest również, że finansujący nie jest odpowiedzialny za to, czy przedmiot leasingu nadaje się do zamierzonego przez leasingobiorcę użytku. Nie leży również w jego obowiązkach utrzymanie rzeczy w dobrym stanie, pokrywanie związanych z nią kosztów czy ponoszenie ryzyka przypadkowej utraty przedmiotu.

Co więcej, finansujący generalnie nie odpowiada przed leasingobiorcą za wady przedmiotu leasingu, chyba że wady te wynikają z okoliczności, za które finansujący jest odpowiedzialny.

Czy leasingodawca jest odpowiedzialny za wady rzeczy?

Zgodnie z art. 709.17 Kodeksu cywilnego w kwestii odpowiedzialności leasingodawcy za wady przedmiotu leasingu stosuje się zasady analogiczne do tych, które obowiązują w umowie najmu, określone w art. 664 tego kodeksu. W przypadku, gdy przedmiot leasingu posiada wady ograniczające jego użyteczność zgodnie z umową, leasingobiorca ma prawo domagać się obniżenia wynagrodzenia za okres, kiedy wady te występowały, pod warunkiem że wady te wynikły z winy leasingodawcy, jak wskazuje art. 709.8 § 1 Kodeksu cywilnego.

Leasingobiorca może również rozwiązać umowę leasingu natychmiast, bez konieczności przestrzegania okresu wypowiedzenia w kilku sytuacjach:

  • jeśli przedmiot leasingu miał wady uniemożliwiające użycie go w sposób przewidziany w umowie już w momencie jego otrzymania,
  • jeśli wady pojawiły się później, a leasingodawca, mimo otrzymania powiadomienia, nie naprawił ich w odpowiednim czasie,
  • jeśli wady przedmiotu leasingu są nieusuwalne.

Prawo do obniżenia wynagrodzenia oraz możliwość niezwłocznego rozwiązania umowy leasingu nie przysługują leasingobiorcy, jeśli był on świadomy wad przedmiotu leasingu w momencie zawierania umowy.

Roszczenia osoby trzeciej przeciwko korzystającemu

W przypadku, gdy strona trzecia wysuwa roszczenia względem leasingobiorcy dotyczące przedmiotu leasingu, obowiązki finansującego są podobne do obowiązków wynajmującego w sytuacji, gdy najemca napotyka na problemy w korzystaniu z rzeczy spowodowane przez osoby trzecie. Zgodnie z art. 709.17 Kodeksu cywilnego w takim przypadku stosuje się odpowiednio przepisy regulujące najem, w szczególności art. 665 tego kodeksu.

W związku z tym, gdy pojawiają się roszczenia od osób trzecich dotyczące przedmiotu leasingu, leasingobiorca ma obowiązek niezwłocznie powiadomić o tej sytuacji finansującego.

Jakie są obowiązki korzystającego wynikające z umowy leasingu?

Głównym obowiązkiem leasingobiorcy jest wypłacanie wynagrodzenia finansującemu, które pokrywa co najmniej koszty nabycia przedmiotu leasingu przez finansującego. Wysokość oraz terminy płatności rat powinny być jasno określone w umowie leasingowej.

Jeśli chodzi o wcześniejszą zapłatę rat, to stosuje się do nich zasady analogiczne do tych z przepisów o sprzedaży ratalnej (art. 585 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że leasingobiorca może dokonywać płatności rat przed ustalonym terminem, a w przypadku takiej przedterminowej zapłaty ma prawo do potrącenia kwoty odpowiadającej obowiązującej stopie procentowej dla odpowiedniego rodzaju kredytów ustalonej przez Narodowy Bank Polski.

Leasingobiorca może również być zobowiązany do pokrycia kosztów ubezpieczenia przedmiotu leasingu na czas trwania umowy. Obejmuje to opłacanie składek ubezpieczeniowych na warunkach ogólnie przyjętych, chyba że umowa leasingowa stanowi inaczej. Dodatkowo leasingobiorca ma obowiązek dbać o dobry stan techniczny przedmiotu leasingu, co wiąże się z koniecznością przeprowadzania regularnych konserwacji i napraw. Ponosi również wszelkie obciążenia związane z posiadaniem lub właścicielem rzeczy.

Leasingobiorca jest także zobowiązany do użytkowania przedmiotu leasingu zgodnie z warunkami określonymi w umowie leasingowej lub jeśli umowa tego nie określa, w sposób odpowiadający właściwościom i przeznaczeniu przedmiotu. Zmiany w przedmiocie leasingu wymagają zgody finansującego, podobnie jak jego oddanie do użytku osobie trzeciej, co reguluje art. 709.12 Kodeksu cywilnego. Zarówno leasingobiorca, jak i ewentualna osoba trzecia, odpowiadają przed finansującym za zgodne z umową wykorzystanie przedmiotu leasingu.

