WSZYSTKO O TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ 4.0

pandemia wsparcieW czerwcu 2020 r. weszła w życie Tarcza Antykryzysowa 4.0. Opisanie wszystkich zmian przepisów i konsekwencji, które wynikają z najnowszej i wszystkich poprzednich odsłon specustawy, to materiał na książkę. W tekście postaramy się wskazać na najważniejsze obszary, w których przedsiębiorcy mogą spodziewać się wsparcia lub interwencji ze strony państwa.Tarcze Antykryzysowe w intencji ustawodawcy są sposobem obrony polskich przedsiębiorstw oraz próbą zachowania miejsc pracy. Przyświeca im także cel, jakim jest próba zmniejszenia negatywnych skutków pandemii COVID-19 po stronie konsumentów. Najważniejsze regulacje zawarte w Tarczy 4.0, z których mogą skorzystać przedsiębiorcy, dotyczą m.in. kredytów (dopłaty do odsetek i wakacje kredytowe), złagodzenia przepisów dotyczących postępowań przetargowych oraz możliwości odliczenia darowizn od podstawy opodatkowania.

Wakacje kredytowe, dopłaty do odsetek, umorzenie z urzędu

Rząd ogłosił, że przekaże w latach 2020/2021 prawie 0,6 mld zł z budżetu państwa na dopłaty do odsetek kredytów zaciąganych przez przedsiębiorców. Warunkiem otrzymania dopłat jest niezaleganie ze spłatą rat. Mowa o kredytach obrotowych, których przedsiębiorcy potrzebują m.in. do zagwarantowania płynności finansowej swoim firmom. Kredytów na preferencyjnych zasadach będą mogły udzielać banki, które podpiszą stosowne umowy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (listę można sprawdzić na stronie BGK). Kredyty adresowane są do podmiotów z branży podstawowej produkcji produktów rolnych. Kredyt można zaciągnąć do 31 grudnia 2020 r., a odsetki będą opłacane maksymalnie przez okres do 12 miesięcy od daty zawarcia umowy kredytowej.

Inną ważną regulacją, związaną z zobowiązaniami bankowymi, są wakacje kredytowe. Termin ten oznacza prawo do zawieszenia spłat kredytu na maksymalnie 3 miesiące, bez naliczania odsetek karnych. Z ulgi tej będą mogły skorzystać osoby, które po 13 marca 2020 r. straciły pracę lub inne główne źródło dochodu. Jeżeli mamy kilka kredytów zaciągniętych w jednym banku, to możemy zastosować wakacje kredytowe tylko wobec jednego zobowiązania.

Bardzo ważną zmianą dla mikroprzedsiębiorców, którą wprowadza Tarcza 4.0, jest umorzenie z urzędu pożyczki w kwocie 5 000 zł. Przepis działa wstecz: z umorzenia z urzędu mogą skorzystać również ci przedsiębiorcy, którzy otrzymali kredyt przed wprowadzeniem nowych regulacji. Obowiązek zweryfikowania faktu, czy przedsiębiorca prowadził działalność przez trzy kolejne miesiące po otrzymaniu wsparcia, jest obecnie w gestii urzędu pracy.

Możliwość ograniczenia wysokości odpraw, pensji i świadczeń pracowniczych

Pod hasłem “Wsparcie utrzymania miejsc pracy” ustawodawca wprowadził wiele ułatwień dla pracodawców w kwestii realizowania zobowiązań płacowych i socjalnych. Najszerzej dyskutowana jest możliwość czasowego zmniejszenia pensji o połowę, udzielenia urlopu wypoczynkowego bez zgody pracownika, z pominięciem obowiązującego w przedsiębiorstwie planu urlopowego. Jednocześnie pracodawca może ubiegać się o dofinansowanie pensji pracowników.

Odgórnie ograniczono też wysokość odpraw i odszkodowań z tytułu ustania stosunku pracy. Maksymalna wysokość odprawy może wynieść 26 tys. zł, czyli 10-krotność płacy minimalnej. Z ograniczenia może skorzystać pracodawca, który wykaże spadek obrotów gospodarczych: 15% w okresie dwóch ostatnich miesięcy lub 25% w odniesieniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego. Argumentem może być też istotne obciążenie funduszu płac.

Doprecyzowanie zasad pracy zdalnej

W czasie lockdownu praca zdalna była organizowana w sposób mocno intuicyjny. Tarcza 4.0 wprowadza pewne doprecyzowanie sytuacji pracy zdalnej i warunków, które umożliwiają jej zaistnienie. Korzyścią dla pracownika jest to, że obowiązek zapewnienia materiałów i sprzętu do wykonywania pracy zdalnej spoczywa na pracodawcy. Jednocześnie pracodawca jest częściowo zwolniony z zapewnienia odpowiednich standardów BHP. Mówiąc najprościej: pracodawca ma za zadanie dostarczyć bezpieczny sprzęt elektroniczny i łącze internetowe, natomiast nie odpowiada na przykład za właściwe oświetlenie czy wentylację pomieszczenia, w którym świadczona jest praca.

Niepopularną wśród pracowników nowością wprowadzoną w Tarczy Antykryzysowej 4.0 jest to, że pracodawca może nakazać pracownikowi prowadzenie ewidencji wykonanych czynności, w tym rejestracji daty i czasu realizacji powierzonych zadań.

Zachęty dla darczyńców i szybsza ulga za złe długi

Tarcza 4.0 znacząco rozszerzyła zakres darowizn, które można odliczyć od podstawy opodatkowania. Mowa m.in. o darowiznach na rzecz ośrodków opiekuńczych i socjalnych (domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegowni i schronisk dla bezdomnych, rodzinnych domów pomocy i DPS-ów).

Ważną zmianą jest przyspieszenie stosowania procedury ulgi za złe długi w podatkach PIT/CIT. Zgodne z nowymi regulacjami odliczenie od podstawy opodatkowania kwot niezapłaconych faktur, rachunków czy umów może nastąpić już po 30 dniach od daty płatności. Do tej pory ulgę można było zastosować dopiero po 90 dniach.

Tarcza ochronna przed wrogimi przejęciami

Epidemia COVID-19 może i faktycznie powoduje obniżenie realnej wartości rynkowej wielu spółek. W takich okolicznościach może dochodzić do ich przejmowania przez zewnętrznych inwestorów spoza Europy i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Mechanizmem, który ma temu zapobiec, jest obowiązek poddania kontroli Prezesa UOKiK transakcji nabycia, jeżeli dotyczy ona 20% i większego pakietu udziałów w spółce. Kontrola będzie dotyczyła podmiotów, których przychód z dowolnych dwóch lat działalności na terenie Polski przekroczył 10 mln euro. Nowe przepisy będą obowiązywały przez okres najbliższych dwóch lat.

Ustawodawca postanowił objąć nadzorem podmioty, których działalność ma znaczenie krytyczne dla utrzymania bezpieczeństwa państwa. Dotyczy to szczególnie producentów broni i amunicji, energii elektrycznej, paliw, żywności, a także nawozów sztucznych, leków i technologii o znaczeniu wojskowym. Za strategiczne w świetle ustawy uznawane są też m.in. podmioty dostarczające oprogramowanie, które służy do zarządzania systemami dystrybucji paliw, energii i wody. Podobnie rzecz się ma z producentami systemów informatycznych, które obsługują szpitale i banki (wszelkie operacje finansowe) oraz sprzedaż leków na receptę.