Po zakończeniu okresu leasingu leasingobiorca zobowiązany jest do zwrotu przedmiotu leasingu, choć wiele umów leasingowych daje mu opcję wykupu po cenie ustalonej z góry, często symbolicznej, np. 1% wartości końcowej przedmiotu leasingu.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

ZAW-FA(2) – nadanie lub odebranie uprawnień do korzystania z KSeF [Wzór do pobrania]

31 October 2025

Wdrożenie KSeF to coś więcej niż zmiana formatu faktur. To także konieczność uporządkowania, kto i w jakim zakresie może korzystać z systemu. W wielu firmach fakturowaniem...

post-thumbnail

VAT-R(18) – zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług [Wzór do pobrania]

28 October 2025

W pewnym momencie prowadzenia firmy przychodzi chwila, gdy trzeba wejść w świat rozliczeń VAT. Nie jest to rewolucja, raczej naturalny etap – sygnał, że biznes się...

post-thumbnail

PCC-3(6) – deklaracja w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych [Wzór do pobrania]

27 October 2025

Podatki mają to do siebie, że mogą zaskoczyć nawet wtedy, gdy wydaje nam się, że wszystko jest już dopięte na ostatni guzik. Umowa podpisana, kluczyki przekazane,...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024r.

Zyskaj

  • Dedykowaną księgową i kadrową
  • Obsługę stacjonarną i zdalną
  • Obsługę w języku polskim, angielskim i rosyjskim
  • Konsultacje bez limitów
  • Bezpłatny program do fakturowania online
  • Usługi doradcy podatkowego na życzenie
  • Reprezentację przed urzędami
  • Wysokie ubezpieczenie OC
  • Gwarancję bezpieczeństwa Twoich danych
Otrzymaj ofertę
Otrzymaliśmy łącznie
8 5
opinii ze średnią
1 , 9 4