Ułatwienia w procedurach przetargowych

Ustawodawca deklaruje, że celem zmian była poprawa pozycji wykonawców zamówień publicznych, głównie poprzez obniżenie kosztów udziału w postępowaniach przetargowych. Ułatwienia polegają m.in. na zniesieniu obowiązku żądania wadium (tylko w postępowaniach o wartości przewyższającej progi unijne) i wprowadzeniu obowiązku zapłaty wynagrodzenia w częściach lub udzielania zaliczek. Regulacja dotyczy umów o długotrwałym okresie realizacji. Dzięki płatności etapowej lub zaliczkowaniu wykonawca może znacznie obniżyć ryzyko utraty płynności finansowej przed zakończeniem realizacji zamówienia.

Odgórnie rozwiązano też sposób naliczania kar umownych. Niezależnie od oceny stanu wykonania zamówienia, zamawiający nie prawa potrącić kar umownych z wynagrodzenia wykonawcy. Najpierw musi dokonać płatności całej kwoty przewidzianej umową, a dopiero potem wezwać do zapłaty kary.

Skorzystaj ze wsparcia profesjonalistów biura rachunkowego

Możliwości korzystania ze specustawy nazywanej Tarczą Antykryzysową nie zawsze i nie dla wszystkich przedsiębiorców są w pełni transparentne. Nie wszyscy przedsiębiorcy są w stanie ocenić swoje uprawnienia i zaangażować się merytorycznie w przygotowanie niezbędnych dokumentów. W tej sytuacji niezastąpione może okazać się doradztwo rachunkowo-księgowe, które oferują profesjonalne biura rachunkowe. Możliwość korzystania z szybkich konsultacji i zlecania reprezentacji przed urzędami jest bardzo komfortowa: pozwala przedsiębiorcy całkowicie poświęcić się prowadzeniu biznesu w trudnych czasach pandemii.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

post-thumbnail

Fuzja Alior Banku – zmiany na polskim rynku bankowym

03 December 2024

Fuzja Alior Banku z Pekao SA, nadzorowana przez PZU, jest jednym z najważniejszych wydarzeń w polskim sektorze bankowym ostatnich lat. Proces ten wpisuje się w strategię...

post-thumbnail

Allegro – kurs akcji spada. Słabe prognozy na koniec roku

14 November 2024

Kurs akcji Allegro mocno spada. Największy polski gigant e-commerce, zmaga się z poważnymi trudnościami finansowymi. Po opublikowaniu wyników za trzeci kwartał 2024 roku, kurs akcji firmy...

post-thumbnail

Omnichannel – na czym polega sprzedaż wielokanałowa?

23 October 2024

W dzisiejszych czasach konsumenci mają do dyspozycji wiele kanałów komunikacji i zakupów – od sklepów stacjonarnych, przez internet, po aplikacje mobilne i media społecznościowe. W tym...

0

Aktywnych oddziałów

0

Zadowolonych klientów

0

+

Obsłużonych branż

0

Dokumentów zaksięgowanych w 2024 r.

Dlaczego my?

PG Partner Gospodarczy to profesjonalne biuro rachunkowe z oddziałami w 10 największych miastach w Polsce.

  • Doświadczony i silny zespół

    Zatrudniamy profesjonalistów, którzy nie tylko zaksięgują Twoje dokumenty, ale też podzielą się wiedzą, doradzą w kwestiach biznesowych oraz podatkowych.

Otrzymaliśmy łącznie
1 5 1
opinii ze średnią
4 , 9 8

Opinie

Tomasz Pyk
Tomasz Pyk
10:07 23 Jan 25
Najwyższy poziom usług i wiedzy.Uprzejmi, dostępni i pomocni fachowcy.Współpraca to czysta przyjemność.POLECAM!
Martyna Matelska
Martyna Matelska
19:16 24 Nov 24
Obsługa bardzo profesjonalna
Magda Radek
Magda Radek
14:40 24 Nov 24
Marianna Cholewa
Marianna Cholewa
10:21 19 Nov 24
Maciej Bartnicki
Maciej Bartnicki
09:42 12 Nov 24
Bardzo duże zaangażowanie w załatwianiu spraw. Milo sprawnie. Gorąco polecam 🙂
Weronika Lipka
Weronika Lipka
07:14 11 Nov 24
Świetne biuro, pełen profesjonalizm i do tego z uśmiechem :) obsługa rzeczowa i na najwyższym poziomie, polecam!
Adam K
Adam K
19:28 03 Nov 24
Konto Prywatne
Konto Prywatne
19:28 03 Nov 24
Wszystko ok
Weronika Sekreta
Weronika Sekreta
19:26 03 Nov 24
Aleksandra dfgrg
Aleksandra dfgrg
13:46 03 Nov 24
Daria Czekała
Daria Czekała
22:21 02 Nov 24
Marius Kolanowski
Marius Kolanowski
09:25 02 Aug 24
Dziękuję za profesjonalne podejście biura we wszystkich sprawach, w których GP Partner reprezentuje moją firmę. Szczególnie pragnę podziękować Pani Juli Jankiewicz za jej podejście do pracy.
R / A
R / A
10:52 20 Jun 24
Polecam jak najbardziej
MK
MK
08:00 29 May 24
Profesjonalna obsługa, terminowe działanie i fachowa wiedza. Zawsze mogę liczyć na szybką i dokładną obsługę.Gorąco polecam!
Żaneta Duliban
Żaneta Duliban
08:04 10 May 24
Księgowością mojej Spółki zajmuje się Pani Julia, która jest w 100% zaangażowana w to, co robi. Bezproblemowy kontakt sms, mail i telefoniczny. Pani Julia posiada ogromną wiedzę, zawsze doradzi najlepsze rozwiązanie. :)
Build Investments
Build Investments
09:13 24 Apr 24
Fantastyczna współpraca z Panią Julią: reaguje na każdy kontakt, profesjonalność oraz zaangażowanie ponad normę i w każdym calu, bardzo pomocna, uprzejma i życzliwa osoba z dużą wiedzą.
Tomek
Tomek
11:47 23 Apr 24
Z biura jestem bardzo zadowolony. Wszystko terminowo i profesjonalnie. Bardzo dobry kontakt z Panią Julią, która obsługuje moją firmę. Polecam z czystym sumieniem
Adam Dobosz
Adam Dobosz
10:31 23 Apr 24
Profesjonalne podejście do potrzeb indywidualnych, rzetelne i terminowe sprawozdania i raporty. Firma PG Partner Gospodarczy Wrocław obsługuje moją firmę już kilka, polecam.
Wakor Wrocław
Wakor Wrocław
15:53 26 Mar 24
Z biurem PG Partner Gospodarczy Wrocław współpracujemy od stycznia tego roku i z czystym sumieniem możemy je polecić. Cenimy ich za profesjonalizm, kompleksową obsługę, atrakcyjne ceny i nowoczesne rozwiązania. Szczególnie doceniamy możliwość korzystania z obsługi całkowicie online.
Anastasiya Piterska
Anastasiya Piterska
17:09 11 Mar 24
Polecam biuro rachunkowe PG Partner Gospodarczy. Wszystkie dokumenty są na czas oraz kompletne. Pani (opiekun) jest niezwykle pomocna i kompetentna. Przyjemna cena oraz pełna uczciwość ze strony pracowników. Są zawsze dostępni i chętni udzielenia pomocy. Polecam z całego serca!
Marta Gaik
Marta Gaik
09:38 08 Mar 24
Polecam biuro. Każda z osób niezwykle merytoryczna i kompetentna. Dedykowany opiekun to jeden z największych plusów współpracy. Bezproblemowy kontakt, pomoc, doradztwo przy zachowaniu uczciwych stawek. Zdecydowanie polecam każdemu, kto szuka przyjaznej i kompetentnej księgowości.
Zobacz wszystkie opinie
js_loader
Sprawdź opinie wybranego biura rachunkowego

Dedykowany system CRM dostarcza Cogitech