Opinie

Krzysztof Matusiak
Krzysztof Matusiak
10:23 06 Dec 24
Dream Europa Sp.z o.o.Z biurem PG Partner Gospodarczy współpraca trwa od 2021 roku,dzięki Pani Annie wszystkie rozliczenia są prowadzone profesjonalnie i bezproblemowo.Sprawy z urzędami załatwianeterminowo.Profesjonalne podejście Pani Anny oraz Pani Ewy (po zatrudnieniu pracownika) powoduje,że po dostarczeniu dokumentów do biura wszystko jest konsultowane ,wyjaśniane i rozliczone na bieżąco.Wiedza i profesjonalizm Pani Anny Duda i Ewy Cesarz zachęca do korzystania z usług Waszego biura.Polecam innym przedsiębiorcom do korzystania z firmy PG Partner.
Michał Czarnecki
Michał Czarnecki
10:19 19 Aug 24
Gorąco polecam - usługi księgowe prowadzone są bardzo sumiennie i zawsze terminowo :)
Krystian Goc
Krystian Goc
05:51 13 Aug 24
Zawsze wszystko profesjonalnie i na czas. Współpraca z Panią Anią to czysta przyjemność. Polecam to biuro.
Specbud Wiktor Bereda
Specbud Wiktor Bereda
09:04 02 Jul 24
Po kilku latach współpracy z biurem PG Partner Gospodarczy możemy stanowczo powiedzieć, że nigdy nie mieliśmy tak profesjonalnej obsługi. Nasze relacje biznesowe opierają się na partnerstwie, rzetelności, sumienności, a przede wszystkim terminowości. Zarówno Pani Anna Duda, jak również Pani Ewa Cesarz cechują się profesjonalizmem i chęcią współpracy. Nigdy nie zdarzyło się abyśmy oczekiwali dłużej na jakąkolwiek odpowiedź ze strony biura- wszelkie sprawy omawiane są na bieżąco.
Iwona Stolarska
Iwona Stolarska
10:46 20 May 24
Polecam usługi świadczone przez biuro PG Partner. Pracownicy mają ogromną wiedzę i są bardzo pomocni. Miesieczne deklaracje księgowe i kadrowe wysyłane są na czas. Pomoc Pani Ani przy kontakcie z Urzędem Skarbowym oraz pomoc w wysyłce sprawozdania rocznego była nieoceniona. Dzięki pracy Pani Ani, Magdy i Weroniki mogę zajmować się prowadzeniem działalności nie martwiąc się o sprawy księgowe.
Leszek L.
Leszek L.
09:31 13 May 24
Gorąco polecam.. współpraca bezproblemowa... Pani Ania miła uśmiechnięta nigdy nas nie zawiodła...
Forge Play
Forge Play
16:12 10 May 24
Zdecydowanie polecam całą firmę jak i panią Kowalską zajmującą kadrami i płacami.
Jubiler Kroza
Jubiler Kroza
10:13 10 May 24
Współpracujemy z księgową Pani Svetlaną oraz kadrowej Pani Magdaleną od dwóch lat. Polecamy! Ich profesjonalizm, uprzejmość i zaangażowanie w naszą firmę zasługują na najwyższe pochwały. Zawsze cierpliwie odpowiadają na nasze pytania, co pomaga nam czuć się pewnie w kwestiach finansowych.
Żaneta Duliban
Żaneta Duliban
08:08 10 May 24
Kadry w mojej Spółce prowadzi Pani Magda, z którą mam bezproblemowy kontakt sms, mail i telefoniczny. Zawsze chętnie odpowie na każde pytanie, a wszystkie dokumenty są na czas.Polecam współpracę :))
B2B Service
B2B Service
08:55 25 Apr 24
Bardzo chciałbym podzielić się moimi wrażeniami na temat biura rachunkowego PG Partner Gospodarczy w Katowicach, a zwłaszcza mojej księgowej, Pani Annie Dudzie. Od momentu rozpoczęcia współpracy z tym biurem, doświadczyłem profesjonalizmu, zaangażowania i niezwykłej precyzji w prowadzeniu mojej księgowości.Pani Anna Duda wykazuje się ogromną wiedzą oraz doświadczeniem w dziedzinie księgowości, zawsze służąc mi pomocą w rozwiązywaniu wszelkich problemów. Jej staranność i dokładność w pracy dają mi pewność, że moje finanse są w najlepszych rękach.Dodatkowo, biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy w Katowicach jest miejscem, które cechuje profesjonalizm, elastyczność i otwartość na potrzeby klienta. Obsługa jest zawsze uprzejma i pomocna, a wszelkie sprawy są załatwiane sprawnie i terminowo.Zdecydowanie polecam biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy oraz Panią Annę Dudę wszystkim przedsiębiorcom poszukującym solidnego partnera w dziedzinie księgowości.
Iulian Dordea
Iulian Dordea
12:12 23 Apr 24
At the bookkeeping company "PG Partner Gospodarczy - Katowice" i met wonderful people, that were always, ALWAYS very helpful. Their office location in Katowice is right on the pietonal street, with easy access. And with their group of companies, they offer many other services for Polish companies (companies setup in Poland, HR services, virtual office, etc etc.). Should someone need bookkeeping services in Katowice area, I recommend to contact them.W firmie księgowej "PG Partner Gospodarczy - Katowice" spotkałem wspaniałych ludzi, którzy zawsze, ZAWSZE byli bardzo pomocni. Ich biuro w Katowicach znajduje się tuż przy głównej ulicy, z łatwym dostępem. A wraz ze swoją grupą firm oferują wiele innych usług dla polskich firm (zakładanie firm w Polsce, usługi HR, wirtualne biuro itp.). Jeśli ktoś potrzebuje usług księgowych w okolicach Katowic, polecam skontaktować się z nimi.
Jacek Cholewa
Jacek Cholewa
10:35 23 Apr 24
Biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy jest Biurem profesjonalnym, sumiennym i co bardzo ważne terminowym. Prowadzę działalność gospodarczą ponad 23 lata i korzystałem wcześniej z różnych Biur. Współpraca z PG trwa już nieprzerwanie od kilku ładnych lat i jest współpraca bezproblemową. Ze strony Biura można liczyć na wsparcie, doradztwo a tematy trudne rozwiązywane są "od ręki". Personel Biura poza profesjonalnym podejściem, wiedzą, starannością charakteryzuje się "ludzkim podejściem". Korzystając z okazji chciałbym podziękować Pani Ani i Pani Ewie za pilnowanie moich tematów :-)
Maciej D
Maciej D
20:12 28 Mar 24
Współpracuję z Biurem Rachunkowym PG Partner Gospodarczy od momentu powołania naszej spółki, czyli już ponad 4 lata. Jestem zadowolony z ich kompleksowej obsługi w zakresie księgowości i części kadrowej, którą również postanowiliśmy powierzyć PG.Dlaczego polecam to biuro?1. Profesjonalizm i rzetelność: Księgi handlowe spółki są prowadzone rzetelnie, a wszelkie zadania realizowane terminowo. (To ważne, aby mieć pewność, że nasze finanse są w dobrych rękach).2. Przyjazna atmosfera: współpraca z Biurem przebiega w bardzo przyjaznej atmosferze. Pracownicy są zaangażowani, otwarci i zawsze gotowi pomóc. Szczególnie chciałbym podkreślić dobry kontakt z Panią Anią, księgową :)Rozmowa z nią to czysta przyjemność, a jej doradztwo jest zawsze konkretne i trafne.3. Fachowa i kompleksowa pomoc: Biuro nie tylko prowadzi księgi, ale również dba o część kadrowo-płacową. W sytuacjach wymagających niezwłocznej interwencji zawsze mogę liczyć na ich wsparcie.W pełni rekomenduję Biuro Rachunkowe PG Partner Gospodarczy wszystkim, którzy poszukują solidnego partnera w zakresie obsługi księgowej oraz kadrowej. To miejsce, gdzie można liczyć na profesjonalizm, zaangażowanie i fachową pomoc.
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech | Polityka prywatności